
V súčasnosti sa veľmi často skloňuje slovné spojenie ekologické vozidlá. Nielen u nás, v Slovenskej republike, ale aj po celom svete sa „debatuje“, akým spôsobom znížiť produkciu emisií skleníkových plynov a ostatných znečisťujúcich látok. Práve z tohto dôvodu sa dlhodobo debatuje o ekologickejších vozidlách, ktoré by vedeli byť viac šetrné k nášmu životnému prostrediu.
Vláda začiatkom tohto roka schválila návrh zákona o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy, ktorým je transponovaná smernica o podpore ekologických vozidiel. Cieľom smernice a aj návrhu zákona je záväzok v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov o minimálne 40% do roku 2030, zvýšenia podielu spotreby energie z obnoviteľných zdrojov aspoň o 27%, dosiahnutia aspoň 27 % úspor energie a zvýšenia energetickej bezpečnosti, konkurencieschopnosti a udržateľnosti v Európskej únii.
V článku popíšeme, aké vozidlo je možné rozumieť pod pojmom ekologické vozidlo, koho sa prijatý návrh zákona týka a zároveň, aké sankcie za jeho nedodržanie hrozia.
I. Ekologické vozidlá
Vysvetlenie pojmu ekologické vozidlo
Zákon č. 214/2021 Z. z. o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej tiež len ako „zákon“) rozumie pod pojmom ekologické vozidlo nasledovné vozidlá:
- vozidlo kategórie M1, M2 alebo N1, ktoré do 31. decembra 2025 nepresahuje emisný limit CO2 vo výške 50 g/km a 80 % emisných limitov pre látky znečisťujúce ovzdušie v reálnych podmienkach jazdy alebo od 1. januára 2026 nemá žiadne emisie CO2,
- vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, ktoré využíva alternatívne palivo,
- vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3 bez spaľovacieho motora alebo so spaľovacím motorom, ktoré emituje menej ako 1 g CO2/kWh, merané podľa osobitného predpisu alebo ktoré emituje menej ako 1 g CO2/km, merané podľa osobitného predpisu; také vozidlo je súčasne vozidlom s nulovými emisiami,
- trolejbus, ktorý je poháňaný len elektrickou energiou alebo v čase, keď nie je pripojený do siete, používa len hnaciu sústavu s nulovými emisiami; také vozidlo je súčasne vozidlom s nulovými emisiami, nespĺňa nami uvedené vymedzenie.
Pre jednoduchšie pochopenie môžeme konštatovať, že ekologickým vozidlom je osobné vozidlo, mikrobus alebo nákladné vozidlo do 3,5 tony, ktoré nevypustí viac ako 50 gramov CO2/km. V súčasnosti ide o plug-in hybridné vozidlo alebo plne elektronické vozidlo. Zákon však taktiež hovorí, že od roku 2026 je možné za ekologické vozidlo považovať vozidlo, ktoré nemá žiadne emisie CO2.
Na koho sa zákon o podpore kologických vozidiel vzťahuje
V ustanovení § 2 zákona je vymedzený rozsah pôsobnosti zákona, a to vymedzením typu zmluvného vzťahu z pohľadu jeho predmetu a osobitnej úpravy.
V prvom rade sa zákon vzťahuje na nadlimitnú civilnú zákazku zadávanú verejným obstarávateľom a obstarávateľom, ktorej predmetom je kúpa, lízing, kúpa na splátky alebo prenájom vozidla.
V druhom rade sa zákon taktiež vzťahuje na nadlimitnú civilnú zákazku zadávanú verejným obstarávateľom a obstarávateľom, ktorej predmetom sú služby – služba verejnej cestnej dopravy, služba osobnej cestnej dopravy na osobitné účely, nepravidelná osobná doprava, služba na zber odpadu, cestná doprava poštových zásielok, doprava balíkov, služba doručovania poštových zásielok, služba doručovania balíkov, ak sa poskytuje vozidlo, na ktoré sa tento zákon vzťahuje.
V treťom rade sa zákon tiež vzťahuje na zmluvu o službách vo verejnom záujme uzavretú podľa osobitného predpisu objednávateľom, ktorý zabezpečuje poskytovanie služby vo verejnom záujme, ak sa táto služba poskytuje vozidlom, na ktoré sa tento zákon vzťahuje a priemerná ročná hodnota služby alebo jej rozsah vyjadrený počtom najazdených kilometrov za rok presiahne hodnotu podľa osobitného predpisu.
V zmysle uvedeného je teda možné povedať, že do pôsobnosti zákona spadajú len civilné nadlimitné zákazky. To znamená, že ide o zákazky, ktorých predpokladaná hodnota je rovnaká alebo vyššia ako finančný limit ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydáva Úrad pre verejné obstarávanie.
Dotknutými osobami teda sú verejní obstarávatelia, obstarávatelia, objednávatelia služieb vo verejnom záujme v osobnej doprave.
Pre účely tohto zákona je vereným obstarávateľom:
- Slovenská republika zastúpená svojimi orgánmi,
- obec,
- vyšší územný celok,
- právnická osoba založená alebo zriadená na osobitný účel plnenia potrieb všeobecného záujmu, ktoré nemajú priemyselný charakter alebo obchodný charakter, a je úplne alebo z väčšej časti financovaná verejným obstarávateľom podľa písmena a) až d), je kontrolovaná verejným obstarávateľom podľa písmena a) až d) alebo verejný obstarávateľ podľa písmena a) až d) vymenúva alebo volí viac ako polovicu členov jej riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu,
- združenie právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne verejní obstarávatelia uvedení v písmenách a) až d).
Pre účely tohto zákona je obstarávateľom:
- právnická osoba, na ktorú má verejný obstarávateľ priamy alebo nepriamy rozhodujúci vplyv na základe vlastníckeho práva, finančného podielu alebo pravidiel, ktorými sa spravuje, a vykonáva aspoň jednu z činností uvedených v ustanovení § 9 ods. 3 až 9 zákona o verejnom obstarávaní; rozhodujúcim vplyvom sa rozumie, že verejný obstarávateľ priamo alebo nepriamo
- vlastní väčšinu akcií alebo väčšinový obchodný podiel,
- ovláda väčšinový podiel na hlasovacích právach alebo
- vymenúva viac ako polovicu členov správneho orgánu alebo iného výkonného orgánu, alebo kontrolného orgánu,
- právnická osoba vykonávajúca aspoň jednu z činností uvedených v ustanovení § 9 ods. 3 až 9 zákona o verejnom obstarávaní na základe osobitných práv alebo výlučných práv.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: Advokátska kancelária LUKAJKA & PARTNERS s. r. o.JUDr. Jozef Lukajka, PhD.Mgr. Michaela Pyšná
Dátum publikácie: 12. 7. 2021
Autor: JUDr. Jozef Lukajka, PhD., Mgr. Michaela Pyšná, Advokátska kancelária LUKAJKA & PARTNERS s. r. o.