
OBSAH
1. Vymedzenie dlhodobého majetku
2. Ocenenie dlhodobého majetku v účtovníctve
3. Správa majetku obce a vyššieho územného celku
4. Účtovanie kapitálových transferov pri obstaraní dlhodobého majetku, jeho odpisovaní, vyradení a tvorbe opravných položiek k dlhodobému majetku
5. Obstaranie dlhodobého majetku
6. Odpisovanie dlhodobého majetku
7. Tvorba opravných položiek k dlhodobému majetku
8. Vyradenie dlhodobého majetku
9. Inventarizácia dlhodobého majetku
Všeobecne je pojem „majetok“ vymedzený v § 2 ods. 4 písm. a) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o účtovníctve“) ako iné aktívum účtovnej jednotky, ktoré je výsledkom minulých udalostí, je takmer isté, že v budúcnosti zvýši ekonomické úžitky účtovnej jednotky a jeho hodnota sa dá spoľahlivo oceniť podľa § 24 až § 28 Zákona o účtovníctve, pričom sa vykazuje v účtovnej závierke v súvahe alebo vo výkaze o majetku a záväzkoch.
Od 1. 1. 2023 nadobudnutím účinnosti zákona č. 407/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov, došlo k úprave periodicity inventarizácie pri hmotnom majetku okrem zásob a peňažných prostriedkov pre obce, vyššie územné celky a rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v ich zriaďovateľskej pôsobnosti. V záujme dosahovania vyššej kvality dát ale najmä lepšej ochrany majetku obce a vyššieho územného celku sa upúšťa od možnosti inventarizovať hmotný majetok raz za 4 roky a zavádza sa povinnosť inventarizácie hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna alebo mimoriadna účtovná závierka, teda minimálne raz za rok.
Zároveň od 1. 1. 2023 došlo k zrušeniu Opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fond, obce a vyššie územné celky, v z.n.p., ktoré bolo nahradené dvomi samostatnými opatreniami určenými zvlášť pre subjekty štátnej správy a zvlášť pre subjekty územnej samosprávy.
Obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie sa počnúc 1. 1. 2023 riadia Opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. 12. 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej aj „postupy účtovania pre územnú samosprávu“).
Od 1. 1. 2024 nadobudla účinnosť novela postupov účtovania pre územnú samosprávu opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 7. decembra 2023 č. MF/014915/2023-361, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. decembra 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie.
1. Vymedzenie dlhodobého majetku
Dlhodobým majetkom je majetok, ktorého doba použiteľnosti, dohodnutá doba splatnosti alebo vyrovnania iným spôsobom pri vzniku účtovného prípadu je dlhšia ako jeden rok. Okrem doby použiteľnosti dlhšej ako jeden rok je podmienkou pre účtovanie o dlhodobom hmotnom a nehmotnom majetku jeho samostatné technicko-ekonomické určenie a hranica ocenenia určená podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o dani z príjmov“).
Ako dlhodobý majetok sa neúčtuje majetok, ktorý neprináša budúce ekonomické úžitky alebo nemá využiteľný potenciál. Ekonomické úžitky sú definované v § 2 ods. 4 Zákona o účtovníctve ako možnosť priamo alebo nepriamo prispieť k toku peňažných prostriedkov a ekvivalentov peňažných prostriedkov. Využiteľným potenciálom sa rozumie schopnosť poskytovať služby, ktoré prispievajú k plneniu úloh účtovnej jednotky a umožňujú plniť jej úlohy bez nutnosti vytvárania peňažných tokov. V organizáciách štátnej správy a samosprávy je prvotným dôvodom na držbu, vlastníctvo alebo správu budov, zariadení a iných aktív ich využiteľný potenciál a nie vytváranie peňažných tokov. Vzhľadom na typ poskytovaných služieb je značná časť majetku používaná týmito organizáciami špecifická (cesty, mosty, vojenská, obranná a vedecká technika). Väčšina organizácií štátnej správy a samosprávy negeneruje kladné peňažné toky a je financovaná v podstatnej miere z transferov od zriaďovateľa alebo zo štátneho rozpočtu. Ide najmä o organizácie v oblasti školstva, sociálnej starostlivosti, ochrany zdravia, vonkajšej alebo vnútornej bezpečnosti. Majetok, ktorý tieto organizácie využívajú pri plnení ich hlavných úloh, má využiteľný potenciál, aj keď negeneruje peňažné toky.
Ďalšou podmienkou účtovania o dlhodobom majetku je jeho spoľahlivé ocenenie. Súčasti majetku, ktoré nie je možné spoľahlivo oceniť, nemôžu byť účtované ako majetok a nemôžu byť vykazované v účtovnej závierke.
V účtovníctve sa neúčtuje o:
Podľa § 25 postupov účtovania pre územnú samosprávu sa v účtovej triede 0 – Dlhodobý majetok účtuje o:
- dlhodobom nehmotnom majetku,
- dlhodobom hmotnom majetku,
- obstaraní dlhodobého nehmotného majetku, dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého finančného majetku,
- poskytnutých preddavkoch na dlhodobý nehmotný majetok a dlhodobý hmotný majetok,
- dlhodobom finančnom majetku,
- oprávkach k dlhodobému nehmotnému majetku a dlhodobému hmotnému majetku,
- opravných položkách k dlhodobému majetku,
a to za predpokladu, ak účtovná jednotka má k danému majetku vlastnícke právo alebo ktorý spravuje ako správca majetku obce alebo správca majetku vyššieho územného celku.
O dlhodobom majetku, ku ktorému účtovná jednotka nemá vlastnícke právo alebo ho nespravuje ako správca majetku obce alebo správca majetku vyššieho územného celku, sa účtuje, len ak ide o:
- dlhodobý hnuteľný majetok, ktorého vlastnícke právo kupujúci nadobudne zaplatením a do nadobudnutia vlastníckeho práva majetok používa,
- dlhodobý nehnuteľný majetok, pri ktorom vlastníctvo kupujúci nadobúda povolením vkladu do katastra nehnuteľností a do nadobudnutia vlastníctva kupujúci nehnuteľnosť užíva,
- technické zhodnotenie v účtovníctve účtovnej jednotky, ktorá je nájomcom a ktoré odpisuje v súlade so zákonom o dani z príjmov,
- technickú rekultiváciu, ktorá nie je súčasťou obstarávacej ceny dlhodobého majetku a vykonáva sa na pozemkoch vo vlastníctve inej osoby ako je účtovná jednotka,
- dlhodobý majetok prenajatý formou finančného prenájmu,
- dlhodobý nehmotný majetok.
1.1. Členenie dlhodobého majetku
Zásady pre členenie dlhodobého majetku a jeho účtovanie sú vymedzené v § 21 postupov účtovania pre územnú samosprávu.
Dlhodobý majetok sa člení na:
- dlhodobý nehmotný majetok,
- dlhodobý hmotný majetok,
- dlhodobý finančný majetok,
- dlhodobé pohľadávky (nie sú predmetom aktuálneho článku).
1.1.1. Dlhodobý nehmotný majetok
Ako dlhodobý nehmotný majetok sa účtujú:
- aktivované náklady na vývoj,
- softvér a elektronické licencie,
- oceniteľné autorské práva,
- ostatný dlhodobý nehmotný majetok,
- technické zhodnotenie, ak nie je súčasťou ocenenia dlhodobého nehmotného majetku,
ktorých ocenenie je vyššie ako 2 400 eur a doba použiteľnosti je dlhšia ako jeden rok. Ako dlhodobý nehmotný majetok sa účtuje podľa vnútorného predpisu účtovnej jednotky aj drobný dlhodobý nehmotný majetok, ktorého ocenenie sa rovná alebo je nižšie ako suma ustanovená Zákonom o dani z príjmov (2 400 eur) a doba použiteľnosti je dlhšia ako jeden rok.
Výdavky na obstaranie dlhodobého nehmotného majetku vrátane obstarania drobného dlhodobého nehmotného majetku podľa vnútorného predpisu účtovnej jednotky je potrebné z hľadiska ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie klasifikovať ako kapitálové výdavky v rámci hlavnej kategórie 700 (kapitálové výdavky).
V prípade, že vnútorný predpis účtovnej jednotky nevymedzuje podmienky pre účtovanie o majetku, ktorý nespĺňa hranicu ocenenia 2 400 eur, ako o drobnom dlhodobom nehmotnom majetku, účtuje sa o ňom na účte 518 – Ostatné služby. Z hľadiska ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie ide v tomto prípade o bežné výdavky klasifikované v rámci hlavnej kategórie 600 (bežné výdavky).
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám
| 
Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH
Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: Ing. Katarína Pergely
Dátum publikácie: 14. 2. 2024
Autor: Ing. Katarína Pergely