Plat starostu 2021

Príspevok rozoberá výkon funkcie starostu, plat starostu a jeho určenie, odstupné a dovolenku starostu, cestovné náhrady starostu. Starostu zastupuje zástupca starostu, ktorého spravidla na celé funkčné obdobie poverí zastupovaním starosta do 60 dní od zloženia sľubu starostu; ak tak neurobí, zástupcu starostu zvolí obecné zastupiteľstvo.

Image55310

OBSAH:

  1. Výkon funkcie starostu

  2. Plat starostu a jeho určenie

  3. Odstupné

  4. Iné náležitosti a požitky spojené s výkonom funkcie starostu

  5. Zástupca starostu

Starosta obce (ďalej aj len ako „starosta“) je popri obecnom zastupiteľstve druhým z orgánov obce (§ 10 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ďalej aj len ako „zákon o obecnom zriadení“) voleným v priamych voľbách a je predstaviteľom obce, jej najvyšším výkonným orgánom a štatutárnym orgánom (§ 13 ods. 1 a § 13 ods. 5 zákona o obecnom zriadení). Zároveň funkcia starostu je platená, kedy starosta za výkon svojej funkcie dostáva plat hradený z verejných prostriedkov. Platové pomery starostov obcí sú pomerne stručne upravené zákonom č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest, pričom na niektoré inštitúty (dovolenka, cestovné náhrady, zabezpečenie stravovania a pod.) sa primerane použijú aj ustanovenia iných zákonov.

1. Výkon funkcie starostu

Funkcia starostu je verejnou funkciou. Funkčné obdobie starostu vzniká dňom zloženia sľubu a zaniká dňom zloženia sľubu novozvoleného starostu (§ 13 ods. 1 zákona o obecnom zriadení). Zákon o obecnom zriadení (§ 13 ods. 3) priamo ustanovuje, s ktorými ďalšími funkciami je nezlučiteľná funkcia starostu:

  • poslanca obecného zastupiteľstva,
  • zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený, s výnimkou, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie starostu,
  • štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
  • predsedu samosprávneho kraja,
  • vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy,
  • podľa osobitného zákona (napr. zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry).

Ďalšie obmedzenia súbehu niektorých funkcií, zamestnaní a činností upravuje ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov.

Starosta sa počas výkonu funkcie na účely tvorby a použitia sociálneho fondu a na účely zabezpečovania stravovania a prispievania na stravovanie posudzuje ako zamestnanec v pracovnom pomere. Obec na uvedené účely voči starostovi vystupuje ako zamestnávateľ.

2. Plat starostu a jeho určenie

Starostovi patrí plat odo dňa zloženia predpísaného sľubu. Za deň zloženia sľubu patrí plat aj jeho predchodcovi, pretože v uvedený deň vykonával funkciu starostu až do zloženia sľubu novozvoleného starostu.

Plat starostu je určený v zmysle ustanovení zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest ako súčin priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok a násobku podľa počtu obyvateľov obce zisteného na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka, pričom podľa počtu obyvateľov sa starostovia zaraďujú do deviatich platových skupín, ktoré sú spolu s násobkami určené nasledovne:

1.

 

 

do

500 obyvateľov

1,65-násobok

2.

od

501

do

1 000 obyvateľov

1,83-násobok

3.

od

1 001

do

3 000 obyvateľov

2,20-násobok

4.

od

3 001

do

5 000 obyvateľov

2,41-násobok

5.

od

5 001

do

10 000 obyvateľov

2,60-násobok

6.

od

10 001

do

20 000 obyvateľov

2,81-násobok

7.

od

20 001

do

50 000 obyvateľov

3,21-násobok

8.

od

50 001

do

100 000 obyvateľov

3,54-násobok

9.

nad

 

 

100 000 obyvateľov

3,98-násobok

Takto zistený plat sa zaokrúhľuje na celé euro nahor.

Spomínané štatistické údaje o priemernej mesačnej mzde zamestnanca v národnom hospodárstve je možné nájsť na internetovej stránke Štatistického úradu Slovenskej republiky (www.statistics.sk, prípadne priamy link na zverejnené potvrdenie o výške priemernej mesačnej mzdy na konkrétny rokhttps://slovak.statistics.sk/wps/wcm/connect/afbe787d-069c-4e51-a229-d19a7b2c1d3e/Priemerna_mesacna_mzda_zamestnanca_hospodarstva_v_roku_2020.pdf?MOD=AJPERES&CVID=nw1ExV.&CVID=nw1ExV.&CVID=nw1ExV). Štatistické údaje o výške priemernej mzdy za predchádzajúci kalendárny rok sú dostupné až s niekoľkomesačným oneskorením (v praxi obvykle v priebehu marca nasledujúceho roka), avšak starostovi sa zvýšený plat prizná spätne s účinnosťou k 1. 1. aktuálneho kalendárneho roka.

Príklad č. 1:

Starostovi obce s počtom obyvateľov 900 (k 31. 12. 2020) sa pre rok 2021 plat vypočíta nasledovne:

133 € (priemerná mesačná mzda v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2020) x 1,83 (násobok pre obec s počtom obyvateľov od 501 do 1 000) = 2074 € (pred zaokrúhlením 2073,39 €).

Plat starostu by malo na ustanovujúcom zasadnutí (teda prvom po komunálnych voľbách) určiť obecné zastupiteľstvo, ktoré ho môže zvýšiť až o 60 %. V prípade, ak obecné zastupiteľstvo o plate starostu nerozhodne (neprijme uznesenie), patrí starostovi základný plat podľa zákona (súčin priemernej mzdy a násobku podľa počtu obyvateľov).

 

Príspevok je v skrátenom znení, celé znenie:

Plat starostu 2021


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace príklady z praxe

AUTOR

JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

2017-05-31 - JUDr_Jakub Ulaher_180 x 120.jpg

Pôsobí od roku 2008 na Mestskom úrade v Žiline ako právnik, od roku 2011 ako vedúci odboru právneho a majetkového. Vo svojej publikačnej činnosti sa venuje právnym otázkam týkajúcim sa obecnej samosprávy. Ako externý doktorand na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach sa venoval problematike miestnych daní.

Dátum publikácie

06.04.2021

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.