Metodické usmernenie MF SR k postupom účtovania miestneho poplatku za rozvoj v obci

Toto metodické usmernenie sa vydáva za účelom zabezpečenia jednotného postupu účtovania miestneho poplatku za rozvoj v obci, ktorý obec vyrubí poplatníkov.

Image49135

Metodické usmernenie č. MF/011260/2021-36 k postupom účtovania miestneho poplatku za rozvoj v obci

Toto metodické usmernenie sa vydáva za účelom zabezpečenia jednotného postupu účtovania miestneho poplatku za rozvoj v obci, ktorý obec vyrubí poplatníkovi v zmysle zákona č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „ zákon o poplatku za rozvoj“).

Poplatková povinnosť vzniká dňom právoplatnosti stavebného povolenia, dňom právoplatnosti rozhodnutia o povolení stavby pred jej dokončením, dňom právoplatnosti rozhodnutia o dodatočnom povolení stavby alebo dňom doručenia oznámenia stavebnému úradu k ohlásenej stavbe.

Obec vyrubí poplatok rozhodnutím v lehote podľa zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Výnos z miestneho poplatku za rozvoj je príjmom rozpočtu obce. Obec použije výnos z poplatku za rozvoj na úhradu kapitálových výdavkov podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Obec vykonáva aj správu miestneho poplatku za rozvoj a správou nemôže byť poverená žiadna iná fyzická osoba ani právnická osoba. Podľa § 11 ods. 4 zákona o poplatku za rozvoj obec určí všeobecným záväzným nariadením spôsob zverejnenia informácií o výške výnosu z poplatku za rozvoj a jeho použití, v členení použitia výnosov podľa realizovaných projektov tak, aby tieto informácie boli zverejnené aspoň raz ročne. Tieto informácie môžu byť zverejnené na úradnej tabuli obce alebo na internetovejstránke obce. Keďže prostriedky z miestneho poplatku za rozvoj je možné používať aj v nasledujúcich rokoch, je účelné, aby boli zverejnené informácie aj o zostatkoch prostriedkov z miestneho poplatku za rozvoj, ktoré boli vyzbierané v minulých obdobiach, príjmy a výdavky v priebehu bežného obdobia a zostatok prostriedkov, ktoré neboli k 31.12. bežného obdobia použité.

V rámci ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie sa prijaté prostriedky miestneho poplatku za rozvoj klasifikujú v rámci daní za špecifické služby – 133, na podpoložke 133 015 – „Za rozvoj“. V rozpočte bežného roka v príjmoch podľa rozpočtovej klasifikácie , výdavky sa klasifikujú podľa vecného použitia . Do rozpočtu nasledujúceho roka sa nevyčerpané prostriedky zapájajú
prostredníctvom príjmových finančných operácií.

V súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej zákon o „účtovníctve“), opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31 z 8. augusta, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej „Opatrenie“) sa vyrubenie poplatku za rozvoj, a prijatá úhrada poplatku za rozvoj účtuje v obci nasledovne:

Popis účtovného prípadu MD D
Predpis úhrady miestneho poplatku za rozvoj na základe vydaného rozhodnutia obce 318 633
Príjem úhrady poplatku za rozvoj 221AÚ 318

Podľa § 7 zákona o účtovníctve je účtovná jednotka povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva, a o finančnej situácii účtovnej jednotky. Účtovná jednotka je povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov.

V záujme dodržania týchto účtovných zásad je potrebné zabezpečiť preukaznosť použitia zinkasovaných prostriedkov z poplatku za rozvoj, ako aj stav zinkasovaných finančných prostriedkov. Z tohto dôvodu sa odporúča viesť analytická evidencia k bankovému účtu, aby bolo možné v každom okamihu v priebehu účtovného obdobia zistiť momentálny stav finančných prostriedkov na bankovom účte a ich použitie a zároveň, sa odporúča určiť vo vnútornom účtovnom predpise aj účtovanie na podsúvahových účtoch, čím sa zabezpečí uvádzanie aktuálneho stavu zinkasovaných a nespotrebovaných finančných prostriedkov v poznámkach individuálnej účtovnej závierky.

Dátum: 06. 07. 2021

Vypracoval: Ing. Jana Hvojníková

odbor legislatívy účtovníctva verejnej správy

tel. 02/59 58 32 36

Schválil: Ing. Ladislav Zakhar, PhD.

riaditeľ odboru legislatívy účtovníctva verejnej správy
tel. 02/ 59 58 32 22

Ing. Lenka Ostrožlíková
generálna riaditeľka sekcie štátneho výkazníctva

Autor: Ministerstvo financií SR

AUTOR

Ministerstvo financií SR

Ministerstvo financií Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť financií, daní a poplatkov, colníctva, finančnej kontroly, vnútorného auditu a vládneho auditu. Ministerstvo financií Slovenskej republiky je aj ústredným orgánom štátnej správy pre informatizáciu spoločnosti, koordináciu štátnej pomoci a pre oblasť cien a cenovej kontroly s výnimkou cien a cenovej kontroly tovarov ustanovených osobitnými zákonmi.

Dátum publikácie

25.03.2022

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.