Ekonomická klasifikácia v otázkach a odpovediach pre školy a zariadenia

Príspevok dáva stručné odpovede na časté otázky z praxe s ohľadom na školskú prax samosprávy.

Image17286

Uvedený príspevok vychádza z Metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky k Opatreniu Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/010175/2004-42 a vysvetlivkám k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie v znení dodatkov 1-16 a Oznámenia 106/2017. Príspevok dáva stručné odpovede na časté otázky z praxe s ohľadom na školskú prax samosprávy.

Otázka č. 1:

Má sa cez podpoložku ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie 223 003 – Stravné klasifikovať aj príjem réžie. Máme informáciu, že podpoložka 223 003 má byť len cena potravín (toto sa týka škôl všetkých typov so školskou jedálňou, detských domovov, domovov soc. služieb, školských internátov, zrejme aj zdravotníctva a škôl v prírode).

Odpoveď:

Áno, v rámci podpoložky ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie 223 003 – Stravné sa určuje príjem za stravovanie žiakov spolu s réžiou ako celok.

Otázka č. 2:

Sme príspevková organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávneho kraja. Sem účtujeme transfery z vlastného rozpočtu vyššieho územného celku. Cez zriaďovateľa dostávame aj príspevok zo štátneho rozpočtu na prenesený výkon štátnej správy – nie priamo z MF SR. Otázka znie, či môže organizácia samosprávy používať podpoložku ekonomickej klasifikácie 312 008 – Transfery v rámci verejnej správy?

Odpoveď:

Uvedená podpoložka bežných transferov sa používa vo verejnej správe, a teda aj v samosprávnych organizáciách (rozpočtových i príspevkových) podľa príjemcu, a teda bez ohľadu na to, kto poslal zriaďovateľovi sumu. Rovnako tak kód zdroja príjmu sa uvádza ako príjem od zriaďovateľa (pozn. autora: t. j. nie cez 111 – Zo štátneho rozpočtu).

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.

Autor: Mgr. Jozef Sýkora, MBA

Súvisiace príklady z praxe

AUTOR

PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Sýkora.png

Pôsobí ako kontrolór v územnej samospráve od roku 2011 a interný kontrolór v niekoľkých štátnych organizáciách. Dlhodobo sa venuje problematike práva verejnej správy a oblasti finančnej kontroly. Študoval na univerzite v Českej republike a ukončil postgraduálne štúdium na Ústave práva v Prahe so zameraním na obchodné a finančné právo. Rigorózne doktorské skúšky vykonal v roku 2019. Publikuje príspevky v odborných periodikách a na on-line portáloch. Vydal publikáciu pre finančnú kontrolu a Príručku pre rozpočtovanie a účtovanie v samospráve, publikácie k finančnej kontrole a k zverejňovaniu povinných údajov. Lektor je autorom komentára k zákonu o finančnej kontrole a audite. Rovnako spísal publikáciu o interných smerniciach vo verejnej správe. V praxi lektor metodicky usmerňuje viaceré subjekty verejnej správy.  Dr. Jozef Sýkora prednáša v programe akreditovaného vzdelávania pre kontrolórov a  je garantom viacerých modulov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. 

Dátum publikácie

22.01.2019

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.