Financovanie škôl a školských zariadení (školské poplatky) od 1.1.2022

Financovanie škôl a školských zariadení – príspevky od rodičov a zákonných zástupcov. Ide o doplnkové zdroje financovania verejných, súkromných a cirkevných škôl, materských škôl a školských zariadení a účel ich použitia so zmenami od 1. 1. 2022.

Image60262

Financovanie škôl a školských zariadení – príspevky od rodičov a zákonných zástupcov na základe zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov. Ide o doplnkové zdroje financovania verejných, súkromných a cirkevných škôl, materských škôl a školských zariadení a účel ich použitia je určený zákonom č. 597/2003 Z. z.

Podľa zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“) k zdrojom financovania verejných škôl a školských zariadení patria okrem finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov územnej samosprávy aj:

  • príspevky od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, na čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelanie v materských školách, školských kluboch detí a centrách voľného času a
  • príspevky od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, na čiastočnú úhradu nákladov spojených s výchovou, pobytom, ubytovaním a stravovaním v školských internátoch, špeciálnych výchovných zariadeniach a zariadeniach školského stravovania.

Verejné školy používajú tieto príspevky na financovanie rozvoja a skvalitňovanie výchovno-vzdelávacieho procesu.

Verejné materské školy a verejné školské zariadenia používajú tieto príspevky na financovanie výchovno-vzdelávacieho procesu a prevádzky, vrátane riešenia havarijných situácií a tiež na financovanie rozvoja a skvalitňovanie výchovno-vzdelávacieho procesu.

Zákon č. 597/2003 Z. z. rovnako vymedzuje zdroje financovania cirkevných a súkromných škôl a školských zariadení, medzi ktoré patria nielen prostriedky zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov územnej samosprávy, ale aj príspevky od žiakov, rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči žiakovi vyživovaciu povinnosť, na úhradu nákladov na výchovu a vzdelanie. Tieto príspevky nemusia predstavovať len čiastočnú úhradu nákladov na výchovu a vzdelanie v školách a školských zariadeniach, ale môžu byť aj rovnakou súčasťou financovania týchto subjektov ako iné zdroje, keďže podľa platnej právnej úpravy v cirkevných školách a súkromných školách sa vzdelávanie a ďalšie služby môžu poskytovať za úhradu.

Cirkevné školy a súkromné školy tieto príspevky používajú na financovanie nákladov na mzdy a platy vrátane poistného na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie, príspevku na starobné dôchodkové sporenie, príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, prevádzky, modernizácie učebných pomôcok, špeciálnych učebných pomôcok a kompenzačných pomôcok a na riešenie havarijných situácií.

Povinnosť k stanoveniu a vyberaniu finančných príspevkov je pre obec ustanovená v § 6 ods. 24 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“). Od 1. januára 2022 obec ako zriaďovateľ určí všeobecne záväzným nariadením:

  • výšku príspevku za pobyt dieťaťa v materskej škole,
  • výšku príspevku v základnej umeleckej škole,
  • výšku úhrady nákladov na štúdium v jazykovej škole,
  • výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť školského klubu detí,
  • výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť školského internátu,
  • výšku mesačného príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na činnosť centra voľného času.

 

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

27.12.2021

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.