Kontrola NKU odhalila nedostatky v procese prípravy a realizácie stratégie pre mládež

Kontrola zo strany Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorá sa zameriavala na obdobie od roku 2020 do 2023, odhalila nedostatky v procese prípravy a realizácie stratégie pre mládež.

Najvyšší kontrolný úrad SR

Strategickú prácu s mládežou štát nezvláda. Mladí ľudia pritom predstavujú tretinu obyvateľov Slovenska, napriek tomu sa v rámci našej krajiny v posledných rokoch zaoberal agendou mládeže len jeden zamestnanec rezortu školstva. Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR sledovala prierezovo obdobie rokov 2020 až 2023, potvrdila, že proces prípravy, tvorby a implementácie stratégie mládeže nebol nastavený správne a nebol ani jasne určený gestor, koordinátor pri jej príprave a realizácii. „Stratégia neriešila kľúčové problémy mladých ľudí, napríklad úplne obchádzala oblasť duševného zdravia. Ak nebudeme pružne reagovať na aktuálne výzvy súvisiace s požiadavkami a potrebami mladej generácie, problémy budú ďalej narastať a ich vecné riešenie bude s pribúdajúcim časom oveľa zložitejšie s výraznejším dopadom nielen na verejné financie, ale hlavne na zdravie mladých,“ uviedla podpredsedníčka kontrolórov Henrieta Crkoňová. 

Národní kontrolóri považujú vytváranie podmienok pre vzdelávanie a rozvoj mládeže vo všetkých fázach jej života za zásadné pre rozvoj celej spoločnosti. K zlepšeniu podmienok pre mladých ľudí mala prispieť aj Stratégia SR pre mládež na roky 2021 – 2028, ktorú sme kontrolovali. Politika mládeže má silný prierezový charakter, čo predpokladá aktívnu spoluprácu medzi inštitúciami štátnej správy, územnej samosprávy a mimovládneho sektora. Tento zámer sa však podľa národných kontrolórov nepodarilo dosiahnuť. Medzirezortná pracovná skupina pre oblasť mládeže, ktorá mala Stratégiu pripravovať, v priebehu viac ako troch rokov nezasadla ani raz. Práve štátne inštitúcie, ktoré majú aktívne realizovať významné úlohy Stratégie, neplnia svoje funkcie, úlohy a zámery, pre ktoré boli ministerstvom školstva zriadené. Napríklad aktuálna legislatíva neumožňuje Národnému inštitútu vzdelávania a mládeže realizovať akreditované formy vzdelávacích programov pre pracovníkov s mládežou. Zánikom IUVENTY – Slovenského inštitútu mládeže pred dvoma rokmi totiž všetky akreditácie neformálneho vzdelávania zanikli a neboli prenosné. Stratégia tento problém nepredpokladala a jeho riešenie si vyžaduje zmenu zákona. Napriek tomuto stavu je organizácia IUVENTA v Stratégii považovaná za dôležitého partnera pri napĺňaní strategických cieľov, čo kontrolóri považujú za vysoké realizačné riziko.

Ako ukázala kontrola, ciele, opatrenia a indikátory, zadefinované v Stratégii, nereagujú dostatočne na potreby mladých ľudí a nepomáhajú mládeži riešiť dôležité životné situácie, ktoré sa v poslednom období výrazne menia. „Pandémia COVID-19, vojna v blízkosti našich hraníc, narastajúci vplyv sociálnych sietí, klimatické zmeny vyvolávajú tlak na mladých ľudí, ktorí často nevedia zvládnuť nové situácie, upadajú do depresie a iných ťažko samostatne zvládnuteľných stavov. Preto čoraz častejšie potrebujú rôznu odbornú pomoc a poradenstvo, k rozvoju ktorých chýba strategický prístup,“ povedala podpredsedníčka národných kontrolórov s tým, že najmä tieto aspekty života detí a mládeže by sa mali stať motívom pre aktualizáciu, prípadne aj pre výraznejšie zmeny cieľov Stratégie mládeže na najbližšie tri roky. Stratégia nemôže byť statickým dokumentom a musí na nové požiadavky reagovať. 

Stratégia mala prostredníctvom 14 cieľov, 89 opatrení a 94 indikátorov zlepšiť podmienky vo vybraných oblastiach práce s mládežou. Ako zistila národná autorita pre externú kontrolu, cieľové hodnoty indikátorov v Stratégii neboli správne nastavené. Strategický dokument neobsahoval vyčíslenie finančných zdrojov pri všetkých indikátoroch na celé obdobie jej platnosti, čo ohrozuje realizáciu opatrení a predstavuje riziko neefektívneho čerpania finančných prostriedkov. Okrem toho Ministerstvo školstva SR za roky 2022 a 2023 nesledovalo objem finančných prostriedkov, ktoré boli vynaložené na realizáciu stratégie. Podľa plánu malo ísť na plnenie cieľov Stratégie v rokoch 2022 až 2025 viac ako dvesto miliónov eur, prevažne z fondov Európskej únie. Financovanie všetkých aktivít zo zdrojov Európskych štrukturálnych a investičných fondov (EŠIF) nebude možné realizovať tak, ako to bolo plánované pri vypracovaní Stratégie, nakoľko v čase jej schválenia nebola podpísaná partnerská dohoda.
 
„Agendou mládeže v rámci celého Slovenska sa v období od januára 2021 do februára 2023 zaoberal jeden zamestnanec zodpovedného rezortu. Vzhľadom na veľký objem finančných zdrojov, ako aj dôležitosť samotnej témy, to poukazuje na vážne zlyhanie štátu v tejto oblasti,“ priblížila H. Crkoňová. V rokoch 2019, 2020 a od marca 2023 pracovalo na odbore mládeže päť až sedem zamestnancov. Kľúčové oblasti stratégie boli stanovené relatívne správne a pokryli väčšinu životných situácií mladej generácie. Prijaté opatrenia a stanovené indikátory však neboli dostatočné zadefinované, neboli merateľné a preto je ich potrebné vo všetkých oblastiach stratégie prehodnotiť a aktualizovať. Zároveň väčšina indikátorov, ktoré boli vyhodnotené ako priebežne plnené, bola nastavená len formálne a termíny boli stanovené na celé obdobie Stratégie.

Stratégia podľa zistení kontrolórov neriešila kľúčové problémy mladých ľudí, najmä v oblasti duševného zdravia. Príkladom riešenia, alebo aspoň zmiernenia krízovej situácie je existencia neziskovej organizácie IPčko, internetovej poradne pre mladých ľudí. Počet krízových kontaktov sa v tejto poradni zvýšil medzi rokmi 2021 a 2022 viac ako 2,3-násobne a nárast pokračoval aj v roku 2023 (graf). V roku 2023, podľa správy centra pripadá na jedného školského psychológa bezmála 936 detí. Analýza Inštitútu finančnej politiky rezortu financií spred 5 rokov o duševnom zdraví mládeže pred obdobím spojeným s pandémiou a vojnovým konfliktom na Ukrajine upozorňovala, že je potrebné zmodernizovať systém psychiatrickej, psychologickej, zdravotno-sociálnej starostlivosti, posilniť podporu duševného zdravia a prevenciu porúch. Za ideálneho stavu by sa mali výdavky zvýšiť o bezmála 230 miliónov eur ročne. Slovensko vo financovaní starostlivosti o duševné zdravie výrazne zaostáva za ostatnými rozvinutými krajinami, ktoré na tento typ starostlivosti v tom čase vynakladali 6 - 7% z celkových výdavkov na zdravotnú starostlivosť. Slovensko len niečo vyše 3 %. Riešenie duševných porúch vytváralo našej spoločnosti náklady vo výške až 2,1 miliardy ročne (2,4 % HDP v roku 2019), čím sa výrazne predražuje zdravotný a sociálny systém a znižuje výkonnosť ekonomiky.

Správa o výsledku z kontroly (pdf, 682 kB): Stratégia Slovenskej republiky v oblasti mládeže na roky 2021 - 2028

 

 

Infografika:

Autor: Najvyšší kontrolný úrad SR

AUTOR

Najvyšší kontrolný úrad SR

Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky je štátny orgán, ktorý je vo svojej kontrolnej činnosti nezávislý. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky vykonáva svoju kontrolnú činnosť na základe uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky a podľa vlastného Plánu kontrolnej činnosti.

Dátum publikácie

10.06.2024

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.