
Podľa zistení viacerých výskumov majú riaditelia významný vplyv na kvalitu vzdelávania, predovšetkým cez pôsobenie na pedagogických zamestnancov. Na Slovensku sa opakovane otvára diskusia o tom, či ku skvalitneniu školského prostredia môže prispieť obmedzenie počtu funkčných období riaditeľa. V predkladanom komentári testujeme hypotézu o vplyve dĺžky praxe riaditeľa na spokojnosť učiteľov cez obmenu pedagogického zboru a priemernú výšku nenárokovateľnej zložky mzdy na zamestnanca školy. Analýza na základe údajov z medzinárodného prieskumu TALIS 2018 indikuje, že spokojnosť učiteľov v školách, kde pôsobili riaditelia v druhom funkčnom období, je významne vyššia oproti prvému a tretiemu obdobiu, avšak nie oproti štvrtému a piatemu. Tieto nejednoznačné výsledky môžu byť dôsledkom faktorov, ktoré nevieme v analýze zohľadniť, napr. rôzne správanie sa aktérov pri výbere riaditeľa. Priemerná výška osobných príplatkov a odmien sa javí ako dôležitý nástroj, ktorým riaditeľ môže ovplyvniť spokojnosť učiteľov. Pre reguláciu funkčných období riaditeľa by bolo potrebné dokázať, že riaditelia s dlhšou praxou v priemere znižujú kvalitu školy, čo táto analýza nepreukázala.
Hoci na Slovensku vieme o význame pôsobenia riaditeľov na kvalitu vzdelávania pomerne máloV slovenskom kontexte tému spracovala napr. Bartušová (2017), ktorá porovnávala riadenie základnej školy vo vybraných európskych krajinách z pohľadu pedagogického vedenia. Týmto štýlom riadenia sa zaoberali aj štúdie Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, napr. OECD (2015), v ktorej zároveň pomenovali nástroje na zvýšenie efektivity riadenia škôl na Slovensku. Autori z To dá rozum (2019) analyzovali aktuálne problémy a navrhli možné riešenia v oblasti riadenia škôl. Zahraničné výskumy venujú téme riaditeľov škôl omnoho viac pozornosti. Ukazujú napríklad, že najvýznamnejší vplyv riaditeľov na kvalitu škôl je prostredníctvom riadenia učiteľského zboru (Donaldson, 2013; Branch, Hanushek & Rivkin, 2012). Iné štúdie skúmali napríklad aj riadiaci štýl riaditeľov (Leithwood & Jantzi, 2000), využívanie času a prioritizáciu pracovných aktivít (Lindberg, 2014), schopnosť prijímať efektívnych učiteľov (Jacob & Lefgren, 2008) a prepustiť nekvalitných učiteľov (Jacob, 2010), schopnosť poskytovať spätnú väzbu učiteľom (Yariv, 2009; OECD, 2018a), spokojnosť riaditeľov (Maforah & Schulze, 2011) a ďalšie., opakovane sa vracia do diskusie myšlienka o obmedzení dĺžky výkonu funkcie riaditeľa školy.SITA (2014). Nové odbory sú za obmedzenie funkčných období riaditeľom. Školský portál. Dostupné z: https://www.skolskyportal.sk/legislativa/nove-odbory-su-za-obmedzenie-funkcnych-obdobi-riaditelom. Crmoman, V. (2017). Pripomienky SKU k zákonu o štátnej správe a školskej samospráve vyplývajúce z dlhodobej agendy SKU. Slovenská komora učiteľov. Dostupné z: http://sku.sk/pripomienky-sku-k-zakonu-o-statnej-sprave-a-skolskej-samosprave/. Žarnay, O. (2018). Inzerát: prijmeme doživotného riaditeľa školy. Blog strany SPOLU. Dostupné z: https://blog.stranaspolu.sk/2018/02/20/inzerat-prijmeme-dozivotneho-riaditela-skoly/ Niektorí poslanci národnej rady v minulosti podali návrhy zákona, v ktorých navrhovali limitovať pôsobenie riaditeľa na dve, respektíve tri funkčné obdobiaŽarnay, O. (2018). Návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Ota ŽARNAYA na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Parlamentná tlač. Dostupné z: https://www.nrsr.sk/web/Page.aspx?sid=zakony/cpt&ZakZborID=13&CisObdobia=7&ID=823. Poslanci NRSR (2019). Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Parlamentná tlač. Dostupné z: https://www.nrsr.sk/web/Page.aspx?sid=zakony/zakon&ZakZborID=13&CisObdobia=7&CPT=1545.. Ministerstvo školstva predložilo návrh novely zákona, podľa ktorého by mal riaditeľ školy pôsobiť vo funkcii najviac tri funkčné obdobia za sebou a viac iba v prípade, ak to umožní zriaďovateľ vo svojom vnútornom predpise4. Návrhy na obmedzenie počtu funkčných období riaditeľov škôl však doteraz neboli dostatočne podložené.
Vo všeobecnosti neexistuje zhoda na tom, aká je optimálna dĺžka vykonávania funkcie riaditeľa. Dlhšie pôsobenie riaditeľa môže pomôcť školu zastabilizovať a znížiť čas, ktorý riaditeľ strávi oboznamovaním sa s novým prostredím a administratívou. Služobne mladší riaditelia majú zase predpoklad, že prinesú do vzdelávania inovácie. Výskum Béteille, Kalogrides Loeb (2012), robený na panelových dátach štvrtého najväčšieho školského obvodu v USA ukázal, že častá výmena riaditeľov prispieva k vyššej fluktuácii učiteľov a nižšej pridanej hodnote vo vzdelávaní žiakov. Na druhej strane autorky poukazujú na to, že na rozdiel od súkromného sektora sa v školstve slabé výsledky školy len zriedka odrazia vo výmene vedúceho zamestnanca.
Cieľom analýzy je preto pozrieť sa bližšie na to, či môže mať dĺžka pôsobenia riaditeľov škôl vplyv na spokojnosť učiteľov. Spokojnosť učiteľov s prácou sme zvolili ako závislú premennú z dôvodu, že významne ovplyvňuje mnohé stránky kvality vzdelávania (Koutouzis & Malliara, 2017). Napríklad dobré pracovné podmienky a spokojnosť učiteľov sú v pozitívnom vzťahu s výsledkami žiakov (Dicke et al., 2020; Hirsch et al., 2007). Spokojnosť učiteľov zároveň zvyšuje šance, že učiteľ ostane v škole pracovať (Ladd, 2011), pričom zahraničný výskum ukazuje, že vysoká fluktuácia učiteľov negatívne ovplyvňuje výsledky žiakov (Ronfeldt, Loeb & Wyckoff, 2013). Súčasťou našej analýzy je aj testovanie hypotézy o tom, že dĺžka pôsobenia riaditeľa v kombinácii s fluktuáciou učiteľov môže súvisieť so spokojnosťou učiteľov.
Celé znenie nájdete tu.
AUTOR: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
Dátum publikácie: 29. 10. 2021
Autor: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR