
S účinnosťou od 21. mája 2020 zákonom č. 129/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „lex korona v oblasti kultúry“), boli prijaté viaceré opatrenia v oblasti kultúry, ktoré majú dosah aj na podnikanie s potenciálnym vplyvom na všetkých podnikateľov činných v kultúrnom a kreatívnom priemysle, a to cca 10 000 právnických osôb a 26 000 fyzických osôb v postavení samostatne zárobkovo činných osôb a osôb v slobodnom povolaní.Pozri viac doložku vybraných vplyvov na https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=478302 Dotknuté subjekty, ktorých sa lex korona v oblasti kultúry dotkne priamo alebo nepriamo, sú: a) usporiadatelia verejných kultúrnych podujatí a ich zmluvní partneri a účastníci verejných kultúrnych podujatí, b) príjemcovia autorských odmien a odmien výkonných (reprodukčných) umelcov, c) Literárny fond, d) Hudobný fond, e) Fond výtvarných umení, f) vysielatelia rozhlasových programových služieb (súkromné rádiá), f) Audiovizuálny fond, g) Fond na podporu umenia, h) Fond na podporu kultúry národnostných menšín, i) žiadatelia o poskytnutie finančných prostriedkov z Audiovizuálneho fondu, Fondu na podporu umenia a Fondu na podporu kultúry národnostných menšín a j) žiadatelia o poskytnutie finančných prostriedkov z Literárneho fondu, Hudobného fondu a Fondu výtvarných umení.
Lex korona v oblasti kultúry mení a dopĺňa tieto predpisy:
zákon Slovenskej národnej rady č. 96/1991 Zb. o verejných kultúrnych podujatiach v znení zákona č. 374/2013 Z. z. (čl. I),
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch v znení neskorších predpisov (čl. II),
zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov (čl. III),
zákon č. 516/2008 Z. z. o Audiovizuálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. IV),
zákon č. 284/2014 Z. z. o Fonde na podporu umenia a o zmene a doplnení zákona č. 434/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky v znení zákona č. 79/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov (čl. V) a
zákon č. 138/2017 Z. z. o Fonde na podporu kultúry národnostných menšín a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (čl. VI).
TOP 7 ZMIEN V LEX KORONA V OBLASTI KULTÚRY:
dočasná úprava zmluvných podmienok realizácie verejných kultúrnych podujatí z dôvodu eliminácie negatívnej záťaže pre jeho usporiadateľa kvôli objektívnej nemožnosti konania podujatia s ponukou náhradnej alternatívy pre účastníkov podujatia,
optimalizácia odvodovej povinnosti pre príjemcov autorských odmien a odmien výkonných (reprodukčných) umelcov do umeleckých fondov do 31. decembra 2020 pozastavením povinnosti zrážať 2 % príspevok z ich hrubého autorského príjmu do umeleckých fondov,
širší prístup k podpore pre umelcov,
obmedzenie možnosti Rozhlasu a televízie Slovenska (ďalej len „RTVS“) využívať uvoľnené frekvencie z okruhu frekvencií súkromných vysielateľov na prípady, keď o ne dlhodobo nie je záujem medzi ostatnými vysielateľmi, vrátane obmedzenia využívania týchto frekvencií aj časovo tak, aby sa nedostali do užívania RTVS natrvalo z dôvodu nemožnosti súkromných rádií sa štandardne uchádzať o voľné frekvencie, eliminácie straty vysielacieho priestoru a zmenšenia ich reklamného potenciálu,
zjednocujúca úprava vybraných procesných lehôt v rámci činností Audiovizuálneho fondu, Fondu na podporu umenia a Fondu na podporu kultúry národnostných menšín,
zjednocujúca úprava administratívnych procesov a náležitostí v rámci Audiovizuálneho fondu, Fondu na podporu umenia a Fondu na podporu kultúry národnostných menšín sledujúc ich zjednodušenie v záujme možnej efektívnejšej reakcie v období krízovej situácie ako efektívnych nástrojov na zmierňovanie negatívnych dosahov krízy na kultúrnu obec,
prerušenie plynutia lehoty platnosti osvedčenia o registrácii filmového projektu na stanovenú dobu na základe písomného oznámenia žiadateľa z dôvodu pozastavenia produkcie filmov zaradených do mechanizmu podpory audiovizuálneho priemyslu poskytovanej Audiovizuálnym fondom.
1. Verejné kultúrne podujatia
Čas krízovej situácie je vymedzený v intenciách zákona o verejných kultúrnych podujatiach obdobím od 10. marca 2020 do 31. decembra 2020 vrátane času trvania samotnej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19.
Usporiadateľ nie je povinný uspokojiť žiaden nárok na zmluvnú pokutu v prípade, že by takýto nárok vznikol z dôvodu neuskutočnenia podujatia s ohľadom na situáciu spôsobenú ochorením COVID-19.

Súčasťou ochranného obdobia je aj obdobie po skončení mimoriadnej situácie, teda k 31. decembru 2020 z viacerých dôvodov (napr. príprava viacerých podujatí vopred, predaj vstupeniek, rezervácia času výkonných umelcov, rezervácia miesta podujatia či už sál, verejných priestranstiev a iných priestorov, prevoz a rozloženie techniky, prevoz organizačného štábu a pod.). Novela zákona o verejných kultúrnych podujatiach v § 8a umožňuje dočasnú úpravu zmluvných podmienok realizácie verejných kultúrnych podujatí, ak sa v čase mimoriadnej situácie, keď sa neuskutočnili podujatia či už z dôvodu zákazu prevádzky, alebo z dôvodu zákazu podujatia, ale aj po ukončení týchto zákazov z rozhodnutia usporiadateľa, pretože nemohol zabezpečiť riadne uskutočnenie podujatia v náhradnom termíne do konca roka 2020 s cieľom eliminovať riziko vzniku omeškania usporiadateľov voči svojim zmluvným partnerom. Zároveň usporiadateľ nie je povinný uspokojiť žiaden nárok na zmluvnú pokutu v prípade, že by takýto nárok vznikol z dôvodu neuskutočnenia podujatia s ohľadom na situáciu spôsobenú ochorením COVID-19. Citovaný zákon zároveň krízovú situáciu pre zmluvné vzťahy usporiadateľa so subdodávateľmi považuje za dôvod nemožnosti plnenia zmluvného záväzku. Tým umožňuje usporiadateľovi odstúpiť od zmluvy v prípade, že sa nedohodli zmluvné strany inak. Už uhradená odmena sa považuje za bezdôvodné obohatenie, pokiaľ sa zmluvné strany nedohodnú inak. Tým ale nie je dotknutý nárok na úhradu za plnenia, ktoré už boli poskytnuté.
V § 8b novelizovaná zákonná úprava tiež rieši situáciu, ktorá umožní usporiadateľom ponúknuť ich návštevníkom poukážku v hodnote zakúpeného lístka, prípadne predĺženie platnosti vstupenky alebo vrátenie ceny vstupenky do 13 mesiacov od neuskutočnenia podujatia, ak účastník podujatia odmietol predĺženie platnosti vstupenky alebo neprijal ponuku na poukážku v hodnote zakúpeného lístka, alebo si uplatnil u usporiadateľa nárok na vrátenie ceny vstupenky v lehote dohodnutej s usporiadateľom, ktorá nesmie byť kratšia ako jeden mesiac od neuskutočnenia podujatia, čím zabráni sekundárnym následkom na cash-flow usporiadateľa, ale tiež udrží budúcu spotrebu. Môže sa tak predísť krachovaniu usporiadateľov z dôvodu, že nemajú potrebnú rezervu na vrátenie prostriedkov za podujatia, ktoré sa zrušili. Zákonná úprava tak umožňuje usporiadateľovi ponúknuť návštevníkovi (účastníkovi podujatia) možnosť využiť už zakúpenú vstupenku na vstup na rovnaké podujatie uskutočnené v náhradnom termíne, ak sa náhradné podujatie uskutoční najneskôr do 31. decembra 2021 a účastník podujatia súhlasí s náhradným termínom, o ktorom sa musí dozvedieť najneskôr do 1. marca 2021. Novela zákona tiež umožňuje usporiadateľovi vrátiť peniaze za zakúpené vstupenky v predĺženej lehote do 31. decembra 2021, teda v čase, keď by vrátenie prostriedkov už nemalo mať výrazne negatívny dosah na usporiadateľov. Tento termín vrátenia sa uplatní aj u účastníka, ktorému náhradný termín podujatia nevyhovuje. Usporiadateľ mu tiež môže poskytnúť náhradné plnenie vo forme poukážky.
Viac informácií nájdete tu.
AUTOR: Bc. JUDr. Lenka Hmírová, RSc.
Dátum publikácie: 3. 6. 2020
Autor: JUDr. Lenka Hmírová