
Záverečná správa 2017
Kontrola financovania škôl a školských zariadení
NKÚ SR vykonal v súlade s plánom kontrolnej činnosti na rok 2017 kontrolnú akciu, zameranú na financovanie škôl a školských zariadení, s dôrazom na celospoločensky záujem. Vláda SR vo svojom programovom vyhlásení deklarovala zabezpečenie vecného a transparentného financovania kapitálových výdavkov, skvalitnenie vzdelávacieho prostredia novými učebnými prostriedkami a zdrojmi, aj novým materiálno-technickým vybavením. Vytýčila rozšírenie kapacít MŠ tak, aby sa postupne, do roku 2020, dosiahla 95-percentná účasť detí vo veku od štyroch do piatich rokov na predprimárnom vzdelávaní v MŠ.
Kontrolná akcia bola vykonaná v Košickom kraji. V rámci akcie boli preverené projekty zamerané na obnovu nehnuteľného majetku ZŠ. Prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja, v rámci „Opatrenia 1.1 Infraštruktúra vzdelávania“, bolo v košickom kraji na daný účel preinvestovaných 62 537 443,41 eur. NKÚ SR skontroloval štyri projekty v celkovej sume 4 283 234,00 eur. Financie boli určené na zníženie energetickej náročnosti komplexu budov ZŠ, vrátane vzniku odborných učební IKT a jazykových laboratórií. Preverené boli štyri mestá a obce, prijímatelia pomoci, a štyri ZŠ v ich zriaďovateľskej pôsobnosti, kde bola realizovaná investičná výstavba. Odkontrolované boli aj tri dotácie zo štátneho rozpočtu, v celkovej sume 131 000,00 eur, nasmerované na rozšírenie a udržanie kapacít MŠ formou prístavby, výstavby a rekonštrukcie priestorov. Kontrolná akcia reagovala najmä na aktuálne výzvy v školstve.
Kontrolou bolo zistené, že implementácia projektov viedla k zníženiu energetickej náročnosti budov, a školy ušetrené verejné prostriedky za spotrebu tepla použili predovšetkým na dofinancovanie potreby bežných výdavkov, akými sú napr. opravy a údržba, nákup učebných pomôcok a bežného spotrebného materiálu. V školách sa skvalitnila výučba vznikom jazykových laboratórií a učební IKT. Zabezpečila sa dostupnosť objektov pre imobilných a telesne postihnutých žiakov.
Z dotácií určených pre MŠ sa zrekonštruovali pôvodné, z hygienických a bezpečnostných dôvodov nevyhovujúce staré triedy, v jednom prípade bola realizovaná nadstavba novej triedy. Do predškolských zariadení nastúpilo o 17 detí viac, pričom boli vytvorené kapacity na prijatie vyššieho počtu detí v ďalšom školskom roku.
Preverením dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov boli zistené porušenia zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, stavebného zákona, zákona o energetickej hospodárnosti budov, zákona o účtovníctve, zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, zákona o majetku obcí a zákona o verejnom obstarávaní.
Zistené bolo aj nedodržanie zmluvných podmienok: (i) boli uhradené služby externého manažmentu nad zmluvne dohodnutú cenu, (ii) za služby externého manažmentu bol zaplatený preddavok, ktorý nebol v zmluve dohodnutý, (iii) priebežné monitorovacie správy a následná monitorovacia správa boli zaslané oneskorene, (iv) neuchovali sa všetky
originálne dokumenty.
Nedodržanie všeobecných zmluvných podmienok zmlúv o nenávratnom finančnom príspevku malo za následok porušenie finančnej disciplíny.
Kontrola sa zamerala aj na preverenie plnenia tých merateľných ukazovateľov projektov, ktorých plnenie bolo záväzné. Merateľné ukazovatele preukazovali kvantifikovateľné prínosy projektov pre školy aj pre mestá. Zistilo sa, že nebola zabezpečená jednoznačná metodika výpočtu niektorých merateľných ukazovateľov, napr. zníženie energetickej náročnosti budov. Monitorovacie správy kontrolovaných subjektov uvádzali 100-percentné plnenie merateľných ukazovateľov. Kontrolou boli zistené viaceré odchýlky. T. j. údaje v monitorovacích správach za projekty neboli presné a správne, ani pravdivé a úplné, pričom za ich vypĺňanie a vyhodnocovanie boli platené externé firmy.
Zvláštny problém s financovaním nastal pri dvoch projektoch. Ministerstvo ako riadiaci orgán oznámilo, že nemá dostatok finančných zdrojov, pričom odporučilo mestám pozastaviť realizáciu projektov v čase, keď už mestá mali zazmluvnené firmy na rekonštrukciu. Dočasný výpadok finančných zdrojov riešili obce z vlastných zdrojov, resp. dohodou s dodávateľom prác o posunutí splatnosti faktúr.
Dotácie zo štátneho rozpočtu a prostriedky z EÚ, určené na obnovu majetku škôl, boli pre obce a mestá významné. Realizácia investícií len z vlastných zdrojov by bola realizovaná
v podstatne dlhšom časovom horizonte alebo by bol obmedzený rozsah vykonaných prác (v závislosti od výšky vlastných rozpočtov).
CIEĽ KONTROLNEJ AKCIE
Cieľom kontrolnej akcie bolo:
(1) preveriť dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov a zmluvných podmienok v oblasti regionálneho školstva, a to pri implementácii vybraných projektov, financovaných zo zdrojov EÚ a dotácií zo štátneho rozpočtu;
(2) skontrolovať dosiahnutie nastavených merateľných ukazovateľov, a to podľa zmlúv o poskytnutí nenávratných finančných prostriedkov; (3) preveriť využívanie novoobstaraného vybavenia IKT, špecializovaných učební a novootvorených tried v MŠ.
(3) preveriť využívanie novoobstaraného vybavenia IKT, špecializovaných učební a novootvorených tried v MŠ.
Účelom a predmetom kontroly bolo – na úrovni prijímateľov nenávratných finančných príspevkov a dotácií preveriť dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov a zmluvných podmienok, zhodnotiť čerpanie účelovo viazaných prostriedkov pri rekonštrukcii, rozširovaní a modernizácii škôl a školských zariadení.
Viac informácií nájdete tu.
AUTOR: Najvyšší kontrolný úrad SR
Dátum publikácie: 14. 11. 2017
Autor: Najvyšší kontrolný úrad SR