
OBSAH ČLÁNKU:
1. Predaj majetku obce
2. Nájom majetku obce
3. Zámena majetku obce
4. Darovanie majetku obce
5. Nadobudnutie majetku obce
6. Zriadenie vecného bremena na pozemkoch obce
7. Použitie majetku obce na vklad do právnickej osoby
8. Nakladanie s cennými papiermi a majetkovými podielmi obce
9. Povinnosti vyplývajúce z protischránkovej legislatívy
1. Predaj majetku obce
Vo všeobecnosti platí (§ 9a ods. 1 ZMO), že prevody vlastníctva majetku obce sa môžu vykonať v zásade len nasledujúcimi tromi spôsobmi (pokiaľ zákon ďalej neustanovuje výnimky z tohto pravidla – pozri ďalej v texte):
- na základe obchodnej verejnej súťaže,
- dobrovoľnou dražbou,
- tzv. priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku.
1.1 Predaj na základe obchodnej verejnej súťaže
Obchodná verejná súťaž (ďalej aj len „súťaž“) predstavuje veľmi flexibilný a efektívny nástroj na odpredaj majetku.
Základné podmienky upravuje ZMO a následne sa v spojení s ním použijú aj ustanovenia § 281 až § 288 Obchodného zákonníka, pričom väčšina týchto ustanovení je dispozitívnej povahy, teda obec ako vyhlasovateľ súťaže si ich môže formulovať inak. Pri aplikácii pravidiel Obchodného zákonníka o obchodnej verejnej súťaži treba v prvom rade rešpektovať pravidlá ZMO:
- podmienky obchodnej verejnej súťaže musia zabezpečiť požiadavky na transparentnú a nediskriminačnú súťaž a nesmú brániť vytvoreniu čestného súťažného prostredia [§ 9 ods. 2 písm. b) ZMO]. Tým sa má zabrániť konštruovaniu rôznych diskriminačných podmienok, ktoré nemajú žiadnu relevanciu a slúžia len na neodôvodnené vylúčenie záujemcov. Takýmito diskriminačnými podmienkami sú podľa predkladateľa novely napr. požiadavky na vzdelanie záujemcu, bezpečnostné previerky, zápis v registri partnerov verejného sektora v čase realizácie obchodnej verejnej súťaže, prípadne na rodisko záujemcu a pod., ak tieto podmienky nemajú žiadnu relevanciu s priebehom alebo výsledkom súťaže;
- návrhy do obchodnej verejnej súťaže bude možné podať len do elektronickej schránky; výnimky budú mať tí, ktorí elektronickú schránku nemajú aktivovanú. Všetky návrhy podané do obchodnej verejnej súťaže obec zverejňuje do 10 pracovných dní od uplynutia lehoty na predkladanie návrhov, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce, ak ho má obec zriadené (§ 9a ods. 4 ZMO);
- obec prevedie svoj majetok záujemcovi, ktorý splní podmienky obchodnej verejnej súťaže a ktorého návrh je najvýhodnejší (§ 9a ods. 5 ZMO);
- obec neprihliada k návrhom predloženým do obchodnej verejnej súťaže, ktoré nesplnia podmienky obchodnej verejnej súťaže. Obec oznámi záujemcovi vylúčenie jeho návrhu z obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením v lehote 30 dní od vyhodnotenia návrhov (§ 9a ods. 6 ZMO).
Obec môže zrušiť obchodnú verejnú súťaž v týchto prípadoch (§ 9a ods. 7 ZMO):
- ak si to v podmienkach obchodnej verejnej súťaže vyhradila,
- ak sa podstatne zmenili okolnosti, za ktorých sa vyhlásila obchodná verejná súťaž alebo ak sa v priebehu obchodnej verejnej súťaže vyskytli výnimočné dôvody, pre ktoré nemožno od obce požadovať, aby v obchodnej verejnej súťaži pokračovala, pričom o zrušení obchodnej verejnej súťaže rozhoduje obecné zastupiteľstvo nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov.
Obec zruší obchodnú verejnú súťaž, ak obecné zastupiteľstvo neschválilo prevod vlastníctva majetku, na ktorý sa podľa § 9 ods. 2 písm. c) vyžaduje jeho súhlas (pozri vyššie).
Obec je povinná bezodkladne upovedomiť všetkých záujemcov o zrušení obchodnej verejnej súťaže s uvedením odôvodnenia jej zrušenia. Informáciu o zrušení obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením obec uverejňuje spôsobom, ktorým vyhlásila podmienky obchodnej verejnej súťaže.
Pre predaj majetku súťažou je potrebné:
- oznámiť zámer predaja majetku obce formou súťaže na úradnej tabuli obce, jej webovom sídle, ak ho má zriadené, a iným vhodným spôsobom, pričom toto oznámenie má obsahovať aspoň miesto, kde sú zverejnené podmienky súťaže (napr. odkaz na internetovú stránku obce),
- spolu so zámerom podľa predošlého bodu je potrebné zverejniť aj podmienky súťaže, a to minimálne na 15 dní pred uzávierkou na podávanie návrhov.
Je vhodné do podmienok súťaže zakomponovať klauzulu, že vyhlasovateľ (teda obec) je oprávnený podmienky súťaže meniť alebo súťaž aj bez uvedenia dôvodov zrušiť.
K obchodnej verejnej súťaži je veľmi vhodnou nadstavbou použitie tzv. elektronickej aukcie, kde takéto aukčné systémy (aj pod tlakom legislatívy) už mnohé samosprávy pravidelne využívajú. V podmienkach súťaže ide v podstate o verejné obstarávanie, naopak, záujemcovia zvyšujú svojimi podaniami pôvodnú cenu, ktorá sa tak môže aj podstatne zvýšiť oproti pôvodnej „obálkovej“ cene. Týmto sa súťaž približuje dražbe, ktorá má však oveľa formalizovanejší a na prípravu i priebeh náročnejší postup.
Ak v podmienkach súťaže nebola určená požadovaná cena nehnuteľného majetku obce, jeho prevod potom následne musí schváliť obecné zastupiteľstvo [§ 9 ods. 2 písm. c) ZMO].
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé zenie nájdete tu.
AUTOR: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.
Dátum publikácie: 4. 10. 2023
Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.