
Každé dieťa je jedinečné a podobne, aj nástup do školy je individuálna vec. Dôležité je byť dieťaťu oporou a povzbudiť ho, že nástup do školy zvládne.
- Dieťa pripravte na školu formou spoločných rozhovorov. Vysvetlite mu, čo ho v základnej škole čaká, objasnite mu, že škola má iné pravidlá a organizáciu dňa ako materská škola, a že ako školák bude mať aj zodpovednosť a do školy sa chodiť musí.
- Povzbuďte dieťa tým, že v škole si nájde nových kamarátov a naučí sa veľa nového a zaujímavého. Naopak, vyhnite sa strašeniu detí vetami ako "Počkaj, až pôjdeš do školy..." alebo "Oni ťa v tej škole dajú do poriadku".
- Neprenášajte pochybnosti na dieťa. Budúci školák si tak môže vybudovať zbytočný odpor, neistotu alebo strach ku škole a už samotný štart bude negatívne poznačený. Prechod dieťaťa z materskej školy do základnej je dôležitým medzníkom v živote dieťaťa a jeho rodiny, preto by mal so sebou prinášať len pozitívne zážitky, keďže dieťa sa do školy prirodzene teší.
Pre rýchlu adaptáciu je zásadná pravidelnosť a veku primeraný systém pri akejkoľvek činnosti súvisiacej so školou.
- Vhodné je už zo začiatku vypestovať u dieťaťa pravidelné režimové návyky - dieťa by malo mať ustálený režim dňa, ktorý by mal okrem iného zohľadňovať aj individuálnu dĺžku a čas spánku. Je vhodné, aby dieťa vstávalo a chodievalo spať približne v rovnakom čase.
- Po nástupe do školy si treba určiť, kedy sa rodič bude s dieťaťom učiť - najvhodnejší čas nastáva, keď sa dieťa vráti zo školy a 1 až 2 hodiny si odpočinie.
- Školská príprava predstavuje nielen samotné úlohy, ale aj upratovanie v taške, overenie ostrosti farbičiek a ceruziek, prípravu učebníc, zošitov a ďalších pomôcok na ďalší deň a podobne.
- Spočiatku je namieste s týmito činnosťami dieťaťu pomáhať, a to napríklad formou vysvetlenia, čo je potrebné do tašky vložiť, vybrať, aké úlohy urobiť.
Zo začiatku by malo ísť o spoločné činnosti, ktorých cieľom je dieťa naučiť, aby svoje povinnosti časom zvládalo samo.
Dieťa sa pripravuje na vstup do školy už počas pobytu v materskej škole. Tá sa snaží v osobnosti každého dieťaťa všestranne rozvíjať schopnosti, ktoré súvisia s vnímaním, myslením, pamäťou, rečou a komunikáciou, s učením, riešením problémov a rozhodovaním. Zároveň však pripravuje dieťa aj po stránke psychickej, aby nedošlo ku sklamaniu v dôsledku úzkosti z nového prostredia. Dieťa by si malo odnášať priaznivý postoj k učeniu aj ku škole. Väčšina základných škôl organizuje dni otvorených dverí, kam sa môžu rodičia prísť aj s dieťaťom pozrieť, informovať sa a zoznámiť sa s novým prostredím.
Nepodceňujte dôležitosť spánku
Spánok je pre školáka veľmi dôležitý. Ovplyvňuje jeho celkový zdravotný psychický aj fyzický stav. Naučte ho správnym návykom, aby si zvyklo na pravidelný režim.
Pre školopovinné deti a dospievajúcich je dostatočne dlhý a kvalitný spánok nevyhnutný pre:
- správne fungovanie imunitného systému až po obnovu energetických zásob,
- posilňovanie a regeneráciu pamäte, pretože počas spánku sa zdokonaľujú organizačné schopnosti, plánovanie a poznávacie a kognitívne funkcie,
- rast a vývin, vyvíjajúci sa mozog a schopnosť koncentrovať sa.
Všeobecne odporúčané množstvo spánku je nasledovné:
- školáci od 6 do 13 rokov: 9 až 11 hodín spánku,
- staršie deti od 14 do 17 rokov: 8 až 10 hodín spánku,
- mladší dospelí od 18 do 25 rokov: 7 až 9 hodín spánku.
Pripomíname, že toto sú všeobecné odporúčania, ktoré nezohľadňujú individuálne potreby jednotlivých detí.
Pre optimálnu dĺžku spánku treba tiež zohľadniť celkový zdravotný stav či každodenné aktivity dieťaťa. Okrem dĺžky spánku je dôležitá aj jeho kvalita. Často prerušovaný spánok môže byť príčinou, že dieťa sa budí unavené a nedostatočne odpočinuté.
Naučte dieťa pravidelnému režimu zaspávania a vstávania
Pravidelný spánkový režim je vhodné nastavovať už pred začiatkom školského roku, aby si naň dieťa zvyklo a stihlo si ho osvojiť. Menším deťom spravidla pomáha, ak majú pred spaním predvídateľnú rutinu a poznajú jasný sled udalostí, ktoré predchádzajú uloženiu do postele. Napríklad po sprche či kúpeli sa prezliekajú do pyžama, vyčistia si zuby, uložia sa do postele, po rozprávke, zápise do denníčka či bozku na dobrú noc sa svetlo zhasne a nasleduje už len spánok.
Predspánková rutina detí aj adolescentov nemá obsahovať aktivity so svietivými displejmi, ako sú počítač, televízia, herná konzola, smartfón či tablet. Miestnosť na spanie by mala byť zatemnená zatiahnutými závesmi či žalúziami. Spálňa by mala byť tichá, vyvetraná a chladnejšia než ostatné obytné priestory v byte či dome. Vhodná je teplota do 20 °C, avšak nie menej ako 16°.
Pomôžte deťom zvládať náročné dni v škole
Zvyknúť si na povinnosti po dvojmesačných prázdninách môže byť pre deti náročné. Školáci môžu zažívať stres a úzkosť. Nepodceňujte to. Rozprávajte sa s deťmi a pomôžte im zvládať náročné dni v škole.
Špecifické príznaky stresového stavu žiaka:
- prestáva hovoriť o škole, dáva rodičom len úsečné a stručné odpovede na ich otázky,
- nezvyčajné prerieknutia,
- neobratnosti v jednoduchých motorických zručnostiach,
- sťažený optimálny výkon, ktorý je vyvolaný preťažením žiaka, ako aj množstvom úloh, ktoré musí riešiť v časovej tiesni.
K stresu prispieva napríklad aj zvýšená kritika či veľké zaťaženie pamäte, čo môže často viesť k preťaženosti žiaka, poklesu výkonnosti a nástupu stresových stavov.
Po psychickej stránke by mali žiakovi pomôcť rodič aj učiteľ.
Rodič:
- mal by sa citlivo porozprávať s dieťaťom o jeho pocitoch starostiach, bez kritiky a výčitiek,
- treba dať najavo pochopenie a vieru v zlepšenie danej situácie,
- mal by dbať u dieťaťa na dostatok spánku, každodenný pohyb na čerstvom vzduchu a pravidelný stravovací režim,
- je dôležité pomáhať dieťaťu s plánovaním a organizáciou času, v ktorom sa strieda práca s odpočinkom,
- treba si overiť, či dieťaťu nespôsobuje stres niektorá z mimoškolských aktivít či ich nahromadenie.
Pedagóg:
- by mal overiť aj možnosť stresov v bezprostrednom okolí dieťaťa.
V prípade, keď ani po snahe pomoci zo strany rodičov a učiteľa príznaky stresu neustupujú, odporúčame vyhľadať školského psychológa. V prípade dlhodobého neriešeného stresu hrozí u dieťaťa nástup psychosomatických ochorení, akými sú bolesti hlavy, tráviace ťažkosti, poruchy spánku.
Dbajte aj na fyzické zdravie
Ak si všimnete u svojho dieťaťa napríklad zmeny týkajúce sa zdravia očí (žmúrenie, problémy so zaostrením či iné problémy s videním), absolvujte ešte pred nástupom do školy prehliadku dieťaťa u očného lekára.
V prípade, že dieťa trpí dioptrickou chybou, neliečenou tupozrakosťou alebo škúlením, je to pre neho hendikep. Čím skôr lekár chybu zraku zistí, tým je vyššia šanca na úspešné liečenie. Dieťa s očnou chybou musí vynaložiť veľa úsilia na to, aby vôbec videlo, rýchlejšie sa unaví, môže trpieť bolesťami hlavy a poruchami sústredenia.
Vyberte správnu školskú tašku
Výberu školskej tašky treba venovať pozornosť, pretože správnym výberom pomáhate chrániť zdravie dieťaťa. Vyrobená by mala byť z kvalitných, zdraviu neškodných materiálov. Školská taška svojimi rozmermi musí proporcionálne zodpovedať telesným parametrom detí. Zároveň má byť čo najľahšia, zaisťovať dieťaťu stabilitu a má kopírovať tvar chrbtice. Popruhy nesmú byť príliš úzke, musia byť nastaviteľné a obopínať obe plecia rovnomerne, aby sa hmotnosť školskej tašky rozdelila rovnako. Taktiež majú byť z mäkkého materiálu, aby sa čo najmenej vtláčali do kľúčnej kosti. Školské aktovky musia byť na zadnej strane upravené tak, aby nemali tlačiace hrany alebo miesta. Táto požiadavka sa považuje za splnenú, keď miesta dotyku s detským užívateľom sú mäkko podložené a pri skúšaní sa nezistia žiadne ostré hrany.
Hmotnosť plnej školskej aktovky by nemala byť vyššia než 10 percent hmotnosti dieťaťa, teda zhruba:
- Žiaci 1. a 2. ročníka - 2,5 kg
- Žiaci 3. a 4. ročníka - 3,5 kg
- Žiaci 5. a 6. ročníka - 4,5 kg
- Žiaci 7. až 9. ročníka - 5 kg
Zdôrazňujeme, že ide o odporúčané hodnoty, nie právne záväzné.
Príliš ťažká aktovka preťažuje svalstvo chrbtice a prispieva k stuhnutiu svalov v krčno-hrudnej časti chrbtice. Nadmerná hmotnosť školskej tašky je považovaná za jeden z faktorov, ktorý spôsobuje u detí školského veku rozvoj chybného držania tela. Dlhodobé preťaženie chrbtice môže spôsobiť trvalejšie ťažkosti, deformácie a aj vznik skoliózy. Ak sa skolióza nelieči včas, môže chrbticu poškodiť tak, že v dospelosti sa už nebude dať napraviť.
Rodičia by mali dbať, aby taška nebola ťažká:
- Pravidelne kontrolujte aktovky najmä menším deťom, či v nich nenosia zbytočnosti, ale iba pomôcky, ktoré potrebujú každý deň do školy - zošity, učebnice, peračník a desiatu; hoci sú jednotlivé veci zdanlivo ľahké, keď sa poskladajú dohromady do tašky, vážia aj niekoľko kilogramov. Keď navyše nesie dieťa napríklad veci na telocvik, taška váži ešte viac.
- Skúste nahradiť ťažké veci ľahšími. Príkladom sú tvrdé dosky. Je možné ich vymeniť za ľahšie plastové dosky. Deti tiež nemusia nosiť plnú fľašu s vodou. Stačí aj poloplná, ktorú si vodou dopustia v škole.
- Nemenej dôležité je umiestnenie školskej tašky na chrbte dieťaťa. Umiestniť tašku v strede chrbta je významnou podporou správneho držania tela dieťaťa. Najmä u detí v prvých ročníkoch by mala byť taška nosená stále rovno na chrbte a nie príliš hlboko (teda s nie príliš dlhými remeňmi).
- Ak je to možné, skúste sa s vedením školy dohodnúť na úprave spôsobu používania učebníc a školských pomôcok tak, že niektoré z nich by bolo možné nechávať v škole a nenosiť ich každý deň v školskej aktovke.
Dajte si záležať na výbere obuvi pre dieťa
Nesprávna obuv môže z dlhodobého hľadiska spôsobiť deformity, trvalo poškodiť kostru chodidla, alebo aj prispieť k vývoju skoliózy.
Detská obuv má mať vo všeobecnosti pevnú pätu a zároveň dostatočne mäkkú a ohybnú podrážku pod prstami a strednou časťou chodidla.
Pre správny rast kostí je veľmi dôležité, aby malo dieťa v obuvi dostatok miesta pre prsty. Pri výbere prezuviek do školy dajte prednosť takým, ktoré sú vyrobené z prírodných materiálov, napríklad z usní a textilu. Sú mäkké, priedušné, absorbujú vlhkosť, nedráždia kožu a prispôsobia sa tvaru chodidla.
Nevhodnými materiálmi pre detskú obuv sú koženka, plast, či poroméry (syntetické usne). Obuv z nich sa ťažko prispôsobuje tvaru chodidla, je tvrdá, nepriedušná, nedokáže odvádzať vlhkosť z povrchu kože a tak môže spôsobiť napríklad plesňové ochorenia.
Zásady pre výber detskej obuvi:
- čím ľahšia, tým lepšie, vyberajte ju podľa účelu,
- pre najmenšie deti je najvhodnejšia nízka členková obuv, šnurovacia alebo uzatvárateľná textilným pásikom, resp. na zips, podpätky by mali byť čo najnižšie,
- prezuvky nie sú to isté čo obuv do telocvične,
- v interiéri je vhodná ľahká vzdušná obuv, pre menšie deti s remienkom alebo so šnúrkami,
- pre aktívny odpočinok je určená športová obuv zodpovedajúca požiadavkám príslušného športu, je tvrdšia a nepriedušnejšia,
- vychádzková celoročná alebo zimná obuv má mohutnejšiu a trvanlivejšiu konštrukciu s pevnou podošvou,
- rekreačná obuv je určená na rekreačno-vychádzkové príležitosti, na dlhšie vzdialenosti aj v prírodnom prostredí, má pevnejšiu konštrukciu zvršku a robustnú podošvu.
Zabaľte deťom zdravú desiatu
Počas dňa by deti mali prijímať dostatočne kvalitnú a pestrú stravu, nevynímajúc desiatu. Deti by mali jesť v pravidelných intervaloch, s časovým odstupom 3 hodín. Každé denné jedlo - raňajky, desiata, obede, olovrant i večera má svoj význam a nemalo by byť u detí vynechávané. Desiata je vhodná na doplnenie energie, najmä ak deti čaká ešte predpoludňajšie vyučovanie.
Zdravá desiata by mala obsahovať:
- celozrnné pečivo so syrom alebo nátierkou,
- porciu ovocia a zeleniny - zdroj vlákniny a vitamínov,
- mlieko (probiotické a acidofilné výrobky) a jogurty - zdroj vápnika, ktorý je dôležitý pre vývoj dieťaťa, predovšetkým pre zdravie kostí a zubov
- kvalitný nápoj - čistá voda, ktorú je možné striedať s nesladeným čajom, čerstvými, (vodou zriedenými) šťavami alebo nesýtenou minerálnou, prípadne stolovou vodou. Vodu môžeme deťom ochutiť aj čerstvým ovocím (citrón, limetka, pomaranč, jahody, uhorka, jablko) a bylinkami (mäta, medovka). Pozor, ovocie nenechávame vo vode dlhodobo, môže totiž podliehať skaze.
Nevhodná desiata:
- energetické a rôzne sladené nápoje,
- sladkosti - obsahujú rýchle kalórie. Deťom ich nemusíte úplne zakazovať, no uprednostnite kvalitné výrobky, napríklad cereálne keksíky, sušené ovocie či tyčinky s vyšším obsahom kakaa.
Desiata je dôležitá súčasť stravovacieho režimu dieťaťa. Má tvoriť asi 15 % z denného príjmu energie. V prípade, že vaše dieťa trpí intoleranciou laktózy, prípadne mliečnej bielkoviny, je potrebné poradiť sa s lekárom o potravinách, ktoré sú preň vhodné. Z ovocia a zeleniny je treba striedať druhy, ktoré má dieťa rado.
Aby si dieťa osvojilo správne stravovacie návyky, ich súčasťou je i dodržiavanie približne rovnakých časových intervalov na jedlo. Zdravé stravovacie návyky sa formujú predovšetkým v rodine. Škola sa na ich formovaní a udržiavaní môže spolupodieľať cestou ponúkaných jedál a rôznych edukatívnych programov a projektov.
Pitný režim a vhodná fľaša na pitie
Dodržiavanie správneho pitného režimu je jednou z najdôležitejších zásad zdravého životného štýlu. Je potrebné preferovať pitie výhradne čistej pitnej vody.
Množstvo vody, ktoré detský organizmus potrebuje, závisí predovšetkým od veku a hmotnosti dieťaťa, ale aj od iných faktorov, ako sú fyzická aktivita, teplota prostredia a typ stravy. U dieťaťa v školskom veku je to 70 ml a u dospelých je to cca 50 ml na kg hmotnosti za 24 hodín.
Na ilustráciu: toto množstvo u dieťaťa s hmotnosťou 20 kg predstavuje 1400 ml vody/deň, u dieťaťa vážiaceho 30 kg je to 2100 ml vody/deň, u dieťaťa s hmotnosťou 40 kg 2800 ml vody/deň.
Odporúčame aj pedagogickým pracovníkom, aby vyzývali deti napiť sa, najmä po telesnej aktivite, v stresujúcich situáciách a počas mimoriadne teplých dní.
Deti by mali vypiť pred odchodom do školy aspoň jeden pohár vody. Vypiť naraz veľké množstvo vody nie je vhodné. Pokiaľ má dieťa dostatok tekutín počas dňa, večer stačí piť menšie množstvo vody, najmä pred spaním.
Pre spestrenie pitného režimu je možno jednorazovo denne ponúknuť dieťaťu nesladený bylinkový alebo ovocný čaj, prípadne nesýtenú minerálnu vodu. Ovocné šťavy predstavujú dôležitý zdroj vitamínov a minerálnych látok, šťavy odporúčame podávať zriedené, napríklad v pomere 1:1 s vodou. Nevhodné sú silne mineralizované vody sýtené oxidom uhličitým, všetky sladené nápoje, ako sú napríklad colové nápoje, nápoje s umelými sladidlami, energetické nápoje s obsahom chinínu, káva a alkohol.
Je najvhodnejšie, aby si dieťa do školy nosilo vlastnú fľašu. Ideálna fľaša by mala byť ľahko čistiteľná, mať odmerku a udržiavať teplotu nápoja. PET fľaše z už vypitých nápojov sú určené iba na jednorazové použitie, preto ich neodporúčame znova používať. Vhodné sú fľaše na opakované používanie: vyrobené z plastu (Tritan, PP), skla alebo z nerezovej ocele. Sklo je považované za vysoko inertný (nečinný) materiál, ktorý neuvoľňuje do vody žiadne nežiaduce látky. Jeho nevýhodou je však vyššia hmotnosť a riziko rozbitia. Akékoľvek plastové a nerezové fľaše určené na opakované použitie sú bezpečné, ak sa dodržiavajú podmienky použitia uvedené na obale.
Fľaše určené na opakované používanie je potrebné pred prvým použitím dôkladne opláchnuť tak, aby nedošlo k vytvoreniu mikrobiálneho biofilmu alebo pomnožovaniu mikroorganizmov, hlavne ak sa do fliaš dávajú džúsy alebo mliečne výrobky.
Je dôležité fľašu umývať každý deň teplou vodou s jemným saponátom. Vhodné je použiť kefku pre dôkladné mechanické vyčistenie vnútorných stien. Po umytí je potrebné nechať fľašu otvorenú, aby dobre preschla.
Fľaše, najmä plastové, by sa nemali nechávať na priamom slnečnom svetle. Teplo a UV žiarenie môžu znižovať kvalitu materiálu a podporovať rast mikroorganizmov.
Plastové fľaše sa časom opotrebujú, a môžu sa objaviť povrchové trhliny a praskliny, vypukliny, oddeľovanie vrstiev, strata objemu alebo iné deformácie, ako je zažltnutie či strata lesku alebo priehľadnosti.
Zmeny v dôsledku používania, akými sú zafarbenie od farbív z potravín vrátane lykopénu a kurkumínu, však nepredstavujú zhoršenie vlastností plastového materiálu. V prípade výrazných mechanických zmien je potrebné plastovú fľašu nahradiť novou.
Školské obedy
Jedálny lístok v školských jedálňach je vypracovaný na základe materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie, ktoré sú pravidelne aktualizované na základe najnovších vedeckých poznatkov v oblasti výživy detí a mládeže. Po stránke energetickej a výživovej je zabezpečené vhodné stravovanie v súlade so špecifickými požiadavkami na stravovanie jednotlivých vekových skupín detí.
Školské stravovanie je jedným z mála efektívnych nástrojov na podporu zdravého stravovania u detí a predstavuje rokmi overený, vyhovujúci systém zabezpečenia plnohodnotnej výživy deťom a mladistvým.
Podávať deťom v rámci školského stravovania hodnotnú a pestrú stravu je nevyhnutnosťou, nakoľko zdravá výživa je jedným zo základných pilierov ich zdravého rastu a vývinu.
Pri príprave a podávaní stravy v školských jedálňach musí kvalita stravy (v zmysle jej zdravotnej prospešnosti, energetickej a výživovej hodnoty) a stravovací a pitný režim zodpovedať veku, zdravotnému stavu a požiadavkám na zabezpečenie ochrany zdravia a zdravého vývinu detí a mládeže. Je preto žiaduce, aby dieťa konzumovalo teplý obed počas pobytu v škole. V kolektíve detí zapojených do školského stravovania je stále priestor na pozitívne formovanie stravovacích zvyklostí súčasných detí.
V prípade potreby špeciálnej stravy pre dieťa zo zdravotných dôvodov odporúčame rodičom skontaktovať sa s príslušnou školskou jedálňou.
So sladkosťami striedmo
Rodičia by nemali odmeňovať deti za plnenie školských úloh a výsledkov sladkosťami. Mali by sa tiež vyvarovať podávaniu sladkostí deťom medzi hlavnými chodmi. Vhodnejšie je občas pripraviť im sladkú desiatu alebo raňajky. U detí je zdravé stravovanie jednou z najdôležitejších zložiek ich životného štýlu. Strava dieťaťa má byť pestrá, so zastúpením všetkých základných živín, minerálov a vitamínov. Dôležitý je dostatok mliečnych výrobkov, ovocia a zeleniny. Už v domácom prostredí pred nástupom do školy je vhodné zvykať deti na chute nových jedál, aby nezostali len pri niekoľkých svojich obľúbených pokrmoch. Okrem zloženia je nemenej dôležitá pravidelnosť v stravovaní dieťaťa, vrátane pravidelných raňajok, ktoré môžu zásadne ovplyvniť výkon dieťaťa počas školského vyučovania.
Odmenou pre deti tak nemusí byť vždy len sladká dobrota, ale potešia sa aj zdravej aktivite. Zoberte ich na prechádzku do prírody, ktorá môže byť spojená s poznávaním okolia, choďte sa s nimi bicyklovať, alebo si s nimi vyskúšajte adrenalínovú aktivitu, ktorá bude deti baviť. A navyše, spoločne urobíte niečo aj pre vaše zdravie. Takéto činnosti sú prospešné nielen pre fyzickú, ale aj pre psychickú pohodu školákov a adolescentov.
Zdroj: Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálne úrady verejného zdravotníctva
AUTOR: Úrad verejného zdravotníctva SR
Dátum publikácie: 2. 9. 2025
Autor: Úrad verejného zdravotníctva SR