Záverečný účet obce 2011

Záverečný účet verejnej správy je súhrnný dokument, ktorý obsahuje štátny záverečný účet za príslušný rozpočtový rok a výsledky hospodárenia súhrnu rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy za príslušný rozpočtový rok.

Záverečný účet verejnej správy obsahuje najmä

  • údaje o príjmoch a výdavkoch štátneho rozpočtu a o súhrne rozpočtov ostatných subjektov,
  • verejnej správy za príslušný rozpočtový rok,
  • bilanciu financovania schodku štátneho rozpočtu a štátneho dlhu,
  • prehľad o stave a vývoji dlhu verejnej správy,
  • údaje o aktívach a pasívach verejnej správy vrátane bilancie štátnych aktív a štátnych pasív,
  • prehľad o poskytnutých návratných finančných výpomociach a o stave a vývoji štátnych záruk,
  • prehľad o použití rozpočtových rezerv,
  • prehľad o poskytnutých úľavách podľa osobitného predpisu,
  • prehľad o stave daňových pohľadávok a colných pohľadávok,
  • súhrnnú správu o výsledkoch finančnej kontroly a vnútorného auditu.

Ministerstvo financií vypracúva návrh záverečného účtu verejnej správy vrátane návrhu štátneho záverečného účtu za príslušný rozpočtový rok, riadi práce na vypracovaní záverečného účtu verejnej správy a usmerňuje zostavenie záverečných účtov kapitol a štátnych fondov.

Správca kapitoly zostavuje o výsledkoch rozpočtového hospodárenia kapitoly návrh záverečného účtu kapitoly vrátane záverečného účtu štátneho fondu, ktorý spravuje v súčinnosti s rozpočtovými organizáciami a príspevkovými organizáciami v jeho pôsobnosti. Súčasťou záverečného účtu kapitoly je aj hodnotenie plnenia zámerov a cieľov programov vlády rozpočtovaných v rámci kapitoly. Správca kapitoly predkladá ministerstvu financií v rozsahu a termíne určenom ministerstvom financií návrh záverečného účtu kapitoly. Návrh záverečného účtu kapitoly predkladá na informáciu vláde a príslušnému výboru Národnej rady.

Ministerstvo financií SR predkladá návrh záverečného účtu verejnej správy vrátane štátneho záverečného účtu za príslušný rozpočtový rok vláde.

Vláda SR predkladá Národnej rade návrh štátneho záverečného účtu za predchádzajúci rozpočtový rok najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka a na informáciu záverečný účet verejnej správy.

Národná rada SR pri prerokúvaní štátneho záverečného účtu rozhoduje o použití prebytku štátneho rozpočtu alebo o spôsobe úhrady schodku štátneho rozpočtu.

Záverečný účet obce a záverečný účet vyššieho územného celku

Po skončení rozpočtového roka obec a vyšší územný celok údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracujú do záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku.

Obec a vyšší územný celok finančne usporiadajú svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a k fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli prostriedky svojho rozpočtu; ďalej usporiadajú finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a rozpočtom vyšších územných celkov.

Záverečný účet obce a záverečný účet vyššieho územného celku obsahuje najmä:

    • údaje o plnení rozpočtu v členení v súlade s rozpočtovou klasifikáciou,
    • bilanciu aktív a pasív,
    • prehľad o stave a vývoji dlhu,
    • údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
    • prehľad o poskytnutých zárukách podľa jednotlivých príjemcov,
    • údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti.

O použití prebytku rozpočtu alebo o spôsobe vysporiadania schodku rozpočtu rozhoduje obecné zastupiteľstvo alebo zastupiteľstvo vyššieho územného celku pri prerokúvaní záverečného účtu obce alebo záverečného účtu vyššieho územného celku.

Pred schválením sa návrh záverečného účtu obce a návrh záverečného účtu vyššieho územného celku predkladá na verejnú diskusiu.

Prerokovanie záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku sa uzatvára jedným z týchto výrokov:

    • v  celoročné hospodárenie sa schvaľuje bez výhrad,
    • v  celoročné hospodárenie sa schvaľuje s výhradami.

Ak sa záverečný účet schváli s výhradami, obecné zastupiteľstvo alebo zastupiteľstvo vyššieho územného celku je povinné prijať opatrenia na nápravu nedostatkov.

Návrh záverečného účtu obec a vyšší územný celok prerokujú najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.

V nasledujúcom texte uvádzame vzor obsahu záverečného účtu obce.

Záverečný účet obce by mal obsahovať minimálne tieto časti:

  1. Rozpočet obce na rok 2011
  2. Rozbor plnenia príjmov za rok 2011
  3. Rozbor plnenia výdavkov za rok 2011
  4. Hodnotenie plnenia programov obce
  5. Použitie prebytku hospodárenia za rok 2011
  6. Tvorba a použitie prostriedkov rezervného a sociálneho fondu
  7. Finančné usporiadanie vzťahov voči:
    - zriadeným právnickým osobám
    - založeným právnickým osobám
    - štátnemu rozpočtu
    - štátnym fondom
    - ostatným právnickým a fyzickým osobám – podnikateľom
  8. Bilancia aktív a pasív k 31. 12. 2011
  9. Prehľad o stave a vývoji dlhu k 31. 12. 2011
  10. Hospodárenie príspevkových organizácií
  11. Prehľad o poskytnutých zárukách podľa jednotlivých príjemcov
  12. Podnikateľská činnosť
  13. Návrh uznesenia

Podrobnejšie si uvedené časti záverečného účtu rozoberieme na príklade záverečného účtu za rok 2011.

Autor: Ing. Miriam Majorová, PhD., Ing. Terézia Urbanová

AUTOR

Ing. Miriam Majorová, PhD.

majorova_120x180.jpg

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Ing. Terézia Urbanová

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

01.01.2011

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.