
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len „MŠVVŠ SR“ alebo „ministerstvo“) pripravilo na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky (ďalej len „PVV“) Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania (ďalej „NPRVV“).
V PVV vláda konštatovala, že „súčasný stav slovenského školstva, a to tak regionálneho, ako aj vysokého, považuje za veľkú výzvu. Zlepšenie tohto stavu si vyžaduje zásadné vnútorné aj vonkajšie systémové zmeny a vláda je odhodlaná ich pripraviť a začať neodkladne uskutočňovať.“. PVV preto obsahuje záväzok sformulovať Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania, „ktorý bude obsahovať aj dlhodobú koncepciu obsahu výchovy a vzdelávania a bude pokrývať v 10-ročnom výhľade dlhodobé zámery a ciele SR v oblastivýchovy a vzdelávania od predprimárneho vzdelávania, cez primárne, sekundárne, až po vysokoškolské vzdelávanie, ako aj ďalšie vzdelávanie s cieľom osobného rozvoja a získania relevantných vedomostía zručností potrebných pre úspešné uplatnenie absolventov na trhu práce. Návrh národného programu bude vychádzať aj zo Správy o stave školstva, ktorú NR SR prerokovala v roku 2013.“.
Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania bol pripravený na základe úloh obsiahnutých v PVV, autorského dokumentu „Učiace sa Slovensko“, „Správy o stave školstva na Slovensku“, ktorú NR SR prerokovala v roku 2013 (ďalej „Správa o stave školstva“), ako aj ďalších relevantných dokumentov a materiálov v predmetnej oblasti.
CIELE NPRVV
Strategické ciele
V súlade s popísanou štruktúrou a intervenčnou logikou, NPRVV obsahuje tri strategické ciele a desať čiastkových cieľov. Strategické ciele predstavujú hlavné ciele intervencie v komplexnom vyjadrení, prelínajúce sa všetkými tematickými oblasťami a okruhmi. NPRVV je zameraný na dosiahnutie nasledovných strategických cieľov:
- ZVÝŠENIE KVALITY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
- ZVÝŠENIE DOSTUPNOSTI KVALITNEJ VÝCHOVY A VZDELAVANIA
- MODERNIZÁCIA VYĆHOVY A VZDELÁVANIA
Čiastkové ciele
Čiastkové ciele NPRVV sú premietnutím strategických cieľov na úrovne regionálneho a vysokého školstva. Čiastkové ciele sú rozpracované do 105 komplexnejších opatrení, ktoré sa členia na ďalšie čiastkové opatrenia.
V súlade so štruktúrou a intervenčnou logikou NPRVV sú čiastkové ciele sú definované pre úrovne regionálneho školstva a vysokého školstva nasledovne:
Regionálne školstvo
Efektívne fungujúce regionálne školstvo, ktoré:
- poskytuje kvalitnú výchovu a vzdelávanie,
- zabezpečuje učiteľom postavenie a ohodnotenie zodpovedajúce mimoriadnemu významu ich práce,
- je dostupné pre všetky vrstvy spoločnosti,
- reaguje na aktuálne i očakávané potreby jednotlivca a spoločnosti a osobitne na potreby hospodárskej praxe,
- poskytuje deťom a žiakom radosť zo získavania vedomostí a ich osobného rastu, ako i základ zdravého životného štýlu.
Vysoké školstvo
Efektívne fungujúce vysoké školstvo, ktoré:
- poskytuje vysokoškolské vzdelávanie s kvalitou zodpovedajúcou medzinárodným štandardom,
- je dostupné pre všetkých občanov, ktorí oň prejavia záujem a preukážu predpoklady na jeho úspešné absolvovanie
- je stálou súčasťou európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania a európskeho výskumného priestoru,
- je významnou súčasťou výskumného potenciálu Slovenska v oblasti základného výskumu a v oblasti aplikovaného výskumu a vývoj,
- významne prispieva k rozvoju národného hospodárstva, spoločnosti a regiónov Slovenska.
PRIEREZOVÉ PRIORITY
Systém vzdelávania a výchovy má komplexné dopady na spoločenské a ekonomické javy celospoločenského významu. V rámci plánovania opatrení zaradených pod vecne príslušné strategické a čiastkové ciele je potrebné vnímať a plánovať aj systémové väzby, ktorými tieto opatrenia prispievajú k riešeniu komplexných spoločenských a ekonomických javov. NPRVV preto identifikuje tri prierezové priority zamerané na riešenie významných a aktuálnych spoločenských a ekonomických problémov:
1. Integrácia a inklúzia marginalizovaných rómskych komunít a študentov zo sociálne znevýhodneného prostredia
2. Prepojenie systému výchovy a vzdelávania s potrebami ekonomiky a trhu práce
3. Rozvoj systému neformálneho vzdelávania.
Celý Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania schválený s pripomienkami nájdete tu.
AUTOR: Úrad vlády SR
Dátum publikácie: 7. 6. 2018
Autor: Úrad vlády SR