Ako postupovať pri proteste prokurátora proti všeobecne záväznému nariadeniu obce

Jedným z oprávnení obce je vydávať všeobecne záväzné nariadenia, ktorými sa určitá zákonná kompetencia obce bližšie a podrobnejšie upravuje na miestne podmienky. Toto oprávnenie však nie je bezbrehé a neoprávňuje obce upraviť a regulovať nariadením čokoľvek.

Image50457

Jedným z oprávnení obce je vydávať všeobecne záväzné nariadenia (ďalej aj len „nariadenia“), ktorými sa určitá zákonná kompetencia obce bližšie a podrobnejšie upravuje na miestne podmienky. Škála oblastí, na úpravu ktorých možno vydať nariadenia, je široká – napr. v oblasti odpadov, mestskej polície, školstva, sociálnych služieb a mnohých ďalších.

Toto oprávnenie však nie je bezbrehé a neoprávňuje obce upraviť a regulovať nariadením čokoľvek. Aby k tomu nedochádzalo, pozná náš právny poriadok určité prostriedky prevencie a nápravy a jedným z nich je aj tzv. protest prokurátora, kde zveruje prokuratúre dôležité oprávnenie dohliadať nad zákonnosťou obsahu nariadení.

V tomto príspevku sa pozrieme na to, ako správne postupovať v prípade, ak bol obci doručený protest prokurátora proti nariadeniu.

1 Všeobecne záväzné nariadenia obce

Všeobecne záväzné nariadenie je zvláštny druh právneho predpisu, ktorý môžu obce vydávať jednak vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu zo zákona (čl. 68 zákona č. 460/1992 Zb. Ústavy Slovenskej republiky) a na základe splnomocnenia v zákone a v jeho medziach aj pri výkone štátnej správy (čl. 71 ods. 2 zákona č. 460/1992 Zb. Ústavy Slovenskej republiky).

Uznášať sa na nariadeniach je vyhradené obecnému zastupiteľstvu [§ 11 ods. 4 písm. g) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení – ďalej len ako „ZOZ“] ako kolektívnemu orgánu obce, pričom na schválenie nariadenia sa vyžaduje aspoň trojpätinová väčšina prítomných poslancov (§ 12 ods. 7 ZOZ).

Prevažujúcim druhom nariadení sú nariadenia vydávané vo veciach územnej samosprávy. To sú, zjednodušene povedané, nariadenia vydané na úpravu určitých oblastí, v ktorých zákon dáva vlastnú samostatnú právomoc obci upraviť si vlastné vzťahy. Takéto nariadenia je možné vydať aj bez výslovného splnomocnenia v zákone, avšak nesmú byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom (§ 6 ods. 1 ZOZ).

Príklad č. 1:
  • nariadenie o určení názvu ulíc,
  • nariadenie o chove, vodení a držaní psov,
  • nariadenie o úprave podmienok podávania, predaja a požívania alkoholických nápojov.

Menšou skupinou sú nariadenia vydávané vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy (teda ide o tzv. prenesený výkon štátnej správy na obce). Takéto nariadenia na rozdiel od prvej skupiny môžu byť vydané len vtedy, ak na to obec zákon výslovne splnomocňuje a len v jeho medziach, pričom nesmú byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, v porovnaní s prvou skupinou nariadení tiež nesmú byť navyše v rozpore s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy (§ 6 ods. 2 ZOZ).

Príklad č. 2:
  • nariadenie o podrobnostiach vo veciach poplatku za znečisťovanie ovzdušia,
  • nariadenie o zriadení základnej školy.
Prokurátor môže preskúmavať nariadenia buď z vlastnej iniciatívy (ex offo), alebo na základe podnetu, s ktorým sa naňho môže obrátiť ktokoľvek, aby nariadenie preskúmal z hľadiska jeho zákonnosti.

Obsah „Smernice o evidencii a účtovaní zásob“ závisí od konkrétnych podmienok účtovnej jednotky, od jej predmetu činnosti, od veľkosti a od organizačnej štruktúry.

2 Právomoc prokuratúry preskúmavať nariadenia

Prokuratúram (ako nezávislým orgánom ochrany práva) a ich pôsobnosť vykonávajúcim prokurátorom je zákonom zverená právomoc okrem iného vykonávať aj dozor nad dodržiavaním zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov preskúmavaním zákonnosti nariadení obcí podľa príslušných ustanovení zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre (ďalej aj len ako „zákon o prokuratúre“). Prokurátor môže preskúmavať nariadenia buď z vlastnej iniciatívy (ex offo), alebo na základe podnetu, s ktorým sa naňho môže obrátiť ktokoľvek, aby nariadenie preskúmal z hľadiska jeho zákonnosti.

 

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu:

Ako postupovať pri proteste prokurátora proti všeobecne záväznému nariadeniu obce


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

2017-05-31 - JUDr_Jakub Ulaher_180 x 120.jpg

Pôsobí od roku 2008 na Mestskom úrade v Žiline ako právnik, od roku 2011 ako vedúci odboru právneho a majetkového. Vo svojej publikačnej činnosti sa venuje právnym otázkam týkajúcim sa obecnej samosprávy. Ako externý doktorand na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach sa venoval problematike miestnych daní.

Dátum publikácie

27.09.2021

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.