
SITA | 10. 07. 2017
Organizácie zaoberajúce sa vzdelávaním v materských školách naďalej upozorňujú na dodatok k štátnemu vzdelávaciemu programu pre deti so zdravotným znevýhodnením. Práve tento dodatok podľa organizácií spôsobí, že materské školy sa od septembra budú brániť prijímaniu detí so zdravotným znevýhodnením. Ako agentúru SITA informoval Vladimír Crmoman zo Slovenskej komory učiteľov, organizácie zároveň požiadali parlamentný výbor pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, aby sa situáciou zaoberal.
„Je načase priznať si zo strany ministerstva školstva chybu, zrušiť platnosť sporných programov pre zdravotne znevýhodnené deti a vytvoriť programy, vrátane chýbajúcich metodických materiálov, ktoré budú v prospech všetkých zainteresovaných,“ uvádza sa v spoločnom stanovisku viacerých organizácií. Pod stanovisko sa podpísali Slovenská komora učiteľov, Slovenská asociácia pedagogiky raného detstva, Spoločnosť pre predškolskú výchovu, Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu, Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením, organizácie InkluCiTy a Matias.
Organizácie kritizujú, že dodatok je v rozpore s filozofiou programu platného pre všetky deti, z ktorého by sa mal odvíjať. Organizácie ďalej tvrdia, že ciele dodatku sú vo viacerých častiach skopírované z častí už neplatného starého vzdelávacieho programu v kombinácii s cieľmi z nového programu. Na deti so zdravotným znevýhodnením by tak učiteľky podľa dodatku kládli náročnejšie požiadavky než na ich zdravých rovesníkov.
Autor štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy Branislav Pupala už koncom júla uviedol, že v materských školách sa treba usilovať o spoločné vzdelávacie ciele pre deti s tým, že učiteľka vie, že deti sú rôzne a ciele treba prispôsobovať ich možnostiam. Dodatok však podľa neho stanovuje, že učiteľka by mala pripravovať jeden druh vzdelávacích aktivít pre "bežné" deti, a pre deti so zdravotným znevýhodnením by mala pripravovať iné aktivity, ktoré vedú k iným cieľom. Pupala tvrdí, že nepotrebujeme dodatok, ktorý má 280 strán. Stačí podľa neho jedna strana, ktorá by upozorňovala, že pri deťoch so zdravotným znevýhodnením treba brať do úvahy štandardy, ktoré vymedzuje štandardný program, a zohľadňovať typ a stupeň postihnutia. Organizácie tiež upozorňujú, že materiálne a personálne podmienky sú v dodatku stanovené tak, že ich materské školy nebudú schopné vzhľadom na finančnú náročnosť splniť. Ministerstvo školstva následne v reakcii uviedlo, že materské školy integrujúce čo i len jedno dieťa so zdravotným znevýhodnením museli tento rok v jednej triede postupovať podľa dvoch štátnych vzdelávacích programov súčasne. "Ministerstvo školstva preto chcelo jasne zadefinovať podmienky a prijalo vzdelávacie programy pre deti so zdravotným znevýhodnením," uviedlo v stanovisku ministerstvo školstva s tým, že tieto vzdelávacie programy vypracoval Štátny pedagogický ústav v spolupráci s odborníkmi z oblasti špeciálnej pedagogiky.
Rodičia a odborníci z InkluCiTy konštatujú, že je neprípustné, aby Štátny pedagogický ústav definoval požiadavky na deti so zdravotným znevýhodnením kopírovaním z už neplatného a koncepčne odlišného štátneho vzdelávacieho programu z roku 2008. „Kým bežným deťom stačí zvládnuť rozčleniť slová na slabiky (na základe sluchu), deti s telesným postihnutím majú v rámci toho istého cieľa určiť aj ich počet. Tam, kde sú v základnom vzdelávacom programe v rámci jednej podoblasti tri ciele, pridal pedagogický ústav deťom so sluchovým postihnutím ďalšie štyri, skopírované z neaktuálneho programu, “ uvádzajú rodičia a odborníci z InkluCiTy.
© 2017, Autorské práva SITA a.s. a zmluvné agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a zmluvných agentúr je výslovne zakázané.
AUTOR: SITA a.s.
Dátum publikácie: 24. 8. 2017
Autor: SITA a.s.