
Dňa 15. 3. 2022 nadobudol účinnosť zákon č. 66/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Primárnym cieľom novely v zmysle dôvodovej správy je zabezpečiť efektívnejšie fungovanie Environmentálneho fondu, aby prostriedky z Environmentálneho fondu slúžili výlučne ako podpora stratégie environmentálnej politiky Slovenskej republiky.
Úvod
Právny základ Environmentálneho fondu (ďalej len „EF“) je zakotvený v týchto právnych predpisoch:
- zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o EF“),
- vyhláška MŽP SR č. 157/2005 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „vykonávacia vyhláška“).
Fungovanie a účel EF
EF začal plniť svoje úlohy 1. 1. 2005. Na jeho čele stojí generálny riaditeľ (v predchádzajúcej právnej úprave to bol riaditeľ), ktorého vymenúva a odvoláva minister životného prostredia Slovenskej republiky. Minister zriaďuje Radu Environmentálneho fondu ako svoj poradný orgán na poskytovanie a použitie finančných prostriedkov fondu.
Zdroje príjmu EF pozostávajú z dvadsaťštyri oblastí. Môžeme ich rozdeliť do troch základných častí. Prvou časťou sú poplatky, ide napríklad o poplatky za znečisťovanie ovzdušia, príjmy z poplatkov za uloženie odpadov, odber podzemných vôd a ďalšie. Druhou časťou sú pokuty uložené orgánmi štátnej správy starostlivosti o životné prostredie. Treťou časťou sú príjmy z rôznych zdrojov, napríklad prostriedky získané z predaja kvót skleníkových plynov alebo znečisťujúcich látok, splátky úrokov z úverov poskytnutých z fondu, nenávratné podpory a ďalšie. Samostatnou časťou príjmov sú prostriedky pridelené Slovenskej republike z Modernizačného fondu podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tieto prostriedky sú zdrojom EF od 1. 1. 2022.
Prostriedky EF možno poskytnúť a použiť pre štyridsaťdva oblastí. Ako príklady, na ktoré je možné použiť prostriedky EF, uvádzame nasledovné:
- podpora environmentálnej výchovy, vzdelávania a propagácie,
- podpora investícií do nízkouhlíkových technológií,
- ochrana a starostlivosť o životné prostredie na území národných parkov a zlepšenie kvality života obyvateľov obcí, ktorých katastrálne územia sa nachádzajú v národných parkoch, a podpora trvalo udržateľného rozvoja týchto obcí,
- modernizácia existujúcich zariadení alebo inštalácia nových zariadení na zachytávanie metánu,
- podpora investícií z prostriedkov Modernizačného fondu.
Príjemca prostriedkov EF musí spĺňať povinnosti stanovené zákonom o EF a vykonávacou vyhláškou. Ďalej sú stanovené obsahové náležitosti žiadostí špecificky pre jednotlivé oblasti.
Žiadateľom o podporu môže byť:
- fyzická osoba, ktorá je občanom Slovenskej republiky a má na území Slovenskej republiky trvalý pobyt a ktorá dovŕšila vek 18 rokov a má vlastný pravidelný príjem alebo
- právnická osoba a fyzická osoba – podnikateľ so sídlom na území Slovenskej republiky.
V prípade prostriedkov, ktoré môžu byť poskytnuté na podporu odstraňovania následkov havárie a mimoriadneho zhoršenia kvality vôd alebo mimoriadneho ohrozenia kvality vôd ohrozujúcich alebo poškodzujúcich životné prostredie, je žiadateľom o podporu orgán štátnej správy odpadového hospodárstva a Slovenská inšpekcia životného prostredia.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: Ing. Peter Šimurka
Dátum publikácie: 19. 4. 2022
Autor: Ing. Peter Šimurka