Rozvíjanie komunikačných kompetencií žiakov v primárnom a v nižšom strednom vzdelávaní dosiahlo v školských rokoch 2022/2023 a 2023/2024 priemernú úroveň (74,4 %; 68,3 %; Graf 3).
Poznávacie kompetencie
V učení sa žiakov prevládalo riešenie úloh na zapamätanie a porozumenie, ktoré žiaci preukázali na dobrej úrovni (88,5 %). Avšak kladenie dôrazu na nižšie kognitívne procesy, konvergentné myslenie s uplatnením faktických poznatkov a jednoduchej aplikácie vedomostí obmedzovalo úroveň analytického myslenia (57,2 %), ktoré na viac ako štvrtine hodín absentovalo.
Nevyhovujúcu úroveň dosiahli žiaci vo vyšších poznávacích kompetenciách z dôvodu absencie rozvoja hodnotiaceho (na takmer dvoch tretinách VH) a tvorivého myslenia (na viac ako troch štvrtinách VH), v dôsledku čoho prevažná väčšina žiakov nemala možnosť preukázať schopnosť kritického myslenia. Pri riešení slovných úloh mali niektorí žiaci problém dešifrovať význam informácií, prečítaného alebo vypočutého textu, zhodnotiť ich, porovnávať údaje, urobiť rozbor, zdôvodniť sledované javy z bežného života, väčšina sa často dopúšťala chýb alebo potrebovala pomoc vyučujúceho.
Rozvíjanie tvorivosti v primárnom vzdelávaní bolo preukázané na úrovni 22,6 %. Najmenej bolo podporované na hodinách vyučovacích predmetov zo vzdelávacej oblasti Matematika a práca s informáciami (na úrovni 18 %) a najviac na predmetoch zo vzdelávacích oblastí Jazyk a komunikácia (SJL, SJSL, MJL, ANJ)1 a Človek a príroda (na úrovni 24 %). V nižšom strednom vzdelávaní dosiahla úroveň rozvoja tvorivosti iba 13,3 %. Vyučujúci uplatňovali zadania alebo úlohy na jej rozvoj u žiakov najviac na hodinách informatiky – na úrovni 26 % a občianskej náuky – 25 % a najmenej na vyučovacích hodinách nemeckého jazyka – na úrovni 0 %, geografie – 2 %, chémie – 6 %, dejepisu – 7 % a biológie – 11 %.
Graf 4 Hodnotenie rozvíjania poznávacích kompetencií v primárnom a nižšom strednom vzdelávaní