Akčný plán Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania na rok 2017

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR vypracovalo v súvislosti s prípravou zásadnej reformy vzdelávania v regionálnom i vysokom školstve Akčný plán Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania na rok 2017.

logo_ministerstvo-skolstvaAkčný plán obsahuje zoznam konkrétnych úloh na tento rok s ich bližšou špecifikáciou a termínmi splnenia. Predstavuje tak ďalší významný krok pri napĺňaní cieľov národného programu.

 

 

 

 

 

 

Akčný plán NPRVV na rok 2017

Regionálne školstvo

P. č.ÚlohaStručný opisTermín
1Predložiť na rokovanie vlády návrh novely zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení.Cieľom bude spravodlivejší a adresnejší systém financovania, čiastočné zjednodušenie systému, zníženie byrokracie a predchádzanie neúčelnému vynakladaniu finančných prostriedkov. Návrh upraví najmä výpočet koeficientu kvalifikačnej štruktúry tak, aby zohľadňoval aj prax pedagogických zamestnancov; poskytovanie finančných prostriedkov na dopravu žiakov do školy z obcí, v ktorých nie je zriadená základná škola alebo jej časť, najmä so zohľadnením vyučovacieho jazyka; ako aj ukazovatele, podľa ktorých sa rozdeľujú podielové dane obciam na činnosť školských klubov detí a zariadení školského stravovania.31. 3. 2017
2Rozšíriť rozsah zverejňovaných údajov na stránke ministerstva o pripravovaných zámeroch národných projektov schválených Komisiou pri MV OPĽZ pre prioritnú os Vzdelávanie.Rozšírenie rozsahu zverejňovaných údajov v dostatočnom predstihu okrem vyššej transparentnosti prípravy umožní aj posúdiť súlad pripravovaných národných projektov s NPRVV.31. 3. 2017
3Vypracovať vzdelávacie programy pre predprimárne vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením.Cieľom vypracovania vzdelávacích programov pre predprimárne vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením je predovšetkým špecifikovať potreby a požiadavky na komplexnú a odbornú starostlivosť detí so zdravotným znevýhodnením.30. 6. 2017
4Vypracovať plán zvyšovania výdavkov na výchovu a vzdelávanie tak, aby úroveň verejných zdrojov, vkladaná ročne do školstva bola v roku 2020 porovnateľná s priemerom krajín EÚ, t.j. na úrovni 4,5% HDP v zmysle programového vyhlásenia vlády.Vláda sa zaviazala dosiahnuť do roku 2020 úroveň verejných výdavkov na školstvo porovnateľnú s priemerom krajín EÚ, čo je 4,5% HDP, s tým, že treba posilniť schopnosť škôl získavať aj ďalšie zdroje, najmä u vysokých škôl30. 6. 2017
5Pripraviť ďalšiu sadu návrhov na redukciu, zjednodušenie a elektronizáciu vykazovania, administratívnych prác a vedenia pedagogickej dokumentácie na všetkých druhoch a stupňoch škôl.Riaditelia škôl a učitelia sa (oprávnene) sťažujú na prebujnenú byrokraciu. V minulosti už bola ustanovená debyrokratizačná skupina, ktorej prácu treba obnoviť a zintenzívniť.30. 6. 2017
6Sprístupniť verejnosti anonymizované individualizované dáta z jednotlivých národných testovaní, aby tieto mohli byť odborníkmi využívané ako podklad pre sekundárne analýzy, pedagogický výskum a formulovanie odporúčaní a opatrení.Ide najmä o dáta z Testovania 5, testovania 9, maturitných skúšok, testovaní PISA, TIMSS, PIRLS a ďalších. Zdôrazňujeme, že dáta musia byť anonymizované nielen na úrovni žiakov, ale aj škôl (namiesto názvov škôl musia byť použité iba nejaké ich neverejné kódy).30. 6. 2017
7Vypracovať podrobnej šiu správu o medzinárodných výsledkoch štúdie PISA 2015, ale aj prehľad o výsledkoch slovenských žiakov a cez konkrétne analýzy poukázať na špecifiká, ale aj kritické oblasti vo vzdelaní a vzdelávaní našich 15-ročnych žiakov.Štúdie ako PISA sú užitočné najmä vtedy, keď sú jednotlivé krajiny schopné urobiť si dôkladné analýzy vlastných národných dát a načerpať z nich poučenie pre budúcnosť. Štúdia PISA nám poskytuje viac ako len pomyslený rebríček podaného vedomostného výkonu žiakov. Prináša tiež zaujímavé a cenné zistenia týkajúce sa postojov a správania sa žiakov, postavenia učiteľa v škole, vzťahov medzi učiteľom a žiakom a v neposlednom rade aj zistenia týkajúce sa samotného žiaka, jeho motivácie a štýlu učenia sa.30. 8. 2017
8Zvýšenie tarifných platov pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva o 6% od 1.9.2017.Aplikácia 6%-tného navýšenia platov pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva od septembra 2017 do normatívnych prostriedkov na rok 2017. Príprava potrebnej novelizácie zákona 553/2003.31. 8. 2017
9Audit štátnych a súkromných poradenských zariadení v SR.Zámerom materiálu bude predovšetkým návrh riešení na skvalitnenie služieb poradenských zariadení vrátane ich analýzy, personálneho obsadenia, finančného zabezpečenia a identifikácie testovacích nástrojov využívaných v zariadeniach v CPPPaP a CŠPP.30. 9. 2017
10Príprava a realizácia pilotného celoplošného testovania pohybových predpokladov žiakov prvých a tretích ročníkov základných škôl.Vytváranie podmienok na výber a prípravu športových talentov a príprava a realizácia pilotného celoplošného testovania pohybových predpokladov žiakov prvých a tretích ročníkov základných škôl - príprava a pilotné testovanie v septembri 2017.30. 9. 2017
11Vypracovať návrh dátovej a informačnej koncepcie rezortu aj v zmysle aplikácie princípu , jeden krát a dosť" a "open data".Nevyhnutným predpokladom pre efektívnu tvorbu politík, ako aj zjednodušenie byrokratickej záťaže je identifikácia bariér a ďalšieho postupu pre to, aby boli potrebné dáta pre riadenie a vykazovanie efektívne zbierané, a aby si všetky inštitúcie rezortu v prípade potreby vymieňali údaje medzi sebou a nevyžadovali ich viackrát od žiakov, či ich rodičov.15. 11. 2017
12Vymedziť východiská a postup vymedzenia odborov vzdelávania, pre ktoré budú vytvárané vzdelávacie programy pomaturitného špecializačného štúdia a vyššieho odborného štúdia.Cieľom je posilnenie profesijných orientovaných programov vrátane vyššieho odborného vzdelávania v spolupráci s potenciálnymi odberateľmi; zadefinuje sa vzťah postsekundárneho vzdelávania a profesijne orientovaného vysokoškolského vzdelávania.31.12.2017
13Inovovať štátny vzdelávací program pre jazykové školy.V nadväznosti na schválenú koncepciu vzdelávania v jazykových školách v roku 2016 cieľom je najmä vypracovať vzdelávacie štandardy pre skupinu 6 cudzích jazykov, ktoré doteraz absentujú a to v záujme skvalitnenia vzdelávania poslucháčov jazykových škôl.31.12.2017
14Prehodnotiť štruktúru normatívu materiálno-technického a priestorového zabezpečenia odborov vzdelávania SOŠ a konzervatórií, sledovať a vyhodnocovať aktuálnosť obsahu normatívov schválených v roku 2012 a 2013 a zabezpečiť ich aktualizáciu.Cieľom je prehodnotiť štruktúru normatívu materiálno-technického a priestorového zabezpečenie odborov vzdelávania SOŠ a konzervatórií v záujme podpory kvality a efektívnosti vyučovacieho procesu smerujúcu a moderným potrebám a požiadavkám praxe.31.12.2017
15Pripraviť návrhy na zmenu ustanovení zákona č. 596/2003 Z. z. upravujúcich kompetencie v oblasti riadenia.Cieľom legislatívnych opatrení v oblasti systému riadenia výchovy a vzdelávania bude posilnenie decentralizácie v oblasti rozhodovacích procesov riaditeľa školy, spresnenie úlohy zriaďovateľa školy ako aj stanovenie kompetencií v tejto oblasti na centrálnej úrovni v záujme jeho efektívneho fungovania.31.12.2017
16Pripraviť výzvu pre rozvojové projekty Zdravý životný štýl 2017 a Zdravie na tanieri 2017.Cieľom je podporiť projekty škôl vedúce k implementácii výchovy k zdravému životnému štýlu v širšom chápaní do školských vzdelávacích programov vrátane podpory školského výživového programu v súlade s výživovými trendmi.31.12.2017
17Vypracovať záväzné požiadavky na obsah programov funkčného vzdelávania vedúcich zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov v zmysle NPRVV.Cieľom je skvalitniť funkčné vzdelávanie vedúcich zamestnancov v záujme skvalitnenia riadiacich a rozhodovacích kompetencií vedúcich zamestnancov a ich efektívne riadenie procesov.31.12.2017
18Tvorba obsahových a výkonových štandardov pre špecifické vyučovacie predmety primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania s vyučovacím jazykom národnostných menšín a pre vyučovací jazyk slovenský jazyk a slovenská literatúra.Cieľom je zvýšenie podpory a rozvoj vzdelávania detí a žiakov patriacich k národnostným menšinám vrátane zabezpečenia potrebných učebníc a didaktických materiálov pre špecifické predmety primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania.31.12.2017
19Vytvoriť pracovnú skupinu na vypracovanie etického kódexu učiteľa a rozpracovať návrh jeho právneho ukotvenia do legislatívy.Etický kódex je dlhodobo požadovaný veľkou časťou odbornej učiteľskej verejnosti. Vyplýva to z faktu, že poslaním učiteľa je chrániť najvyššie ľudské hodnoty, dôstojnosť človeka a slobodu na ceste za vzdelávaním v duchu demokratických princípov. Učiteľská profesia si etický kódex vyžaduje.31.12.2017
20Návrh postupu vytvorenia centrálneho úložiska digitálneho edukačného obsahu s licenciami na voľné šírenie obsahu.V zmysle návrhu NPRVV má byť vytvorený takýto archív, ktorý bude slúžiť ako prehľadné a dostupné úložisko pre už existujúce učebné materiály a digitálne edukačného obsahy ako aj pre také, ktoré ešte len vzniknú31.12.2017
21Vytvoriť pracovnú skupinu z odborníkov používajúcich vo svojej praxi slovné hodnotenie, aby vytvorili podporné materiály na použitie pri jeho zavádzaní na školách.Pracovná skupina odborníkov používajúcich slovné hodnotenie v praxi vytvorí podporné materiály pre uľahčenie implementácie slovného hodnotenia do škôl, napr. vzory metodík, odborné texty, špecifická pedagogická dokumentácia, videonávody, webináre, prehľad o dostupnom programovom vybavení, a pod.31.12.2017
22Systémové posilnenie rozvoja sebahodnotenia škôl.Sebahodnotenie je jedným z významných formatívnych faktorov vplývajúci na kvalitu všetkých procesov, vrátane výchovy a vzdelávania, v školách. Dôjde preto k úprave externého hodnotenia kvality vzdelávania, kde ŠŠI zahrnie medzi hodnotiace kritériá aj to, či školy uskutočňujú sebahodnotenie, vrátane toho, že zadefinuje aj subindikátory, ktoré považuje za kľúčové. Systém hodnotenia následne zverejní a tak bude motivovať školy k systematickému sebahodnoteniu, pričom jeho využitie bude na báze dobrovoľnosti.31.12.2017
23Navrhnúť systémový model tvorby kurikulárnych dokumentov (štátnych vzdelávacích programov, rámcových učebných plánov, výkonových štandardov atď.) vrátane procesu ich periodickej inovácie.Základné kurikulárne dokumenty by mali vznikať premyslenou procedúrou s vopred danou jasnou postupnosťou krokov a mali by byť periodicky inovované vo vopred stanovených termínoch,. Tento proces je potrebné premyslieť a naplánovať, aby mohli čo najskôr začať konkrétne práce na nasledujúcej inovácii obsahu.31.12.2017
24Audit personálneho a metodologického zabezpečenia anticipácie kvalifikácií (zručností) požadovaných trhom práce, a špeciálne na vypracovanie návrhu zberu dát o uplatnení absolventov na trhu práce (graduate tracking).Slovensko môže využiť potenciál spolupráce s Uurópskym strediskom pre rozvoj odborného vzdelávania (Cedefop) účasťou na projekte 'Governance of EU skills anticipation and matching systems: in-depth country reviews', ktorý v roku 2017 otvorí priestor na spoluprácu našich špecialistov s Cedefopom.31.12.2017
25Pripraviť výzvu pre rozvojové projekty „Stopa našich absolventov - ako sa uplatňujú absolventi našej SOŠ“.Cieľom je podporiť projekty škôl vedúce k sledovaniu umiestnenia absolventov školy na trhu práce a na analýzu najviac požadovaných vzdelávacích výstupov príslušných študijných a učebných odborov, predovšetkým prostredníctvom sociálnych sietí a aktivít „ročníkových Klubov absolventov" .31.12.2017
26Návrh zavedenia funkčného a efektívneho systému spolufinancovania celoživotného vzdelávania.Pripraviť rôzne alternatívy zavedenia funkčného a efektívneho systému spolufinancovania celoživotného vzdelávania s dôrazom na zabezpečenie finančných záruk všetkých relevantných aktérov (štátny rozpočet, sociálni partneri, zamestnávatelia, jednotlivci).31.12.2017
27Implementovať PIAAC online.Pripraviť pilotnú verziu online testovania „Vzdelávania a zručností dospelej populácie" v slovenskom jazyku31.12.2017

 

Vysoké školy a veda

P.č.ÚlohaStručný opisTermín
28Zabezpečiť realizáciu programu APVV „Podpora prípravy a realizácie riešenia projektov výskumu a vývoja rámcového programu EÚ pre výskum a inovácie do roku 2020 - Horizont 2020" schváleného vládou vo februári 2016.Cieľom programu je podporiť zvýšenie účasti slovenských organizácií v projektoch Horizontu 2020, čo prinesie pozitívny efekt v podobe viac úspešných projektov s účasťou slovenských organizácií a navýšenia získaného finančného príspevku EK.31. 3. 2017
29Zabezpečiť realizáciu programu „Podpora budovania personálnej infraštruktúry vo všetkých sektoroch výskumu a vývoja na Slovensku na obdobie rokov 2016 - 2019", schváleného vládou vo februári 2016.Cieľom programu je vytvorenie podmienok pre profesijný rast zamestnancov a stabilizáciu špičkových vedeckých kolektívov ako aj podmienok pre získanie, návrat alebo imigráciu vysokokvalifikovaných pracovníkov pre pôsobenie v SR.31. 3. 2017
30Poskytnúť finančné prostriedky na rozvojové projekty vysokých škôl zamerané na podporu ich internacionalizácie.Je to jedna z priorít Dlhodobého zámeru rozvoja vysokých škôl ako aj návrhu NPRVV v oblasti vysokých škôl30. 4. 2017
31Predložiť na rokovanie vlády SR návrh zmeny systému zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávaniaLegislatívny proces spojený s prijatím návrhu zákona a jeho následná implementácia; súčasťou právnej úpravy a implementácie budú aj ďalšie oblasti, ktoré boli identifikované v roku 2016 - napr. liberálne štúdiá, pokračovanie v revízii sústavy študijných odborov, otázka otvorenia vysokoškolského prostredia (tituly), ...)31. 5. 2017
32Vypracuje sa analýza súčasného nastavenia systému sociálnej podpory študentov.Identifikovanie silných a slabých stránok v súčasnosti využívaných nástrojov; posúdenie prípadných alternatív.30. 6. 2017
33Zvýšenie finančných prostriedkov na existujúce schémy na podporu mobilít v oblasti terciárneho vzdelávania (ERASMUS+).Podporí zvyšovanie mobility študentov vysokých škôl medzi Slovenskom a zahraničím.30. 6. 2017
34Rozšírenie existujúcej Národnej grantovej schémy na podporu stážových pobytov študentov, doktorandov a postdoktorandov o možnosť účasti na významných vedeckých konferenciách a sympóziách.Existujúca Národná grantová schéma na podporu stážových pobytov študentov, doktorandov a postdoktorandov bude rozšírená o možnosť podpory účasti na významných vedeckých konferenciách a sympóziách s cieľom umožniť podporeným uchádzačom získať príslušné skúsenosti a kontakty.30. 6. 2017
35Vypracovať plán zvyšovania výdavkov tak, aby úroveň verejných zdrojov, vkladaná ročne do vysokého školstva bola v roku 2020 porovnateľná s priemerom krajín EÚ, t.j. na úrovni 1,2 % HDP v zmysle programového vyhlásenia vlády.Vláda sa zaviazala do roku 2020 dosiahnuť úroveň verejných výdavkov na školstvo porovnateľnú s priemerom krajín EÚ, čo pre vysoké školy znamená 1,2% HDP s tým, že súčasne treba posilniť schopnosť vysokých škôl získavať aj ďalšie zdroje30. 6. 2017
36Zvýšenie tarifných platov vysokoškolských učiteľov o 6 % od 1.9.2017.Presun finančných prostriedkov na program 077 - vysokoškolské vzdelávanie a veda, sociálna podpora študentov vysokých škôl a zvýšenie rozpisu dotácie na tento účel na obdobie od 1.9. do 31.12.2017. Príprava potrebnej novelizácie zákona 553/2003.31. 8. 2017
37Otvorenie verejnej diskusie o vhodnej štruktúre absolventov vysokých škôl a nástrojoch na jej dosiahnutie.Spracovanie možných politík a ich prediskutovanie s odbornou verejnosťou formou seminára / okrúhleho stola.30. 9. 2017
38Príprava návrhov Štátnych programov výskumu a vývoja (ŠPVV) zohľadňujúcich aspekty vzdelávania, zamestnanosti, ľudských zdrojov a regionálnych disparít na schválenie do vlády SR v súlade so zákonom č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory VaV.ŠPVV budú zamerané v súlade so schváleným dokumentom RIS3 SK a PVV na zvýšenie ekonomickej výkonnosti a konkurencieschopnosti hospodárstva SR s výstupmi pre najmenej hospodársky, ekonomicky a sociálne rozvinuté regióny SR s vysokým percentom nezamestnanosti. Zároveň sa budú venovať problematike vzdelávania, rozvoja ľudských zdrojov a v nadväznosti na to aj zamestnanosti v príslušnej tematickej oblasti.31. 10. 2017
39Vytvorenie návrhu na zmenu systému vnútorného riadenia verejných vysokých škôl.Zanalyzovanie súčasného stavu, vypracovanie možných alternatív a ich prediskutovanie s odbornou verejnosťou -podklad pre komplexnejšiu legislatívnu úpravu.31.12.2017
40Vytvoriť návrh novej sústavy študijných odborov vysokoškolského vzdelávania.Je to úloha z programového vyhlásenia vlády a rovnako aj z návrhu NPRVV31.12.2017
Autor: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR

AUTOR

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR

Ministerstvo je ústredným orgánom štátnej správy Slovenskej republiky pre materské školy, základné školy, stredné školy a vysoké školy, školské zariadenia, celoživotné vzdelávanie, vedu a techniku, pre štátnu starostlivosť o  mládež a šport.

Dátum publikácie

21.02.2017

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.