Príručka na zostavenie rozpočtu verejnej správy na roky 2022 – 2024

V príspevku upozorňujeme na vydanie „Príručky na zostavenie rozpočtu na roky 2022 až 2024“, ktorá bola zverejnená vo Finančnom spravodajcovi pod 5/2021. 

Image44336

V príspevku upozorňujeme na vydanie „Príručky na zostavenie rozpočtu na roky 2022 až 2024“ (ďalej len „príručka“), ktorá bola zverejnená vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/005766/2021-411. Ministerstvo financií Slovenskej republiky vydáva príručku každý rok v súlade s § 14 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov pre subjekty verejnej správy.

Príručka slúži ako metodická podpora pri zostavovaní rozpočtov jednotlivých subjektov verejnej správy. Cieľom príručky je pripraviť a jednotne usmerniť subjekty verejnej správy vo veci zostavenia rozpočtu na roky 2022 až 2024; príručka obsahuje textovú časť a dôležité prílohy zverejnené pod číslami:

1 – Kódy zdrojov,

2 – Formuláre na spracovanie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 až 2024,

3 – Číselník samostatných účtov štátnych rozpočtových organizácií.

Rozpočet verejnej správy na roky 2022 až 2024 sa zostavuje za štátny rozpočet a rozpočty ostatných subjektov verejnej správy, ktoré sú Štatistickým úradom Slovenskej republiky zaradené do sektora verejnej správy. Rozpočet na rok 2022 je záväzný, rozpočty na roky 2023 a 2024 sú orientačné a budú sa upresňovať v mimoriadnych a odôvodnených prípadoch v ďalšom rozpočtovom roku.

Podľa § 4 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. sa v rozpočtoch subjektov verejnej správy pri sledovaní plnenia rozpočtu verejnej správy a pri pohyboch na účtoch finančných aktív uplatňuje rozpočtová klasifikácia, podľa ktorej sa jednotne určujú a triedia príjmy a výdavky rozpočtu verejnej správy, vrátane ich vecného vymedzenia a finančné operácie s finančnými aktívami.

Subjekty verejnej správy používajú na zostavenie návrhu svojho rozpočtu rozpočtovú klasifikáciu schválenú opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 v znení neskorších predpisov, ktorého aktuálne znenie je uvedené na webovom sídle ministerstva financií. Podľa § 1 ods. 6 citovaného opatrenia sa rozpočtová klasifikácia uplatňuje pri zostavovaní návrhu rozpočtu subjektov verejnej správy, jeho rozpise, spracovaní podrobného rozpočtu, sledovaní a vykazovaní údajov o jeho realizácii, rozpočtovaní a sledovaní finančných operácií a pri sledovaní pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu. Ministerstvo financií SR pre jednotné uplatnenie ekonomickej rozpočtovej klasifikácie vydalo metodické usmernenie k opatreniu MF SR č. MF/010175/2004-42 a vysvetlivky k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších dodatkov uverejnených postupne vo Finančných spravodajcoch.

Štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy sa použije v zmysle vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 257/2014 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy (SK COFOG). Výdavky na roky 2022 až 2024 sa rozpíšu do najnižšej úrovne tejto klasifikácie. Bližšie informácie o klasifikácii výdavkov podľa SK COFOG sa nachádzajú na webovej stránke úradu www.statistics.sk.

Jednotlivé subjekty, ktorých rozpočty tvoria rozpočet verejnej správy, prerokujú návrhy svojich rozpočtov s ministerstvom financií a zapracujú do návrhov svojich rozpočtov finančné toky zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy v súlade s návrhom rozpočtu verejnej správy.

Návrh rozpočtu verejnej správy bude vychádzať z predložených návrhov rozpočtov jednotlivých subjektov verejnej správy, a to:

  • štátneho rozpočtu,
  • rozpočtov príspevkových organizácií štátu zaradených Štatistickým úradom Slovenskej republiky do sektora verejnej správy,
  • rozpočtov štátnych fondov (Environmentálny fond, Národný jadrový fond, Štátny fond rozvoja bývania),
  • rozpočtu fondov sociálneho poistenia a zdravotného poistenia (rozpočet Sociálnej poisťovne, rozpočty zdravotných poisťovní),
  • rozpočtu MH Manažmentu, a. s.,
  • rozpočtu Slovenského pozemkového fondu,
  • rozpočtov verejných vysokých škôl,
  • rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy, ktoré sú Štatistickým úradom Slovenskej republiky zaradené do sektora verejnej správy (napr. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Rozhlas a televízia Slovenska, Tlačová agentúra Slovenskej republiky, Úrad pre dohľad nad výkonom auditu, Audiovizuálny fond, Eximbanka, Fond na podporu vzdelávania, Fond na podporu umenia, Fond na podporu športu a pod.),
  • rozpočet zdravotníckych zariadení,
  • rozpočet verejných výskumných inštitúcií,
  • rozpočty obcí, vyšších územných celkov a dopravných podnikov.

 

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

19.07.2021

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.