
Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“) v súlade s § 14 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov každý rok pre subjekty verejnej správy vydáva príručku, v ktorej poskytuje metodickú podporu pri zostavovaní rozpočtov jednotlivých subjektov verejnej správy.
„Príručka na zostavenie rozpočtu na roky 2023 až 2025“ (ďalej len „príručka“) je už vydaná a uverejnená vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/005055/2022-411.
Cieľom príručky je pripraviť a jednotne usmerniť subjekty verejnej správy vo veci zostavenia rozpočtu na roky 2023 až 2025; príručka obsahuje textovú časť a dôležité prílohy zverejnené pod číslami:
1 – Kódy zdrojov,
2 – Formuláre na spracovanie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 až 2025,
3 – Číselník samostatných účtov štátnych rozpočtových organizácií.
Príručku používajú všetky subjekty verejnej správy, ktoré sú Štatistickým úradom Slovenskej republiky zaradené do sektora verejnej správy; subjektom verejnej správy je právnická osoba zapísaná v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu (§ 19 až § 21 zákona o štátnej štatistike) a zaradená vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu, konkrétne v ústrednej správe, v územnej samospráve a vo fondoch sociálneho poistenia a fondoch zdravotného poistenia.
Rozpočet verejnej správy na roky 2023 až 2025 sa zostavuje za štátny rozpočet a rozpočty ostatných subjektov verejnej správy. Rozpočtované príjmy a výdavky na rok 2023 sú záväznými ukazovateľmi, subjekty verejnej správy majú povinnosť v priebehu rozpočtového roka sledovať vývoj hospodárenia podľa rozpočtu, monitorovať plnenie záväzných ukazovateľov rozpočtu. Rozpočtované príjmy a výdavky na nasledujúce dva rozpočtové roky, t. j. na roky 2024 a 2025, sú orientačné a vždy sa upresňujú v ďalšom rozpočtovom roku. Podľa príručky by to malo byť len v mimoriadnych a odôvodnených prípadoch.
Rozpočtová klasifikácia
V rozpočtoch subjektov verejnej správy sa v súlade s § 4 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov uplatňuje rozpočtová klasifikácia, ktorá umožňuje ministerstvu financií vytvoriť výstupné zostavy za celý sektor verejnej správy, ktoré poskytnú vláde a parlamentu prehľad o príjmoch a smerovaní výdavkov sektora verejnej správy v rokoch 2023 až 2025 a ktorými sa zabezpečia údaje pre medzinárodné porovnávania.
Ministerstvo financií v príručke upozorňuje subjekty verejnej správy, že je potrebné venovať náležitú pozornosť správnemu klasifikovaniu príjmov, výdavkov a finančných operácií v súlade s platnou metodikou.
Druhovú klasifikáciu, organizačnú klasifikáciu a ekonomickú klasifikáciu ustanovuje opatrenie, ktoré vydá ministerstvo financií a ktoré sa vyhlasuje uverejnením oznámenia o jeho vydaní v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, konkrétne ide o Opatrenie MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v z. n. p. (Finančný spravodajca č. 14/2004). Podľa § 1 ods. 6 Opatrenia MF SR č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v z. n. p.. (ďalej len „Opatrenie MF SR č. MF/010175/2004-42“), rozpočtová klasifikácia sa uplatňuje pri zostavovaní návrhu rozpočtu subjektov verejnej správy, jeho rozpise, spracovaní podrobného rozpočtu, sledovaní a vykazovaní údajov o jeho realizácii, rozpočtovaní a sledovaní finančných operácií a pri sledovaní pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu (ŠR).
Druhová klasifikácia označuje druh rozpočtu, ktorý je súčasťou rozpočtu sektora verejnej správy.
Schéma kódovania druhovej klasifikácie:
--------------------- druh
|
|
|
xxx
Kód druhovej klasifikácie sa uvádza na rozpočtové a realizačné dokumenty.
Organizačná klasifikácia umožňuje identifikáciu rozpočtových operácií podľa kapitol ŠR a subjektov verejnej správy.
Schéma kódovania organizačnej klasifikácie:
--------------------- kapitola/štátny fond/subjekt verejnej správy
|
|
|
xxxxxxxx
číselné označenie
Prostredníctvom kódovania organizačnej klasifikácie sa identifikujú rozpočtové operácie podľa kapitol štátneho rozpočtu a ostatných subjektov sektora verejnej správy. S kódovaním organizačnej klasifikácie súvisí i označenie druhu rozpočtu verejnej správy príslušným kódom uvedeným v opatrení MF SR č. MF/010175/2004-42.
Ekonomická klasifikácia triedi rovnorodé druhy príjmov a výdavkov na hlavné kategórie, kategórie, položky a podpoložky a umožňuje identifikáciu rozpočtových operácií podľa príjmov a výdavkov rozpočtu subjektov verejnej správy, finančných operácií s finančnými aktívami, pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch štátnych rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov a výdavkov ŠR. Ministerstvo financií SR pre jednotné uplatnenie ekonomickej rozpočtovej klasifikácie vydalo metodické usmernenie k Opatreniu MF SR č. MF/010175/2004-42 a vysvetlivky k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších dodatkov (ďalej len „usmernenie“) uverejnených postupne vo Finančných spravodajcoch (FS).
Schéma číselného kódu ekonomickej klasifikácie:
--------------------- hlavná kategória
| ----------------- kategória
| | ------------- položka
| | | --------- podpoložka
| | | |
| | | |
| | | |
x x x xxx
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu:
Príručka na zostavenie rozpočtu na roky 2023 – 2025
AUTOR: Ing. Ingrid Konečná Veverková
Dátum publikácie: 6. 9. 2022
Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková