
Problematika šikanovania a kyberšikanovania je veľmi citlivou a často diskutovanou témou v školskom prostredí. Šikanovanie a kyberšikanovanie patrí medzi najzávažnejšie sociálno-patologické javy, s ktorými sa v súčasnosti prakticky stretáva takmer každá škola.
Viaceré výskumy potvrdzujú jej vzrastajúci trend, postupné znižovanie veku agresorov a obetí šikanovania, čoraz brutálnejšie prejavy, ale aj rafinovanosť spôsobov, ktoré ju sprevádzajú. Slovo šikanovanie pochádza z francúzskeho slova „chicane“, čo znamená zlomyseľné obťažovanie, týranie, sužovanie, prenasledovanie.
Legislatívne vymedzenie a smernice
Školská legislatíva, ktorá je tvorená jednotlivými rezortnými zákonmi, nariadeniami vlády a vyhláškami, osobitne a komplexne nerieši túto problematiku. Podľa § 14 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov „ministerstvo školstva podľa tohto zákona riadi výkon štátnej správy na úseku školstva vypracovávaním koncepcií a vydávaním všeobecne záväzných právnych predpisov, smerníc a pokynov, zjednocovaním postupu pri ich používaní a kontroluje tento výkon.“ Smernice, príkazy ministra a metodické pokyny, ako sú interné právne akty, nie sú zverejnené v Zbierke zákonov (v tomto zmysle ich nemožno považovať za právne predpisy – zákonné normy), sú však pre školy a školské zariadenia záväzné, majú určený dátum svojej účinnosti a ich plnenie je vymáhateľné i kontrolovateľné zároveň. Z okruhu týchto vnútrorezortných predpisov je potrebné spomenúť smernicu č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach, ktorá nadobudla účinnosť 1. septembra 2018 (ďalej len „smernica č. 36/2018“). Uvedenou smernicou sa zrušilo Metodické usmernenie č. 7/2006-R z 28. marca 2006 k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach. Táto smernica upravuje základné znaky, formy a prejavy šikanovania detí a žiakov, možnosti preventívneho pôsobenia a metódy riešenia šikanovania žiakov v nadväznosti na zodpovednosť školy a školského zariadenia podľa § 144 ods. 1 písm. o) a § 153 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) a na práva žiaka podľa § 144 ods. 1 písm. i) a k) školského zákona.
Školy majú takisto v súčasnosti k dispozícii viacero metodických materiálov, príručiek a manuálov k tejto problematike, ako aj niektoré webové stránky, ktoré tematizujú šikanu a kyberšikanu komplexným a interatívnym prístupom (napr. https://www.odpisemeti.sk/; https://www.kybersikanovanie.sk/index.php/slovnik a pod.). Dôležitou súčasťou vyrovnávania sa s týmito nebezpečnými sociálno-patologickými javmi je aj úzka spolupráca škôl so zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie. Na základe požiadaviek Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej ako „MŠVVaŠ SR“) mapovanie problematiky šikanovania v školách sa dlhodobo realizuje na Oddelení prevencie a výskumov mládeže Centra vedecko-technických informácií SR (ďalej ako „CVTI SR“), v rámci čoho sa rieši výskumná úloha Prevencia a riešenie (kyber)šikanovania v základných a stredných školách z pohľadu koordinátorov prevencie. Úloha je prostredníctvom zberu dát zameraná na tieto oblasti skúmanej problematiky: výskyt a prejavy, metódy riešenia, spolupráca s jednotlivými aktérmi a preventívne aktivity/programy. Spomedzi priamo riadených príspevkových organizácií MŠVVaŠ SR je potrebné spomenúť Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie s početnými odbornými a odborno-metodickými aktivitami (výstupmi) rôzneho druhu i charakteru.
V podmienkach Slovenskej republiky nie je termín „šikanovanie“ trestnoprávne explicitne (samostatným paragrafom Trestného zákona) vymedzený. Šikanovanie však môže napĺňať skutkovú podstatu niektorého z trestných činov (napr. ublíženia na zdraví, obmedzovania osobnej slobody, lúpeže, vydierania, hrubého nátlaku, nátlaku, porušovania domovej slobody, sexuálneho zneužívania alebo násilia, ohovárania, poškodzovania cudzej veci, nebezpečného vyhrážania sa, nebezpečného prenasledovania a pod.) alebo priestupkov (napr. priestupok proti občianskemu spolunažívaniu, priestupok proti majetku). Do Trestného zákona prostredníctvom zákona č. 236/2021 Z. z. pribudol nový trestný čin nebezpečného elektronického obťažovania, a to s účinnosťou od 1. júla 2021. Podnetom pre novú právnu úpravu bol narastajúci trend presunu ľudských (a teda aj žiackych) aktivít do digitálneho sveta, ktorý ponúka množstvo priestoru pre kybernetické obťažovanie, resp. „kybernetickú šikanu“. Daný pojem vyjadruje obťažovanie, ubližovanie, zastrašovanie, výsmech alebo vyhrážanie sa s úmyslom získania prevahy nad obeťou. Deklarovaným účelom tejto novej úpravy bolo precizovať skutkovú podstatu kyberšikany a jej adekvátne trestanie. V Slovenskej republike je trestná zodpovednosť fyzickej osoby stanovená vekovou hranicou 14 rokov a priestupková zodpovednosť vekovou hranicou 15 rokov. Skutočnosť, že fyzická osoba nie je trestne zodpovedná z dôvodu nízkeho veku, nie je prekážkou na podanie žaloby vo veci náhrady škody, ktorú žiak spôsobil na majetku, alebo vo veci náhrady ujmy, ktorú žiak spôsobil na zdraví. V tomto smere platí, že zákonný zástupca žiaka a žiak zodpovedajú za škodu spoločne a nerozdielne. Pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, ktorému je známy prípad šikanovania a neprijme žiadne opatrenie, môže byť stíhaný najmä za trestný čin neprekazenia trestného činu, neoznámenia trestného činu alebo ublíženia na zdraví.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie:
Šikana a kyberšikana v škole
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH
Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: PhDr. Marek Havrila, PhD.
Dátum publikácie: 15. 11. 2021
Autor: PhDr. Marek Havrila, PhD.