Slovenská komora učiteľov a Asociácia centier voľného času vyzýva vládu, aby prijala opatrenia na zastavenie zanedbávania centier voľného času. Agentúru SITA o tom informoval prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman s tým, že komora vníma výchovno-vzdelávacie procesy v čase vyučovania aj v čase mimo vyučovania ako jeden komplexný systém.
Komora učiteľov tvrdí, že dlhodobé zanedbávanie sociálneho a spoločenského postavenia vychovávateľov vníma ako zásadnú prekážku v pozitívnom pôsobení na mladú generáciu, ktorá čoraz viac podlieha vplyvom extrémizmu, rôznych závislostí a nezdravých životných návykov. Crmoman uvádza, že Asociácia centier voľného času SR absolvovala od roku 2008 množstvo rokovaní a stretnutí so zástupcami ministerstva školstva. Vznesené požiadavky a prijaté úlohy sa však podľa komory v praxi zatiaľ zásadne neprejavili, a tak sa situácia v centrách voľného času nemení k lepšiemu. "Ani nový dokument Učiace sa Slovensko, v ktorom sa spomínajú centrá voľného času ako možní poskytovatelia neformálneho vzdelávania, neráta s ich aktívnou účasťou. Tieto mimoškolské výchovno-vzdelávacie zariadenia neustále bojujú o svoje prežitie," uvádza Slovenská komora učiteľov.
Crmoman upozorňuje, že zmenené financovanie záujmového vzdelávania v centrách voľného času po 1. januári 2013 znamenalo dramatické zníženie peňazí na ich činnosť. "Ďalšími negatívami sú diskriminácia detí z vidieka, kde nie sú zriadené centrá a celkové obmedzenie záujmovej činnosti na celom území Slovenska. Mnohé centrá voľného času len prežívajú, v závislosti od vôle starostu a zastupiteľstva," uvádza komora učiteľov s tým, že doteraz chýba koncepcia, ako majú tieto zariadenia fungovať. Vychovávatelia CVČ upozorňujú na nedostatočné materiálne vybavenie centier, staré budovy, ktoré si žiadajú zvýšené náklady na údržbu, chýbajúce grantové programy na rekonštrukciu a vybavenie modernými pomôckami, nereálne stanovený úväzok a nemožnosť jeho naplnenia na 100 percent. Rovnako poukazujú na potrebu aktualizácie vyhlášky o CVČ tak, aby odrážala súčasné požiadavky a trendy v oblasti výchovy a vzdelávania. "Vychovávatelia CVČ, ako aj školských klubov detí v základných školách dlhodobo zápasia s nedostatkami systému financovania cez originálne kompetencie. Nerovnosť príležitostí v rozvíjaní kompetencií a zručností prostredníctvom aktivít CVČ pre mladých ľudí od 15 do 30 rokov bez vlastného pravidelného príjmu považujeme za diskrimináciu a prekážku v ich lepšej pripravenosti uplatniť sa na trhu práce," dodáva komora učiteľov.
Ministerstvo školstva vo svojej reakcii tvrdí, že kladie dôraz na starostlivosť o mládež a jej mimoškolské aktivity a táto problematika dostáva zo strany ministerstva čoraz viac pozornosti. Rezort zároveň uvádza, že začlenil odbor mládeže priamo pod vedenie ministra, čím chce zabezpečiť intenzívnejšie riešenie tejto problematiky. Ministerstvo tiež pripomína, že organizuje okrúhle stoly pre odbornú a širokú verejnosť k dokumentu Učiace sa Slovensko. Na jedno z verejných prerokovaní tohto materiálu pritom prizve Asociáciu centier voľného času SR aj Slovenskú komoru učiteľov. "Budú tak mať priestor na jeho pripomienkovanie, ako aj možnosť podieľať sa na jeho dopracovaní do finálnej podoby," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva školstva Ivana Skokanová.
© 2016, Autorské práva SITA a.s. a zmluvné agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a zmluvných agentúr je výslovne zakázané.
AUTOR: SITA a.s.
Dátum publikácie: 6. 4. 2017
Autor: SITA a.s.