Klub 500, združujúci majiteľov a spolumajiteľov spoločností, ktoré zamestnávajú 500 a viac zamestnancov, nesúhlasí so znením Zákona o odbornom vzdelávaní, ktorý schválila Národná rada SR. Podľa klubu zákon nerieši to najpodstatnejšie, čím je zlepšenie kvality a podmienok odborného vzdelávania na Slovensku. Členovia Klubu 500 kritizujú predovšetkým ďalšie prenesenie kompetencií a zodpovednosti štátu na 12 privátnych, podľa nich materiálne a personálne na tento účel nevybavených organizácií. Agentúru SITA o tom informoval výkonných riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor.
Podľa Gregora predstavuje nový zákon neprimeranú administratívnu záťaž pre všetky subjekty systému - podnikateľov, školy aj budúcich študentov a nedostatočnú motiváciu zamestnávateľov pre vstup do duálneho vzdelávania. "Namiesto toho aby sme reformovali štátne inštitúcie, ktoré sa priamo odbornému vzdelávaniu venujú, a vytvorili štíhly, efektívny a transparentný centralizovaný model riadenia za plnej účasti zamestnávateľov...cítiť lobistické snahy na posilňovanie existujúcich štruktúr bez akýchkoľvek zákonom stanovených pravidiel a bez garancie ich odborného zabezpečenia," dodal.
Novým zákonom chce ministerstvo školstva reagovať na meniace sa potreby trhu práce. Právna norma rieši problematiku odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách. Návrh upravuje typy stredných odborných škôl, overenie spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania a dáva legislatívny rámec duálnemu vzdelávaniu. Zabezpečiť to chcú úzkou spoluprácou odborných škôl so všetkými zainteresovanými subjektmi, a to so štátnou správou, územnou samosprávou, zamestnávateľmi, stavovskými a profesijnými organizáciami a zástupcami zamestnancov. V systéme duálneho vzdelávania sa žiak pripravuje na výkon povolania či odborných činností podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek zamestnávateľa. Žiak tak absolvuje praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa. Vstup zamestnávateľov do odborného vzdelávania a prípravy je riešený aj prostredníctvom plánovania vzdelávacích potrieb trhu práce a spoluúčasťou pri tvorbe nového obsahu vzdelávania. Ministerstvo chce motivovať zamestnávateľov, aby vstúpili do procesu odborného vzdelávania a prípravy dvoma spôsobmi. Prvým je, aby príprava na povolanie bola v súlade s požiadavkami a potrebami zamestnávateľov. Druhou motiváciou pre zamestnávateľa sú daňové stimuly. S cieľom zabezpečenia kvalitnej prípravy žiakov stredných odborných škôl sa vytvárajú normatívy materiálno-technického a priestorového zabezpečenia pre jednotlivé študijné odbory a učebné odbory.
© 2014, Autorské práva SITA a.s. a zmluvné agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a zmluvných agentúr je výslovne zakázané.
AUTOR: SITA a.s.
Dátum publikácie: 12. 3. 2015
Autor: SITA a.s.