
Poznámka:
Konsolidačný balík Ministerstva financií SR je povinný pre štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie, VÚC a ich rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, 3 štátne fondy (NJF, ŠFRV, ENVIROfond), verejné vysoké školy, ostatné subjekty založené zákonom a štátne obchodné spoločnosti, ako aj štátne podniky.
OBSAH:
Konsolidovaná účtovná závierka
1. Úvod (KÚZ 2023)
2. Konsolidovaný celok (KÚZ 2023)
3. 3a Súvaha Aktíva, 3b Súvaha Pasíva, 3c Výkaz ziskov a strát (konsolidačný balík)
4. Prehľad o pohybe vlastného imania (konsolidačný balík)
5. Prehľad o pohybe rezerv (konsolidačný balík)
6. Prehľad o pohybe dlhodobého majetku (konsolidačný balík)
7.1 Dlhodobý finančný majetok – podiely; 7.2 Dlhodobý finančný majetok – ostatné (konsolidačný balík)
8. Zásoby (konsolidačný balík)
9. Pohľadávky a záväzky voči súhrnnému celku (konsolidačný balík)
10.1 Odvody a transfery – pohľadávky; 10.2 Dlhodobé pohľadávky; 10.3 Krátkodobé pohľadávky (konsolidačný balík)
11. Finančné účty (konsolidačný balík)
12. Poskytnuté finančné výpomoci (konsolidačný balík)
13. Časové rozlíšenie na strane aktív (konsolidačný balík)
14. Štátna pokladnica (konsolidačný balík)
15.1 Odvody a transfery – záväzky; 15.2 Dlhodobé záväzky; 15.3 Krátkodobé záväzky; 15.4 Záväzky – dlhopisy (konsolidačný balík)
16. Bankové úvery a výpomoci (konsolidačný balík)
17. Časové rozlíšenie na strane pasív (konsolidačný balík)
18. Vzájomné náklady (konsolidačný balík)
19. Vzájomné výnosy (konsolidačný balík)
20. Poznámky obchodných spoločností (konsolidačný balík)
21. Iné aktíva a iné pasíva (konsolidačný balík)
22. Nehnuteľné kultúrne pamiatky (konsolidačný balík)
23. Výška dlhu obce a VÚC (konsolidačný balík)
Práca s Konsolidačným balíkom MF SR v programe MS Office Excel
Zostavovanie konsolidovaných účtovných závierok vo verejnej správe (,,KÚZ“) je už zaužívanou prácou účtovníkov ministerstiev, obcí a vyšších územných celkov. Prvé konsolidované účtovné závierky boli spracované za rok 2009, a to vrátane konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy. Následne sa od roku 2010 na najvyššej úrovni verejnej správy zostavuje súhrnná účtovná závierka (,,SÚZ“). KÚZ sú povinne auditované nezávislým audítorom, ktorého v ústrednej správe prostredníctvom verejnej súťaže centrálne obstaráva Ministerstvo financií SR. Pre 22 kapitol štátneho rozpočtu je audit KÚZ jedinečná príležitosť získať uistenie, či účtovníctvo organizácií v ich konsolidovanom celku je vedené správne a účtovná závierka poskytuje verný a pravdivý obraz o finančnej situácii a o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva. Špecifikum pre ústrednú správu je v tom, že sa tak nedeje prostredníctvom auditu individuálnych účtovných závierok, ale auditom KÚZ jednotlivých kapitol štátneho rozpočtu. Za posledných 13 rokov klesol počet významných zistení auditu KÚZ kapitol štátneho rozpočtu zo 163 na 37. Zlepšenie bolo zaznamenané v oblasti účtovania o dlhodobom hmotnom a nehmotnom majetku, dodržiavania akruálneho princípu, zreálnenia hodnoty pohľadávok tvorbou opravných položiek, primeranou tvorbou rezerv na súdne spory a ďalšie zlepšenia.
Obce a mestá SR majú povinnosť auditu individuálnej aj konsolidovanej účtovnej závierky. Ministerstvo financií SR pokračuje v budovaní informačného systému RISSAM.výkazy, v ktorom sa už nachádza takmer dokončená funkcionalita pre spracovanie KÚZ v čo najväčšej miere automatizovaným spôsobom. Obdobne ako štátny IS Centrálny konsolidačný systém, aj RISSAM.výkazy pracuje s tzv. konsolidačným balíkom, ktorý obsahuje podrobnejšie tabuľky s analytickým členením niektorých syntetických účtov, pohyby na týchto účtoch s identifikáciou partnerov pre elimináciu vzájomných vzťahov.
Kvalita KÚZ, ako aj rýchlosť ich spracovania závisí od vstupných údajov z účtovníctva organizácií v konsolidovanom, resp. súhrnnom celku a schopnosti účtovných jednotiek spracovať v danom čase a rozsahu konsolidačný balík. Tento komentár je určený pre každú organizáciu, ktorá vypracováva konsolidačný balík Ministerstva financií SR, či už povinne (organizácie zapojené do CKS), alebo dobrovoľne (obce a organizácie v ich konsolidovanom celku).
Pre rok 2023 bol vydaný aktualizovaný KB MF SR vo verzii v10. K nemu boli aktualizované aj ďalšie pomocné (technické či metodické) dokumenty, napríklad: dokument kontrol pre hárky KB a kontroly na portály CKS, skupiny vzájomných vzťahov, číselník atribútov a analytického členenia účtov v KB MF SR a výmenná štruktúra ku KB v prípade, že účtovný softvér daného subjektu je schopný generovať KB v technickej forme priamo zo systému. Verzia KB MF SR v10 obsahuje rozsiahlejšie zmeny ako verzia v9, pretože dobieha aj určité nastavenia z pohľadu postupov účtovania pre ROPO, obce, VÚC a ŠF, ktoré sa menili od 1.1.2023, ako aj od 1.1.2024. Jednotlivé zmeny sú uvedené a popísané pri konkrétnych hárkoch KB.
Zhrnutie legislatívy pre účtovnú konsolidáciu vo verejnej správe
- Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov – § 22a a § 22b, v znení neskorších predpisov,
- Opatrenie Ministerstva financií SR zo 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v znení neskorších predpisov (posledná novela č. MF/21230/2014-31 uverejnená vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2014),
- Metodické usmernenie č. MF/019649/2017-352 k predkladaniu konsolidovanej účtovnej závierky do Registra účtovných závierok,
- Štruktúra údajov z účtovníctva účtovnej jednotky zahrnutej do konsolidovanej účtovnej závierky obce a konsolidovanej účtovnej závierky vyššieho územného celku podľa § 22a zákona o účtovníctve (pre rozpočtové a príspevkové organizácie územnej samosprávy, obce, vyššie územné celky a obchodné spoločnosti zahrnuté do konsolidácie),
- Metodické usmernenie MF SR pre obce pre účely zostavenia súhrnnej účtovnej závierky verejnej správy zo dňa 17. 12. 2015 č. MF/25731/2015-312 (Formulár vzájomných vzťahov).
Tieto a ďalšie dokumenty ku konsolidácii sú zverejnené na webovom sídle Ministerstva financií SR (http://www.finance.gov.sk) v časti Financie/Štátne výkazníctvo/Legislatíva pre FIN výkazy, IUZ, postupy účtovania pre ROPO, obce, VÚC a štátne účelové fondy, KUZ vo verejnej správe/Konsolidovaná účtovná závierka a konsolidovaná výročná správa kapitol ŠR, obcí a VÚC a ďalej v časti Financie/Štátne výkazníctvo/Účtovná konsolidácia vo verejnej správe.
Termín pre spracovanie konsolidovanej účtovnej závierky
Podľa opatrenia MF SR č. MF/27526/2008-31 sa konsolidovaná účtovná závierka predkladá do 20. júna nasledujúceho účtovného obdobia.
Kapitoly štátneho rozpočtu, obce a vyššie územné celky, ktoré spracovávajú konsolidované výkazy v CKS, si túto povinnosť spĺňajú prostredníctvom tohto systému. Ostatné obce predkladajú KÚZ len elektronicky prostredníctvom informačného systému RISSAM.výkazy, resp. je možné z veľkej časti aj spracovať KÚZ v tomto systéme.
Ukladanie KÚZ do Registra účtovných výkazov
Podľa § 23 sa KÚZ, ako aj výročné správy ku KÚZ, správy audítora, prípadne dodatky k správe audítora ukladajú do Registra účtovných závierok. Spôsob uloženia KÚZ je definovaný práve v metodickom usmernení č. MF/019649/2017-352 (bližšie pozri článok o Finančnom výkazníctve rozpočtových organizácií, príspevkových organizácií, štátnych fondov, obcí a vyšších územných celkov v roku 2024).
Rýchla orientácia v procese účtovnej konsolidácie vo verejnej správe
Kto má povinnosť zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku a kto má povinnosť predložiť konsolidačný balík, definuje § 22a zákona o účtovníctve. Ako sa v tom teda zorientovať? Je potrebné zostavovať viac konsolidačných balíkov, ak vo verejnej správe existujú tri úrovne konsolidácie? Kto zostavuje konsolidačný balík (KB) a kto formulár vzájomných vzťahov (FVV SC)? I keď tento text je venovaný konsolidačnému balíku, je potrebné si zodpovedať tieto otázky v kontexte súhrnnej účtovnej závierky. Podstatné je správne pochopiť § 22a zákona, kde:
- odsek 1 znamená, že konsolidovanú účtovnú závierku subjektu verejnej správy na 1. úrovni zostavuje kapitola štátneho rozpočtu, obec alebo vyšší územný celok za nimi zriadené rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, dcérske účtovné jednotky podľa § 22 ods. 4 zákona, ďalej právnické osoby s majetkovou účasťou štátu založené podľa osobitných predpisov (štátne podniky), štátne fondy a verejné výskumné inštitúcie;
- odsek 2 znamená, že konsolidovanú účtovnú závierku ústrednej správy na 2. úrovni zostavuje Ministerstvo financií SR za všetky kapitoly na základe konsolidovaných účtovných závierok podľa odseku 1 zostavených správcami kapitol. Ak správca kapitoly nie je povinný zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku podľa odseku 1, použije sa ako základ na zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy individuálna účtovná závierka správcu kapitoly;
- odsek 3 znamená, že súhrnnú účtovnú závierku verejnej správy na 3. úrovni zostavuje Ministerstvo financií SR na základe konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy podľa odseku 2, konsolidovaných účtovných závierok obcí a konsolidovaných účtovných závierok vyšších územných celkov podľa odseku 1 a ďalej na základe individuálnych účtovných závierok subjektov verejnej správy, ktoré nezostavujú konsolidovanú účtovnú závierku podľa odseku 1.
Z prvého odseku je zrejmé, že štátne podniky a štátne fondy môžu vstupovať do KÚZ len príslušného ministerstva alebo iného orgánu ústrednej správy, ktorý plní voči nim funkciu zakladateľa či správcu majetkových podielov štátu, resp. správcu štátneho fondu.
Schéma súhrnného celku verejnej správy:

Ďalej je potrebné organizácie rozdeliť do skupiny štátna správa a územná samospráva:
Štátna správa
- štátne rozpočtové organizácie,
- štátne príspevkové organizácie,
- obchodné spoločnosti štátu podľa § 22 zákona,
- štátne podniky,
- štátne fondy,
- verejné výskumné inštitúcie,
- ostatné subjekty verejnej správy založené zákonom.
Všetky tieto typy organizácií predkladajú povinne údaje do konsolidácie v štruktúre a rozsahu konsolidačného balíka MF SR. Pri jeho spracovaní vykazujú vzájomné vzťahy voči celému súhrnnému celku podľa vysvetliviek v Zozname účtovných jednotiek súhrnného celku, a tak zabezpečia v jednom čase údaje potrebné pre 1., 2. aj 3. úroveň konsolidácie.
Územná samospráva
z toho
1. Územná samospráva technicky zapojená do Centrálneho konsolidačného systému určeného pre zber konsolidačných balíkov a spracovanie konsolidácie.
- Vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie a obchodné spoločnosti (dcérske účtovné jednotky v konsolidovanom celku).
Tieto subjekty takisto spracovávajú konsolidačné balíky s údajmi pre 1. úroveň a 3. úroveň konsolidácie.
- Mesto Holíč, Nitra, Ružomberok, Senica, Šaľa, Bratislava – Mestská časť Petržalka a ich rozpočtové a príspevkové organizácie a obchodné spoločnosti (dcérske účtovné jednotky v konsolidovanom celku).
Tieto subjekty spracovávajú konsolidačné balíky s údajmi pre 1. úroveň a 3. úroveň konsolidácie.
2. Územná samospráva technicky nezapojená do Centrálneho konsolidačného systému.
- Ostatné obce SR a ich rozpočtové a príspevkové organizácie a obchodné spoločnosti.
Tieto subjekty spracovávajú tzv. formulár vzájomných vzťahov (FVV SC), kde vykazujú vzájomné vzťahy pre 3. úroveň konsolidácie (bližšie pozri článok o Formulári vzájomných vzťahov za rok 2023). FVV SC sa predkladá v jednom kole zberu prostredníctvom RISSAM.výkazy, väčšinou do konca marca.
Pozor!
Existujú aj výnimky z predkladania konsolidačných balíkov a formulárov vzájomných vzťahov. Sú to pridružené účtovné jednotky, ktorými môžu byť len obchodné spoločnosti napr. štátu, obcí alebo vyšších územných celkov. Tieto ani na 1. úrovni nepredkladajú konsolidačný balík alebo formulár vzájomných vzťahov (ak ide o obchodnú spoločnosť v konsolidovanom celku). Pridružené účtovné jednotky sú tie, v ktorých iný subjekt verejnej správy má majetkový podiel od 20 % – 50 %, konsolidujú sa metódou vlastného imania (nie metódou úplnej konsolidácie), a preto sú ku konsolidácii potrebné údaje o ich vlastnom imaní z ich individuálnej účtovnej závierky. Nie vzájomné vzťahy ani podrobný rozpis údajov aktív, pasív a výkazu ziskov a strát, ako je tomu v konsolidačnom balíku MF SR.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH
Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: Ing. Peter Ivánek
Dátum publikácie: 14. 3. 2024
Autor: Ing. Peter Ivánek