Rozpis rozpočtu a zmeny rozpočtu v roku 2023 po novele zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy

Príspevok upozorňuje na rozpis rozpočtu po jeho schválení na rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávy a na zmeny rozpočtu a rozpočtové opatrenia so zmenami od 15.12.2022.

Image19359

Novela zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy vykonaná zákonom č. 365/2022 Z. z., ktorá nadobudla účinnosť 15.12.2022, ovplyvní rozpočtové hospodárenie územnej samosprávy (obcí a vyšších územných celkov) v roku 2023. Z množstva povinností samosprávy, ktoré má v rámci rozpočtového hospodárenia, v príspevku upozorníme na rozpis rozpočtu po jeho schválení na rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávy a na zmeny rozpočtu a rozpočtové opatrenia, ktorými sa tieto vykonávajú. Celú problematiku rozoberieme v kontexte novely zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Novela zákona č. 583/2004 Z. z. bola vykonaná prechodným ustanovením k úpravám účinným od 15. 12. 2022 – §21h zákona č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého „ustanovenia § 10 ods. 7 a 9 zákona č. 583/2004 Z. z. a ustanovenie § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. obec a vyšší územný celok nie sú povinné uplatňovať do 31. decembra 2023; v tomto období obec a vyšší územný celok nie sú povinné uplatňovať vo vzťahu k zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu ani ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. To neplatí vo vzťahu k zostaveniu rozpočtu na roky 2024 až 2026.“

Rozpis rozpočtu

Obec a VÚC môžu aj po 31. auguste 2023 vykonávať povolené prekročenie a viazanie finančných operácií, ktoré budú mať za dôsledok zvýšenie schodku rozpočtu; časovým limitom nie sú obmedzené.

Novela zákona č. 583/2004 Z. z. sa nedotkla povinnosti obce a vyššieho územného celku (VÚC) rozpísať rozpočet po schválení na rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. V súlade s §12 ods.1 zákona č.583/2004 Z. z. ostáva pre obec a VÚC povinnosť v plnom rozsahu vykonať po schválení rozpočtu jeho rozpis na rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vrátane rozpisu výdavkov na programy obce alebo programy VÚC.

Táto povinnosť vyplýva zo skutočnosti, že podľa §4 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z. súčasťou rozpočtu obce a VÚC sú rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám zriadeným obcou a VÚC podľa zákona č. 523/2004 Z. z. Podľa cit. zákona rozpočtová organizácia je právnická osoba obce alebo VÚC, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na rozpočet zriaďovateľa. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Príspevková organizácia je právnická osoba obce a VÚC, ktorá je na rozpočet zriaďovateľa zapojená príspevkom. Platia pre ňu finančné vzťahy určené zriaďovateľom v rámci jeho rozpočtu. Príspevková organizácia hospodári podľa svojho rozpočtu príjmov a výdavkov. Jej rozpočet zahŕňa príspevok z rozpočtu zriaďovateľa a prostriedky prijaté od iných subjektov.

Na základe uvedenej právnej úpravy obec a VÚC po schválení rozpočtu musí vykonať rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti.

V praxi to znamená, že rozpočtovým organizáciám obec a VÚC rozpíšu príjmy a výdavky, a to podľa funkčnej a ekonomickej rozpočtovej klasifikácie.

 

Príklad:

Ak má obec zriadenú rozpočtovú organizáciu – základnú školu s materskou školou (ďalej len „škola“), je jej povinnosťou po schválení rozpočtu vykonať rozpis príjmov a výdavkov rozpočtu školy. Minimálna úroveň je rozpis celkových príjmov a celkových výdavkov podľa funkčnej klasifikácie v členení na bežný a kapitálový rozpočet. Na takejto úrovni obec musela aj schváliť príjmy a výdavky školy, ktoré sú súčasťou rozpočtu obce. Obec musí rozpísať výdavky školy podľa funkčnej klasifikácie, v tomto prípade má základná škola vo svojej pôsobnosti materskú školu, školský klub detí a školskú jedáleň, rozpisuje výdavky na funkcie:

09.1 Predprimárne a primárne vzdelávanie

09.1.1 Predprimárne vzdelávanie

09.1.2.1 Predprimárne vzdelávanie s bežnou starostlivosťou

09.1.2 Primárne vzdelávanie

09.1.2.1 Primárne vzdelávanie s bežnou starostlivosťou

09.2 Sekundárne vzdelávanie

09.2.1 Nižšie sekundárne vzdelávanie

09.2.1.1 Nižšie sekundárne vzdelávanie všeobecné s bežnou starostlivosťou

09.5.0.1. – Školský klub detí

09.6 Vedľajšie služby v školstve

09.6.0 Vedľajšie služby v školstve

Výdavky podľa ekonomickej klasifikácie rozpisuje do úrovne hlavnej kategórie (bežné výdavky a kapitálové výdavky), v aplikačnej praxi je obvyklé rozpisovať na úroveň kategórie, resp. na úroveň položky. Vždy musí ísť o rozpis schváleného rozpočtu, to znamená, aká je úroveň schváleného rozpočtu, taká je úroveň rozpisu rozpočtu po schválení. Ak obec zostavuje rozpočet podľa programov, musí škole rozpísať aj program, resp. podprogramy, do ktorých sú výdavky rozpočtu školy alokované. Oprávnením obce je rozpísať škole aj záväzné ukazovatele, ak boli v rozpočte pre školu schválené.

Príspevkovým organizáciám obec a VÚC rozpíšu schválené príspevky, pričom zohľadnia právnu úpravu v § 24 zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorej zriaďovateľ poskytuje príspevkovej organizácii príspevok na prevádzku a príspevok na obstaranie dlhodobého hmotného a nehmotného majetku (v prípade, ak príspevkovej organizácii vlastné zdroje na obstaranie hmotného a nehmotného majetku nekryjú jej potreby). Upozorňujeme, že v príspevkovej organizácii zriaďovateľ poskytuje príspevok len v takej výške, aby bol rozpočet príspevkovej organizácie vyrovnaný. Aj v prípade príspevkových organizácií sa pri rozpise príspevkov príspevkovým organizáciám musí zabezpečiť uplatnenie funkčnej klasifikácie a ekonomickej rozpočtovej klasifikácie.

 

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám   na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Rozpis rozpočtu a zmeny rozpočtu v roku 2023 po novele zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy

Prístup k celému článku majú len užívatelia portálu s predplateným prístupom.

 

 

 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH

Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

24.01.2023

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.