Plat starostu

Príspevok rozoberá výkon funkcie starostu, plat starostu a jeho určenie, odstupné a dovolenku starostu, cestovné náhrady starostu. V prípade, ak mandát starostu zanikne pred uplynutím funkčného obdobia, plní úlohy starostu v plnom rozsahu zástupca starostu.

Image63251

OBSAH:

  1. Výkon funkcie starostu

  2. Plat starostu a jeho určenie

  3. Odstupné

  4. Iné náležitosti a požitky spojené s výkonom funkcie starostu

  5. Zástupca starostu

 

Starosta obce (ďalej aj len ako „starosta“) je popri obecnom zastupiteľstve druhým z orgánov obce (§ 10 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ďalej aj len ako „zákon o obecnom zriadení“) voleným v priamych voľbách a je predstaviteľom obce, jej najvyšším výkonným orgánom a štatutárnym orgánom (§ 13 ods. 1 a § 13 ods. 5 zákona o obecnom zriadení). Zároveň funkcia starostu je platená, kedy starosta za výkon svojej funkcie dostáva plat hradený z verejných prostriedkov. Platové pomery starostov obcí sú pomerne stručne upravené zákonom č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest, pričom na niektoré inštitúty (dovolenka, cestovné náhrady, zabezpečenie stravovania a pod.) sa primerane použijú aj ustanovenia iných zákonov.

1. Výkon funkcie starostu

Funkcia starostu je verejnou funkciou. Funkčné obdobie starostu vzniká dňom zloženia sľubu a zaniká dňom zloženia sľubu novozvoleného starostu (§ 13 ods. 1 zákona o obecnom zriadení). Zákon o obecnom zriadení (§ 13 ods. 3) priamo ustanovuje, s ktorými ďalšími funkciami je nezlučiteľná funkcia starostu:

  • poslanca obecného zastupiteľstva,
  • zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený, s výnimkou, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie starostu,
  • štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
  • predsedu samosprávneho kraja,
  • vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy,
  • podľa osobitného zákona (napr. zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry).

Ďalšie obmedzenia súbehu niektorých funkcií, zamestnaní a činností upravuje ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov.

Starosta sa počas výkonu funkcie na účely tvorby a použitia sociálneho fondu a na účely zabezpečovania stravovania a prispievania na stravovanie posudzuje ako zamestnanec v pracovnom pomere. Obec na uvedené účely voči starostovi vystupuje ako zamestnávateľ.

2. Plat starostu a jeho určenie

Starostovi patrí plat odo dňa zloženia predpísaného sľubu. Za deň zloženia sľubu patrí plat aj jeho predchodcovi, pretože v uvedený deň vykonával funkciu starostu až do zloženia sľubu novozvoleného starostu.

Plat starostu je určený v zmysle ustanovení zákona č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest ako súčin priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok a násobku podľa počtu obyvateľov obce zisteného na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka, pričom podľa počtu obyvateľov sa starostovia zaraďujú do deviatich platových skupín, ktoré sú spolu s násobkami určené nasledovne:

1.

  

do

500 obyvateľov

1,65-násobok

2.

od

501

do

1 000 obyvateľov

1,83-násobok

3.

od

1 001

do

3 000 obyvateľov

2,20-násobok

4.

od

3 001

do

5 000 obyvateľov

2,41-násobok

5.

od

5 001

do

10 000 obyvateľov

2,60-násobok

6.

od

10 001

do

20 000 obyvateľov

2,81-násobok

7.

od

20 001

do

50 000 obyvateľov

3,21-násobok

8.

od

50 001

do

100 000 obyvateľov

3,54-násobok

9.

nad

  

100 000 obyvateľov

3,98-násobok

Takto zistený plat sa zaokrúhľuje na celé euro nahor.

Spomínané štatistické údaje o priemernej mesačnej mzde zamestnanca v národnom hospodárstve je možné nájsť na internetovej stránke Štatistického úradu Slovenskej republiky (www.statistics.sk, prípadne priamy link na zverejnené potvrdenie o výške priemernej mesačnej mzdy na konkrétny rokhttps://slovak.statistics.sk/wps/wcm/connect/4e9fcaea-504d-48b7-a53f-99a6c4623f30/Priemerna_mesacna_mzda_zamestnanca_hospodarstva_SR_v_roku_2021.pdf?MOD=AJPERES&CVID=nZEmyct&CVID=nZEmyct). Štatistické údaje o výške priemernej mzdy za predchádzajúci kalendárny rok sú dostupné až s niekoľkomesačným oneskorením (v praxi obvykle v priebehu marca nasledujúceho roka), avšak starostovi sa zvýšený plat prizná spätne s účinnosťou k 1. 1. aktuálneho kalendárneho roka.

Príklad č. 1:

Starostovi obce s počtom obyvateľov 900 (k 31. 12. 2021) sa pre rok 2022 plat vypočíta nasledovne:

1 211(priemerná mesačná mzda v hospodárstve Slovenskej republiky za rok 2021) x 1,83 (násobok pre obec s počtom obyvateľov od 501 do 1 000) = 2 217(pred zaokrúhlením 2 216,13 €).

Plat starostu by malo na ustanovujúcom zasadnutí (teda prvom po komunálnych voľbách) určiť obecné zastupiteľstvo, ktoré ho môže zvýšiť až o 60 %. V prípade, ak obecné zastupiteľstvo o plate starostu nerozhodne (neprijme uznesenie), patrí starostovi základný plat podľa zákona (súčin priemernej mzdy a násobku podľa počtu obyvateľov).

Iba základný plat starostovi tiež patrí počas ozdravného režimu alebo nútenej správy obce, pričom počas tohto obdobia starostovi nemôže obecné zastupiteľstvo plat zvýšiť (podľa § 19 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy). Podrobnejšie sme sa problematike ozdravného režimu a nútenej správy venovali na inom mieste (http://www.vssr.sk/odborny-clanok/ozdravny-rezim-a-nutena-sprava-obce.htm).

Zároveň platí princíp „viac funkcií, jeden plný plat“, konkrétne k obmedzeniu platu tých starostov, ktorí sú súčasne aj poslancami NR SR (avšak toto pravidlo sa vzťahuje aj na niektorých iných verejných funkcionárov). V takom prípade počas poberania platu poslanca NR SR patrí starostovi plat najviac v sume minimálnej mzdy (§ 3 ods. 1 druhá veta zákona č. 253/1994 Z. z.), pričom sa nepoužijú ustanovenia o výške platov v závislosti od počtu obyvateľov obce, možnosti zvýšenia platu obecným zastupiteľstvom ani ustanovenia o minimálnej hranici pre tzv. úväzkového starostu (pozri ďalej). Takýto starosta, ktorý je zároveň aj poslancom NR SR, bude teda za výkon funkcie starostu poberať len plat vo výške minimálnej mzdy. Výška minimálnej mzdy sa už neurčuje nariadením vlády SR, ale zákon č. 663/2007 Z. z. určuje vzorec na jej výpočet. Konkrétne podľa § 8 v prípade, ak sa nedosiahla dohoda tripartity, potom suma mesačnej minimálnej mzdy na nasledujúci kalendárny rok je 57 % priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa určuje suma mesačnej minimálnej mzdy. Pre rok 2022 je výška minimálnej mzdy 646 €. Podľa ustanovenia § 2 ods. 1 zákona č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov nárok na plat vzniká poslancovi NR SR už dňom zvolenia za poslanca, teda nie až vyhlásením výsledkov volieb alebo zložením sľubu.

Zákon č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov taktiež ustanovuje, že ak poslanec vykonáva (s výnimkou funkcie v parlamente – predseda a podpredseda NR SR a predseda a podpredseda výboru NR SR) aj inú funkciu, za výkon ktorej mu vzniká nárok na príjem z verejných prostriedkov, patrí mu počas poberania platu poslanca za výkon každej inej funkcie príjem najviac v sume minimálnej mzdy. Medzi takéto príjmy sa podľa § 2 ods. 5 radia:

  1. plat alebo odmena predsedu samosprávneho kraja a jeho zástupcu, starostu obce alebo primátora mesta a ich zástupcov,
  2. plat zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, alebo plat vedúceho zamestnanca, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu,
  3. odmena od samosprávneho kraja za výkon funkcie poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja,
  4. mzda alebo odmena generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne,
  5. plat, mzda alebo iná odmena z verejných prostriedkov za výkon funkcie štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu:

    1. právnickej osoby zriadenej zákonom alebo na základe zákona štátnym orgánom, samosprávnym krajom alebo obcou, alebo

    2. verejnoprávnej inštitúcie, alebo

  6. iný obdobný príjem z verejných prostriedkov.

Uvedené obmedzenia sa teda vzťahujú na starostov – poslancov NR SR, ktorí majú ešte iné funkcie hradené z verejných prostriedkov (napr. sú aj poslancami zastupiteľstiev samosprávnych krajov).

Obecné zastupiteľstvo musí najneskôr 90 dní pred konaním komunálnych volieb určiť rozsah výkonu funkcie starostu (úväzok), ktorý môže počas výkonu funkčného obdobia starostu na návrh starostu zmeniť [§ 11 ods. 4 písm. i) zákona o obecnom zriadení]. Ak starosta nevykonáva funkciu v celom rozsahu (typické je to pre malé obce, ktoré si nemôžu dovoliť platiť starostu na plný úväzok), patrí mu plat v pomernej časti zodpovedajúcej rozsahu vykonávanej funkcie, pričom tento plat nemôže byť nižší ako súčin základného platu, ktorý by mu prislúchal pri výkone funkcie, a koeficientu 0,3 (§ 4 ods. 5 zákona č. 253/1994 Z. z.).

 

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu:

Plat starostu


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

Súvisiace právne predpisy

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace príklady z praxe

AUTOR

JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

2017-05-31 - JUDr_Jakub Ulaher_180 x 120.jpg

Pôsobí od roku 2008 na Mestskom úrade v Žiline ako právnik, od roku 2011 ako vedúci odboru právneho a majetkového. Vo svojej publikačnej činnosti sa venuje právnym otázkam týkajúcim sa obecnej samosprávy. Ako externý doktorand na Právnickej fakulte UPJŠ v Košiciach sa venoval problematike miestnych daní.

Dátum publikácie

18.05.2022

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.