Finančné výkazníctvo RO, PO, štát. fondov, obcí a VÚC v roku 2014

Cieľom tohto príspevku je poskytnúť komplexné informácie o finančnom výkazníctve rozpočtových organizácií, príspevkových organizácií, štátnych fondov, obcí a vyšších územných celkov v roku 2014. Tieto organizácie sa riadia rovnakými právnymi predpismi, sú pre nich zadefinované rovnaké účtovné a štatistické výkazy, ako aj rovnaké postupy účtovania.

ruka s perom vypĺňa tlačivo

Navzájom sa od seba líšia termínmi na predkladanie niektorých výkazov a obsahovou náplňou, ale spája ich rovnaká legislatíva. Je to aj z toho dôvodu, že tieto organizácie tvoria najpočetnejšiu skupinu účtovných jednotiek verejného sektora. Napriek určitým odlišnostiam aj z pohľadu ich činnosti a z nej vyplývajúcich ekonomických transakcií je finančné výkazníctvo medzi týmito subjektmi porovnateľné a sumarizovateľné za účelom vyhodnocovania rozpočtu verejnej správy, majetkovej situácie týchto subjektov, zostavovania štátneho záverečného účtu, ako aj súhrnnej výročnej správy.

Tak ako pre rok 2013, aj pre rok 2014 príspevok poskytuje informácie o legislatíve platnej pre individuálnu účtovnú závierku, konsolidovanú účtovnú závierku, rozpočtové a štatistické výkazy. Doplnená je nová časť o predkladaní výročnej správy k účtovnej závierke.

Pod pojmom finančné výkazníctvo teda budeme na účely tohto príspevku chápať účtovnú závierku, a to či už individuálnu alebo konsolidovanú, výročnú správu a všetky kvartálne a ročné štatistické výkazy známe pod skratkou FIN 1-12 až FIN 6-04 (ďalej ako „FIN“ výkazy).

Z pohľadu zmien v legislatíve finančného výkazníctva je určite najzaujímavejšou zmena:

  • v ukladaní účtovných závierok, výročných správ a správ audítora do tzv. registra účtovných závierok,
  • štruktúry a obsahovej náplne poznámok individuá
  • lnej a konsolidovanej účtovnej závierky,
  • termínov na predkladanie individuálnej a konsolidovanej účtovnej závierky.

Právna úprava pre štatistické výkazy FIN sa zmenila len technicky. Obsahová náplň, štruktúra a počet FIN výkazov sa pre rok 2014 nezmenili.   

Finančné výkazníctvo pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v roku 2014 môžeme rozdeliť na:

a)      účtovná závierka

  • individuálna účtovná závierka,
  • konsolidovaná účtovná závierka,

b)      výročná správa

  • k individuálnej účtovnej závierke,
  • ku konsolidovanej účtovnej závierke,

c)      rozpočtový výkaz

  • výkaz FIN 1-12 o plnení rozpočtu a o nerozpočtovaných pohyboch na účtoch subjektu verejnej správy,

d)     štatistické výkazy

  • výkaz FIN            2-04 o vybraných údajoch z aktív a pasív subjektu verejnej správy,
  • výkaz FIN            3-04 o prírastku/úbytku finančných aktív a finančných pasív podľa sektorov,
  • výkaz FIN            4-01 o členení finančných aktív a finančných pasív podľa sektorov,
  • výkaz FIN            5-04 o úveroch, emitovaných dlhopisoch, zmenkách a finančnom prenájme subjektu verejnej správy,
  • výkaz FIN            6-04 o stave bankových účtov a záväzkov obcí, vyšších územných celkov a nimi zriadených rozpočtových organizácií.

Obsah článku:

1. Legislatíva upravujúca finančné výkazníctvo

Individuálna účtovná závierka je upravená opatrením Ministerstva financií SR
z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31
, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.

Aktuálne znenie opatrenia

  • Opatrenie MF SR z 11. decembra 2013 č. MF/19566/2013-31 uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2013

K opatreniu pre individuálnu účtovnú závierku boli vydané dve nové metodické usmernenia, a to:

  • k spôsobu predkladania účtovných výkazov (súvahy, výkazu ziskov a strát) – Metodické usmernenie MF SR z 2. januára 2014 č. MF/7503/2014-31  k postupu pri aplikácii § 1 odsek 5 písmeno a) opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/25755/2007-31 v znení neskorších predpisov,
  • k spôsobu predkladania poznámok individuálnej účtovnej závierky – Metodické usmernenie MF SR z 31. januára 2014 č. MF/8369/2014-31  k postupu pri aplikácii § 1 odsek 5 písmeno b) opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/25755/2007-31 v znení neskorších predpisov.

2. Individuálna účtovná závierka rozpočtových organizácií, príspevkových organizácií, štátnych fondov, obcí a vyšších územných celkov

Zhrnutie zmien pri predkladaní individuálnej účtovnej závierky za rok 2013 oproti roku 2012 je nasledovné:

  • posun termínu pre uloženie (tým aj samotné spracovanie) poznámok individuálnej účtovnej závierky do 30. apríla, ak osobitný predpis neustanovuje inak,
  • nová štruktúra poznámok pre rok 2013, kde došlo k zníženiu počtu povinných tabuliek v poznámkach,
  • uloženie kompletnej účtovnej závierky elektronickou formou do registra účtovných závierok. Pre obce prostredníctvom programového vybavenia AZUV cez metodikov obcí daňových úradov. Pre ostatné subjekty prostredníctvom Centrálneho konsolidačného systému.

3. Konsolidovaná účtovná závierka subjektu verejnej správy

Konsolidovaným celkom sa chápe materská účtovná jednotka spolu s dcérskymi účtovnými jednotkami, spoločnými a pridruženými účtovnými jednotkami, ktoré zahrnuje do konsolidácie.

Rovnako aj ostatné ustanovenia uvedené pre individuálnu účtovnú závierku sú platné aj pre konsolidovanú účtovnú závierku, ak nie je v zákone o účtovníctve uvedené inak.

Účtovná konsolidácia vo verejnej správe je viacstupňová. Ministerstvo financií spracováva na druhej úrovni konsolidovanú účtovnú závierku za subjekty ústrednej správy a na tretej úrovni súhrnnú účtovnú závierku.

Pri konsolidácii sú použité rovnaké metódy a zásady konsolidácie, s vyšším stupňom konsolidácie však rastie náročnosť na identifikáciu a párovanie vzájomných vzťahov naprieč celému súhrnnému celku.

Konsolidovaná účtovná závierka kapitoly ŠR, obce alebo vyššieho územného celku, ako aj konsolidovaná účtovná závierka ústrednej správy podlieha auditu. Príslušné materské účtovné jednotky musia vypracovať aj výročnú správu ku konsolidovanej účtovnej závierke a uložiť ju do registra účtovných závierok (bližšie v časti výročná správa).

Na základe poslednej novely opatrenia ku konsolidovanej účtovnej závierke č. MF/19567/2013-31 z 11. decembra 2013 sa zrušila príloha č. 2 k opatreniu, ktorá bola platná práve pre konsolidovanú účtovnú závierku ústrednej správy. Výkazy boli rovnaké ako pre konsolidovanú účtovnú závierku účtovnej jednotky verejnej správy (pre prvú úroveň konsolidácie), no v praxi sa často tieto prílohy nesprávne zamieňali. Novelou sa teda vytvorilo opatrenie pre kapitoly ŠR, obce a vyššie územné celky, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku za svoj celok.

4. Výročná správa

Výročná správa subjektu verejnej správy podľa zákona o účtovníctve nie je totožná so záverečným účtom, ktorý predstavuje skôr odpočet rozpočtového hospodárenia. Preto informácie v nej treba zostavovať skôr z pohľadu pôsobenia organizácie ako celku s previazaním na údaje v účtovnej závierke.

Povinnosť vypracovať výročnú správu sa týka len niektorých subjektov verejnej správy. Podmienkou je, že daná účtovná jednotka musí mať účtovnú  závierku overenú  audítorom podľa § 19 odseku 1 zákona o účtovníctve. Povinnosť auditu účtovnej závierky môže byť podľa tohto odseku daná aj osobitným predpisom, nemusí byť uvedená priamo v zákone o účtovníctve. Takýmito osobitnými predpismi sú:

  • zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (§ 9 ods. 4),
  • zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (§ 9 ods. 4),
  • zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby (§ 33),
  • príslušný zákon Národnej rady SR, na základe ktorého vznikol príslušný štátny fond alebo iný subjekt verejnej správy.   

5. Rozpočtové a štatistické výkazy FIN

Finančné výkazy podľa opatrenia MF SR z 22. novembra 2012 č. MF/21513/2012-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy v znení neskorších predpisov, sú predkladané za účelom hodnotenia plnenia rozpočtu subjektu verejnej správy a vykazovania stavu majetku a záväzkov, ako aj ďalších údajov z účtovníctva pre národné a medzinárodné vykazovanie. Výkazy sú definované samostatnými prílohami k tomuto opatreniu, označované číslom a kódom periodicity predkladania výkazu (napr. FIN 2-04). Zoznam výkazov je uvedený vyššie v časti Úvod.

Pre rok 2014 vydalo Ministerstvo financií SR novelu tohto opatrenia, ktorá však neprináša výrazné zmeny v spôsobe a termínoch predkladania kvartálnych a ročných výkazov. Počet výkazov ostáva nezmenený, a to 6. Povinnosť predkladať finančný výkaz pre danú organizáciu je uvedená vždy vo vysvetlivkách k výkazu. V prvom bode vysvetliviek sú vymenované organizácie, ktoré predkladajú výkaz, resp. ktoré majú výnimku z predkladania.

Napríklad FIN 6-04 predkladajú len obce a vyššie územné celky za ich samotné úrady a za ich rozpočtové organizácie. Ostatné subjekty verejnej správy tento výkaz nepredkladajú.

Technickou zmenou bolo vyňatie účtovných výkazov z opatrenia pre FIN výkazy. Rovnako aj metodické usmernenie k spôsobu predkladania FIN výkazov už neobsahuje ustanovenia o účtovných výkazoch. Tie sú v metodických usmerneniach k opatreniu pre individuálnu a konsolidovanú účtovnú závierku.

Upozornenie
Rozpočtové a štatistické výkazy FIN sa nepredkladajú do registra účtovných závierok, pretože nie sú zadefinované v § 23 odseku 2 zákona o účtovníctve.

Článok je uvedený v skrátenom znení, celé jeho znenie alebo jednotlivé časti sú zverejnené v Súvisiacich odborných článkoch.


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Peter Ivánek

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Peter Ivánek

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

26.03.2014

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.