P. č. | Úloha | Stručný opis | Termín |
1 | Predložiť na rokovanie vlády návrh novely zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. | Cieľom bude spravodlivejší a adresnejší systém financovania, čiastočné zjednodušenie systému, zníženie byrokracie a predchádzanie neúčelnému vynakladaniu finančných prostriedkov. Návrh upraví najmä výpočet koeficientu kvalifikačnej štruktúry tak, aby zohľadňoval aj prax pedagogických zamestnancov; poskytovanie finančných prostriedkov na dopravu žiakov do školy z obcí, v ktorých nie je zriadená základná škola alebo jej časť, najmä so zohľadnením vyučovacieho jazyka; ako aj ukazovatele, podľa ktorých sa rozdeľujú podielové dane obciam na činnosť školských klubov detí a zariadení školského stravovania. | 31. 3. 2017 |
2 | Rozšíriť rozsah zverejňovaných údajov na stránke ministerstva o pripravovaných zámeroch národných projektov schválených Komisiou pri MV OPĽZ pre prioritnú os Vzdelávanie. | Rozšírenie rozsahu zverejňovaných údajov v dostatočnom predstihu okrem vyššej transparentnosti prípravy umožní aj posúdiť súlad pripravovaných národných projektov s NPRVV. | 31. 3. 2017 |
3 | Vypracovať vzdelávacie programy pre predprimárne vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením. | Cieľom vypracovania vzdelávacích programov pre predprimárne vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením je predovšetkým špecifikovať potreby a požiadavky na komplexnú a odbornú starostlivosť detí so zdravotným znevýhodnením. | 30. 6. 2017 |
4 | Vypracovať plán zvyšovania výdavkov na výchovu a vzdelávanie tak, aby úroveň verejných zdrojov, vkladaná ročne do školstva bola v roku 2020 porovnateľná s priemerom krajín EÚ, t.j. na úrovni 4,5% HDP v zmysle programového vyhlásenia vlády. | Vláda sa zaviazala dosiahnuť do roku 2020 úroveň verejných výdavkov na školstvo porovnateľnú s priemerom krajín EÚ, čo je 4,5% HDP, s tým, že treba posilniť schopnosť škôl získavať aj ďalšie zdroje, najmä u vysokých škôl | 30. 6. 2017 |
5 | Pripraviť ďalšiu sadu návrhov na redukciu, zjednodušenie a elektronizáciu vykazovania, administratívnych prác a vedenia pedagogickej dokumentácie na všetkých druhoch a stupňoch škôl. | Riaditelia škôl a učitelia sa (oprávnene) sťažujú na prebujnenú byrokraciu. V minulosti už bola ustanovená debyrokratizačná skupina, ktorej prácu treba obnoviť a zintenzívniť. | 30. 6. 2017 |
6 | Sprístupniť verejnosti anonymizované individualizované dáta z jednotlivých národných testovaní, aby tieto mohli byť odborníkmi využívané ako podklad pre sekundárne analýzy, pedagogický výskum a formulovanie odporúčaní a opatrení. | Ide najmä o dáta z Testovania 5, testovania 9, maturitných skúšok, testovaní PISA, TIMSS, PIRLS a ďalších. Zdôrazňujeme, že dáta musia byť anonymizované nielen na úrovni žiakov, ale aj škôl (namiesto názvov škôl musia byť použité iba nejaké ich neverejné kódy). | 30. 6. 2017 |
7 | Vypracovať podrobnej šiu správu o medzinárodných výsledkoch štúdie PISA 2015, ale aj prehľad o výsledkoch slovenských žiakov a cez konkrétne analýzy poukázať na špecifiká, ale aj kritické oblasti vo vzdelaní a vzdelávaní našich 15-ročnych žiakov. | Štúdie ako PISA sú užitočné najmä vtedy, keď sú jednotlivé krajiny schopné urobiť si dôkladné analýzy vlastných národných dát a načerpať z nich poučenie pre budúcnosť. Štúdia PISA nám poskytuje viac ako len pomyslený rebríček podaného vedomostného výkonu žiakov. Prináša tiež zaujímavé a cenné zistenia týkajúce sa postojov a správania sa žiakov, postavenia učiteľa v škole, vzťahov medzi učiteľom a žiakom a v neposlednom rade aj zistenia týkajúce sa samotného žiaka, jeho motivácie a štýlu učenia sa. | 30. 8. 2017 |
8 | Zvýšenie tarifných platov pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva o 6% od 1.9.2017. | Aplikácia 6%-tného navýšenia platov pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva od septembra 2017 do normatívnych prostriedkov na rok 2017. Príprava potrebnej novelizácie zákona 553/2003. | 31. 8. 2017 |
9 | Audit štátnych a súkromných poradenských zariadení v SR. | Zámerom materiálu bude predovšetkým návrh riešení na skvalitnenie služieb poradenských zariadení vrátane ich analýzy, personálneho obsadenia, finančného zabezpečenia a identifikácie testovacích nástrojov využívaných v zariadeniach v CPPPaP a CŠPP. | 30. 9. 2017 |
10 | Príprava a realizácia pilotného celoplošného testovania pohybových predpokladov žiakov prvých a tretích ročníkov základných škôl. | Vytváranie podmienok na výber a prípravu športových talentov a príprava a realizácia pilotného celoplošného testovania pohybových predpokladov žiakov prvých a tretích ročníkov základných škôl - príprava a pilotné testovanie v septembri 2017. | 30. 9. 2017 |
11 | Vypracovať návrh dátovej a informačnej koncepcie rezortu aj v zmysle aplikácie princípu , jeden krát a dosť" a "open data". | Nevyhnutným predpokladom pre efektívnu tvorbu politík, ako aj zjednodušenie byrokratickej záťaže je identifikácia bariér a ďalšieho postupu pre to, aby boli potrebné dáta pre riadenie a vykazovanie efektívne zbierané, a aby si všetky inštitúcie rezortu v prípade potreby vymieňali údaje medzi sebou a nevyžadovali ich viackrát od žiakov, či ich rodičov. | 15. 11. 2017 |
12 | Vymedziť východiská a postup vymedzenia odborov vzdelávania, pre ktoré budú vytvárané vzdelávacie programy pomaturitného špecializačného štúdia a vyššieho odborného štúdia. | Cieľom je posilnenie profesijných orientovaných programov vrátane vyššieho odborného vzdelávania v spolupráci s potenciálnymi odberateľmi; zadefinuje sa vzťah postsekundárneho vzdelávania a profesijne orientovaného vysokoškolského vzdelávania. | 31.12.2017 |
13 | Inovovať štátny vzdelávací program pre jazykové školy. | V nadväznosti na schválenú koncepciu vzdelávania v jazykových školách v roku 2016 cieľom je najmä vypracovať vzdelávacie štandardy pre skupinu 6 cudzích jazykov, ktoré doteraz absentujú a to v záujme skvalitnenia vzdelávania poslucháčov jazykových škôl. | 31.12.2017 |
14 | Prehodnotiť štruktúru normatívu materiálno-technického a priestorového zabezpečenia odborov vzdelávania SOŠ a konzervatórií, sledovať a vyhodnocovať aktuálnosť obsahu normatívov schválených v roku 2012 a 2013 a zabezpečiť ich aktualizáciu. | Cieľom je prehodnotiť štruktúru normatívu materiálno-technického a priestorového zabezpečenie odborov vzdelávania SOŠ a konzervatórií v záujme podpory kvality a efektívnosti vyučovacieho procesu smerujúcu a moderným potrebám a požiadavkám praxe. | 31.12.2017 |
15 | Pripraviť návrhy na zmenu ustanovení zákona č. 596/2003 Z. z. upravujúcich kompetencie v oblasti riadenia. | Cieľom legislatívnych opatrení v oblasti systému riadenia výchovy a vzdelávania bude posilnenie decentralizácie v oblasti rozhodovacích procesov riaditeľa školy, spresnenie úlohy zriaďovateľa školy ako aj stanovenie kompetencií v tejto oblasti na centrálnej úrovni v záujme jeho efektívneho fungovania. | 31.12.2017 |
16 | Pripraviť výzvu pre rozvojové projekty Zdravý životný štýl 2017 a Zdravie na tanieri 2017. | Cieľom je podporiť projekty škôl vedúce k implementácii výchovy k zdravému životnému štýlu v širšom chápaní do školských vzdelávacích programov vrátane podpory školského výživového programu v súlade s výživovými trendmi. | 31.12.2017 |
17 | Vypracovať záväzné požiadavky na obsah programov funkčného vzdelávania vedúcich zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov v zmysle NPRVV. | Cieľom je skvalitniť funkčné vzdelávanie vedúcich zamestnancov v záujme skvalitnenia riadiacich a rozhodovacích kompetencií vedúcich zamestnancov a ich efektívne riadenie procesov. | 31.12.2017 |
18 | Tvorba obsahových a výkonových štandardov pre špecifické vyučovacie predmety primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania s vyučovacím jazykom národnostných menšín a pre vyučovací jazyk slovenský jazyk a slovenská literatúra. | Cieľom je zvýšenie podpory a rozvoj vzdelávania detí a žiakov patriacich k národnostným menšinám vrátane zabezpečenia potrebných učebníc a didaktických materiálov pre špecifické predmety primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania. | 31.12.2017 |
19 | Vytvoriť pracovnú skupinu na vypracovanie etického kódexu učiteľa a rozpracovať návrh jeho právneho ukotvenia do legislatívy. | Etický kódex je dlhodobo požadovaný veľkou časťou odbornej učiteľskej verejnosti. Vyplýva to z faktu, že poslaním učiteľa je chrániť najvyššie ľudské hodnoty, dôstojnosť človeka a slobodu na ceste za vzdelávaním v duchu demokratických princípov. Učiteľská profesia si etický kódex vyžaduje. | 31.12.2017 |
20 | Návrh postupu vytvorenia centrálneho úložiska digitálneho edukačného obsahu s licenciami na voľné šírenie obsahu. | V zmysle návrhu NPRVV má byť vytvorený takýto archív, ktorý bude slúžiť ako prehľadné a dostupné úložisko pre už existujúce učebné materiály a digitálne edukačného obsahy ako aj pre také, ktoré ešte len vzniknú | 31.12.2017 |
21 | Vytvoriť pracovnú skupinu z odborníkov používajúcich vo svojej praxi slovné hodnotenie, aby vytvorili podporné materiály na použitie pri jeho zavádzaní na školách. | Pracovná skupina odborníkov používajúcich slovné hodnotenie v praxi vytvorí podporné materiály pre uľahčenie implementácie slovného hodnotenia do škôl, napr. vzory metodík, odborné texty, špecifická pedagogická dokumentácia, videonávody, webináre, prehľad o dostupnom programovom vybavení, a pod. | 31.12.2017 |
22 | Systémové posilnenie rozvoja sebahodnotenia škôl. | Sebahodnotenie je jedným z významných formatívnych faktorov vplývajúci na kvalitu všetkých procesov, vrátane výchovy a vzdelávania, v školách. Dôjde preto k úprave externého hodnotenia kvality vzdelávania, kde ŠŠI zahrnie medzi hodnotiace kritériá aj to, či školy uskutočňujú sebahodnotenie, vrátane toho, že zadefinuje aj subindikátory, ktoré považuje za kľúčové. Systém hodnotenia následne zverejní a tak bude motivovať školy k systematickému sebahodnoteniu, pričom jeho využitie bude na báze dobrovoľnosti. | 31.12.2017 |
23 | Navrhnúť systémový model tvorby kurikulárnych dokumentov (štátnych vzdelávacích programov, rámcových učebných plánov, výkonových štandardov atď.) vrátane procesu ich periodickej inovácie. | Základné kurikulárne dokumenty by mali vznikať premyslenou procedúrou s vopred danou jasnou postupnosťou krokov a mali by byť periodicky inovované vo vopred stanovených termínoch,. Tento proces je potrebné premyslieť a naplánovať, aby mohli čo najskôr začať konkrétne práce na nasledujúcej inovácii obsahu. | 31.12.2017 |
24 | Audit personálneho a metodologického zabezpečenia anticipácie kvalifikácií (zručností) požadovaných trhom práce, a špeciálne na vypracovanie návrhu zberu dát o uplatnení absolventov na trhu práce (graduate tracking). | Slovensko môže využiť potenciál spolupráce s Uurópskym strediskom pre rozvoj odborného vzdelávania (Cedefop) účasťou na projekte 'Governance of EU skills anticipation and matching systems: in-depth country reviews', ktorý v roku 2017 otvorí priestor na spoluprácu našich špecialistov s Cedefopom. | 31.12.2017 |
25 | Pripraviť výzvu pre rozvojové projekty „Stopa našich absolventov - ako sa uplatňujú absolventi našej SOŠ“. | Cieľom je podporiť projekty škôl vedúce k sledovaniu umiestnenia absolventov školy na trhu práce a na analýzu najviac požadovaných vzdelávacích výstupov príslušných študijných a učebných odborov, predovšetkým prostredníctvom sociálnych sietí a aktivít „ročníkových Klubov absolventov" . | 31.12.2017 |
26 | Návrh zavedenia funkčného a efektívneho systému spolufinancovania celoživotného vzdelávania. | Pripraviť rôzne alternatívy zavedenia funkčného a efektívneho systému spolufinancovania celoživotného vzdelávania s dôrazom na zabezpečenie finančných záruk všetkých relevantných aktérov (štátny rozpočet, sociálni partneri, zamestnávatelia, jednotlivci). | 31.12.2017 |
27 | Implementovať PIAAC online. | Pripraviť pilotnú verziu online testovania „Vzdelávania a zručností dospelej populácie" v slovenskom jazyku | 31.12.2017 |