
V tomto krátkom príspevku svoju pozornosť sústredíme na zákon z 22. 4. 2020, ktorým sa dopĺňa zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 374/2019 Z. z.
Citovaný zákon č. 112/2018 Z. z. v znení zákona č. 374/2019 Z. z. (ďalej aj „zákon o sociálnej ekonomike“) je touto novelou doplnený o prechodné ustanovenia počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „krízová situácia“).
Úvod
Zákon o sociálnej ekonomike predstavuje komplexnú právnu úpravu sociálnej ekonomiky. Pri jeho príprave sa prihliadlo aj na skúsenosti z iných štátov, keďže sociálna ekonomika úspešne funguje v šestnástich členských štátoch Európskej únie, a to so zameraním na poľnohospodárstvo, služby (vrátane sociálnych), maloobchod, tradičné remeslá a pod. U nás sa tento sektor ekonomiky orientuje najmä na podporu zvyšovania zamestnanosti, sociálnej solidarity, poskytovania verejných (aj sociálnych) služieb a regionálneho rozvoja.
Aj podľa programového vyhlásenia (novej) vlády SR na obdobie rokov 2020 – 2024, predloženého do parlamentu 19. 4. t. r., má u nás sociálna ekonomika svoje nezastupiteľné miesto. Napr. na str. 46 sa uvádza, že v oblasti riešenia dlhodobej nezamestnanosti a v oblasti sociálnej ekonomiky vláda SR o. i. bude podporovať rozvoj sociálnej ekonomiky a tvorbu sociálnych podnikov.
Poznámka:
Pripomeňme si, že podľa § 3 tohto zákona sociálnou ekonomikou je súhrn produktívnych, distribučných alebo spotrebiteľských aktivít vykonávaných prostredníctvom hospodárskej činnosti alebo nehospodárskej činnosti nezávisle od štátnych orgánov, ktorých hlavným cieľom je dosahovanie pozitívneho sociálneho vplyvu. Pozitívnym sociálnym vplyvom na účely tohto zákona je napĺňanie verejného záujmu alebo komunitného záujmu.
|
V zmysle § 4 ods. 1 subjektom sociálnej ekonomiky je občianske združenie, nadácia, neinvestičný fond, nezisková organizácia, účelové zariadenie cirkvi, obchodná spoločnosť, družstvo alebo fyzická osoba – podnikateľ, ktorá je zamestnávateľom, a to za určených podmienok.
Podľa § 5 ods. 1 sociálnym podnikom je subjekt sociálnej ekonomiky:
- ktorý vykonáva sústavne, samostatne, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť hospodársku činnosť,
- ktorého hlavným cieľom je dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu,
- v ktorom k dosahovaniu pozitívneho sociálneho vplyvu prispievajú tovary alebo služby, ktoré vyrába, dodáva, poskytuje alebo distribuuje, alebo k nemu prispieva spôsob ich výroby alebo poskytovania,
- ktorý, ak
- zo svojej činnosti dosiahne zisk, použije viac ako 50 % zo zisku po zdanení na dosiahnutie hlavného cieľa – pozitívneho sociálneho vplyvu,
- časť zisku rozdeľuje podľa Obchodného zákonníka, rozdeľuje ju podľa postupov a pravidiel, ktoré nenarúšajú uvedený hlavný cieľ,
- ktorý do spravovania svojej hospodárskej činnosti zapája zainteresované osoby.
V súlade s § 6 a § 11 ods. 2 zákona o sociálnej ekonomike z hľadiska zamerania činnosti rozlišujeme:
- registrovaný integračný sociálny podnik (ďalej aj „integračný podnik“),
- registrovaný sociálny podnik bývania (ďalej aj „sociálny podnik bývania“),
- všeobecný registrovaný sociálny podnik.
K novele z 22. 4. 2020
Za prechodné ustanovenia zákona o sociálnej ekonomike obsiahnuté v § 31 sa dopĺňa § 32, v ktorom sú obsiahnuté prechodné ustanovenia počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „krízová situácia“).
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé zenie nájdete tu.
AUTOR: Ing. Valéria Jarinkovičová
Dátum publikácie: 27. 4. 2020
Autor: Ing. Valéria Jarinkovičová