
Moc bola oddávna veľkým pokušením pre tých, ktorí ju mali v rukách. Predstavuje riziko zneužitia, ak sa jej v rukách jednej osoby nahromadí priveľa. Preto existuje právna úprava, ktorá upravuje vzájomnú nezlučiteľnosť niektorých funkcií a snaží sa zamedzovať konfliktu záujmov. Konflikt záujmov môžeme vnímať v rovine zákonnej a v rovine etickej. V našom príspevku sa budeme zaoberať len konfliktom záujmov z pohľadu právnej úpravy. Zameriame sa pritom na oblasť obecnej samosprávy, konkrétne na dva typy verejných funkcionárov – starostov obcí/primátorov miest a poslancov obecných a mestských zastupiteľstiev.
Nezlučiteľnosť funkcií v rámci obecnej samosprávy je upravená:
1. zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení (ďalej len ako „zákon o obecnom zriadení“),
2. ústavným zákonom č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov (ďalej len ako „zákon o ochrane verejného záujmu“).
1. Nezlučiteľnosť funkcií podľa zákona o obecnom zriadení
Podľa ustanovenia § 10 ods. 1 zákona o obecnom zriadení sú orgánmi obce obecné zastupiteľstvo a starosta obce (resp. v mestách podľa ustanovenia § 24 zákona o obecnom zriadení mestské zastupiteľstvo a primátor mesta), pričom ide o orgány v rovnocennom postavení, teda nie sú vo vzťahoch vzájomnej podriadenosti/nadriadenosti.
1.1 Nezlučiteľnosť funkcie starostu s inými funkciami
Ak starosta alebo primátor vykonáva uvedenú funkciu, zamestnanie alebo činnosť v čase ustanovenia do verejnej funkcie, je povinný do 30 dní odo dňa ustanovenia do funkcie (zloženia sľubu) takú funkciu, zamestnanie alebo činnosť skončiť alebo vykonať zákonom ustanovený právny úkon smerujúci k jej skončeniu.
Podľa ustanovenia § 13 ods. 3 zákona o obecnom zriadení je funkcia starostu obce nezlučiteľná s funkciou:
- poslanca obecného zastupiteľstva – to vyplýva z elementárnej logiky veci, kedy v systéme existencie dvoch rovnocenných orgánov obce – obecného zastupiteľstva a starostu – nemôže dôjsť ku kumulácii moci súčasne v oboch orgánoch jednou fyzickou osobou,
- zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený – zamestnancom sa pritom rozumie nielen zamestnanec vykonávajúci pre zamestnávateľa závislú prácu v pracovnom pomere, ale aj zamestnanec vykonávajúci pre zamestnávateľa závislú prácu na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o brigádnickej práci študentov, dohoda o pracovnej činnosti); to neplatí, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie starostu podľa ustanovenia § 136 ods. 2 Zákonníka práce (dlhodobé uvoľnenie na výkon verejnej funkcie),
- štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený – rozpočtovými organizáciami sú napr. školy; príspevkovými organizáciami bývajú napr. rôzne podniky komunálnych služieb, turistické informačné kancelárie a pod.,
- predsedu samosprávneho kraja,
- vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy – tým môže byť napr. vedúci odboru okresného úradu, prednosta okresného úradu a pod., jednoducho každý vedúci zamestnanec, ktorý spĺňa definíciu podľa ustanovenia § 20 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe,
- podľa osobitného zákona – napr. s funkciou prokurátora podľa ustanovenia § 11 ods. 1 zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry, s funkciou sudcu podľa ustanovenia § 23 ods. 1 zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich. Pre úplnosť je tiež potrebné poukázať na § 44 ods. 2 písm. q) zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície, podľa ktorého výkon funkcie policajta sa prerušuje na čas výkonu volenej platenej funkcie poslanca obecného zastupiteľstva a starostu obce.
Z ustanovenia § 18 ods. 2 písm. b) zákona o obecnom zriadení tiež vyplýva nezlučiteľnosť funkcie starostu aj s funkciou hlavného kontrolóra, i keď by sa to dalo odvodiť aj z tých ustanovení zákona o obecnom zriadení, podľa ktorých hlavný kontrolór je zamestnancom obce. Nezlučiteľnosť funkcií hlavného kontrolóra a starostu vyplýva aj z toho, že osoba kontrolovaného a kontrolujúceho nemôže byť totožná.
V prípade, že nastane prípad nezlučiteľnosti funkcie starostu, je starosta povinný do 30 dní odo dňa vzniku nezlučiteľnosti funkcie urobiť relevantný úkon na odstránenie tohto rozporu; ak tak neurobí, funkcia starostu mu zanikne priamo zo zákona, teda bez potreby vykonania osobitného úkonu [§ 13a ods. 1 písm. h) zákona o obecnom zriadení].
1.2 Nezlučiteľnosť funkcie poslancov zastupiteľstva s inými funkciami
Podľa ustanovenia § 11 ods. 2 zákona o obecnom zriadení je funkcia poslanca obecného zastupiteľstva nezlučiteľná s funkciou:
- starostu obce;
- zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený. Zamestnancom sa pritom rozumie nielen zamestnanec vykonávajúci pre zamestnávateľa závislú prácu v pracovnom pomere, ale aj zamestnanec vykonávajúci pre zamestnávateľa závislú prácu na základe niektorej z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o vykonaní práce, dohoda o brigádnickej práci študentov, dohoda o pracovnej činnosti). To neplatí, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie poslanca podľa ustanovenia § 136 ods. 2 Zákonníka práce (dlhodobé uvoľnenie na výkon verejnej funkcie);
- štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený;
- podľa osobitného zákona – napr. s funkciou prokurátora podľa ustanovenia § 11 ods. 1 zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry, s funkciou sudcu podľa ustanovenia § 23 ods. 1 zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich. Tak ako v prípade starostu, aj v prípade poslanca obecného zastupiteľstva podľa § 44 ods. 2 písm. q) zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície výkon funkcie policajta sa prerušuje na čas výkonu volenej platenej funkcie poslanca obecného zastupiteľstva a starostu obce.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH
Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.
Dátum publikácie: 7. 11. 2022
Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.