Slovenská republika sa zaviazala plniť medzinárodné dohovory, podľa ktorých nie je možné pokračovať v segregačnom systéme nášho školstva. Otázka teda neznie, či inkluzívne vzdelávať alebo nie, ale ako? Inkluzívne vzdelávanie je jedinou reálnou alternatívou, k plneniu ktorej Slovenská republika (SR) dala záväzný sľub od 25. 06. 2010. Slovensko tak pristúpilo k Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, ktorý má ako medzinárodná zmluva podľa Čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky prednosť pred zákonmi Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní, MŠVVaŠ SR, 2021 .
V zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) je inkluzívne vzdelávanie ustanovené od 1. 01. 2022 ako jeden zo základných princípov výchovy a vzdelávania. Slovenská republika pri implementácii princípu inklúzie vo výchove a vzdelávaní vychádza z myšlienky, že inklúzia sa týka všetkých aktérov výchovy a vzdelávania.
Inkluzívne vzdelávanie je spoločná výchova a vzdelávanie detí, žiakov, poslucháčov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania uskutočňovaná na základe rovnosti a rešpektovania ich výchovno-vzdelávacích potrieb a individuálnych osobitostí a podporujúca ich aktívne zapojenie do výchovno-vzdelávacích činností školy alebo školského zariadenia§ 2 písm. ag) zákon č. 245/2008 Z. z. (školský zákon) .
Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) posudzovala v školskom roku 2023/2024 v 11 vybraných základných školách podmienky inkluzívneho vzdelávania.
V sledovaných školách sa vzdelávala viac ako tretina žiakov z marginalizovanej rómskej komunity (MRK), takmer pätina žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) a 11,8 % žiakov so zdravotným znevýhodnením (ZZ). Všetky uvedené skupiny žiakov sú vo vyššej miere ohrozené predčasným ukončením povinnej školskej dochádzky, neprospievaním a vysokou absenciou.