
Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“) v súlade s § 14 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov každý rok pre subjekty verejnej správy vydáva príručku, v ktorej poskytuje metodickú podporu pri zostavovaní rozpočtov jednotlivých subjektov verejnej správy.
„Príručka na zostavenie rozpočtu na roky 2025 – 2027“ (ďalej len „príručka“) je už vydaná a uverejnená vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/008139/2024-411 s dátumom zverejnenia 16.4.2024.
Cieľom príručky je pripraviť a jednotne usmerniť subjekty verejnej správy vo veci zostavenia rozpočtu na roky 2025 – 2027; príručka obsahuje textovú časť a dôležité prílohy zverejnené pod číslami:
1 – Kódy zdrojov,
2 – Formuláre na spracovanie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2025 – 2027,
3 – Číselník samostatných účtov štátnych rozpočtových organizácií,
4 – Zoznam ostatných subjektov verejnej správy rozpočtovaných v rozpočte verejnej správy.
Príručku používajú všetky subjekty verejnej správy, ktoré sú Štatistickým úradom Slovenskej republiky zaradené do sektora verejnej správy; subjektom verejnej správy je právnická osoba zapísaná v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu (§ 19 až § 21 zákona o štátnej štatistike) a zaradená vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu, konkrétne v ústrednej správe, v územnej samospráve a vo fondoch sociálneho poistenia a fondoch zdravotného poistenia.
Rozpočet verejnej správy na roky 2025 – 2027 sa zostavuje za štátny rozpočet a rozpočty ostatných subjektov verejnej správy. Rozpočtované príjmy a výdavky na rok 2025 sú záväznými ukazovateľmi, subjekty verejnej správy majú povinnosť v priebehu rozpočtového roka sledovať vývoj hospodárenia podľa rozpočtu, monitorovať plnenie záväzných ukazovateľov rozpočtu. Rozpočtované príjmy a výdavky na nasledujúce dva rozpočtové roky, t. j. na roky 2026 a 2027, sú orientačné a vždy sa upresňujú v ďalšom rozpočtovom roku. Podľa príručky by to malo byť len v mimoriadnych a odôvodnených prípadoch.
Súčasťou rozpočtu verejnej správy je limit verejných výdavkov v súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Limit verejných výdavkov štátnych rozpočtových organizácií, štátnych príspevkových organizácií a ostatných subjektov verejnej správy rozpočtovaných v rozpočte verejnej správy (okrem subjektov územnej samosprávy) musí byť v súlade s celkovým limitom verejných výdavkov na príslušný rok. Výška limitu verejných výdavkov sa vypočíta pre každú organizáciu z predloženého návrhu rozpočtu, ktorý bude rozpísaný do detailnej úrovne rozpočtovej klasifikácie v etape návrhu rozpočtu v nadväznosti na rozpis záväzných limitov príjmov a výdavkov na roky 2025 až 2027. V prípade, že vypočítaný limit verejných výdavkov kapitol a ostatných subjektov verejnej správy vo svojom súhrne prekračuje celkový limit verejných výdavkov, ministerstvo financií zabezpečí zosúladenie limitu verejných výdavkov kapitol a ostatných subjektov verejnej správy s celkovým limitom verejných výdavkov.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: Ing. Ingrid Konečná Veverková
Dátum publikácie: 12. 11. 2024
Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková