SITA | 18.6.2018
Na Slovensku by mala fungovať nová digitálna aplikácia, ktorá by mala turistom zjednodušiť pri nákupoch vrátenie dane z pridanej hodnoty (DPH).
Ako na tlačovej konferencii povedal predseda vlády SR Peter Pellegrini, Slovensko by vzhľadom na svoju veľkosť malo byť krajinou, ktorá láka inováciami a vytvára vhodné prostredie na najmodernejšie riešenia. A aj oblasť IT je podľa neho jedným z hlavných pilierov slovenskej ekonomiky.
"Chceme zjednodušiť turistom vrátenie DPH. Pravdepodobne tak budú míňať viac, keď sa im zjednoduší proces vratiek," povedal Pellegrini. Aplikácia vznikne v spolupráci s odborníkmi, ktorí stoja za vznikom aplikácie Waze či Refundit. Ako pokračoval podpredseda vlády a minister financií SR Peter Kažimír, Slovensko čakajú mesiace až roky zavádzania nových systémov. V súčasnosti je to napríklad projekt e-Kasa a najbližšie to bude táto nová digitálna platforma pre turistov.
"Sme presvedčení, že budeme tak motivovať turistov, aby na Slovensku míňali viac," povedal Kažimír. Podľa neho ide o benefit aj pre malých a stredných podnikateľov, či už v oblasti občerstvenia alebo hotelových služieb. Slovensko bude podľa prezidenta finančnej správy Františka Imreczeho prvou krajinou na svete, ktorá zjednoduší proces vratiek DPH v rámci turizmu.
Čo sa týka spustenia aplikácie, budú potrebné najprv určité legislatívne zmeny, najmä v rámci zákona o dani z pridanej hodnoty, a to zrejme niekedy na jeseň. Avšak odhad je, že pilotný projekt začne v treťom kvartáli 2018 a niekedy v prvom kvartáli 2019 by mal byť ukončený. Náklady spojené s novou aplikáciou by pre Slovensko nemali byť vysoké. "My nebudeme kupovať túto aplikáciu, dostaneme ju v rámci partnerského vzťahu," povedal Imrecze.
Ako povedal zakladateľ aplikácie Waze a spoluzakladateľ aplikácie Refundit Uri Levine, práve oblasť daní je veľkým problémom. Stáva sa totiž, že turisti na colniciach vyplnia nesprávny formulár a potom väčšina z tých, ktorí by mohli mať nárok na vrátenie DPH, zistia, že je vratka pre nich prakticky nevymožiteľná. Práve z tohto dôvodu sa rozhodli založiť startup, ktorého cieľom je riešiť uvedený problém a proces zjednodušiť. Turistovi postačí naskenovať blok z nákupu, naskenuje svoj pas a palubný lístok a odošle to prostredníctvom aplikácie. Pre druhú stranu, teda pre colníkov, to bude znamenať zjednodušenie, dodal Levine.
© 2018, Autorské práva SITA a.s. a zmluvné agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a zmluvných agentúr je výslovne zakázané.
AUTOR: SITA a.s.
Dátum publikácie: 19. 6. 2018
Autor: SITA a.s.