Stimuly pre uplatňovanie hierarchie odpadového hospodárstva

Príspevok rozoberá novelu zákona, ktorej cieľom bolo prijať opatrenia na podporu opätovného použitia odpadu, recyklácie a iných činností zhodnocovania.

Image37288

SMERNICA EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY (EÚ) 2018/850 z 30. mája 2018, ktorou sa mení Smernica 1999/31/ES o skládkach odpadov, bola doplnená o nový článok 15a:

Nástroje na podporu prechodu k prehĺbenejšiemu obehovému hospodárstvu

Aby sa prispelo k dosiahnutiu cieľov stanovených v tejto smernici, členské štáty využijú hospodárske nástroje a ďalšie opatrenia na stimulovanie uplatňovania hierarchie odpadového hospodárstva. Takéto nástroje a opatrenia môžu zahŕňať nástroje a opatrenia uvedené v prílohe IV k Smernici 2008/98/ES alebo iné vhodné nástroje a opatrenia.

Zákonom č. 460/2019 Z. z. sa s účinnosťou od 1. 7. 2020 z dôvodu transpozície legislatívy EÚ novelizoval zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch. Novelou sa zákon o odpadoch doplnil o § 6 odsek 12 a prílohu č. 4a.

Cieľom novely zákona bolo prijať opatrenia na podporu opätovného použitia odpadu, recyklácie a iných činností zhodnocovania.

§ 6 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch:

Hierarchia odpadového hospodárstva, ciele a záväzné limity odpadového hospodárstva

1. Hierarchia odpadového hospodárstva je záväzné poradie týchto priorít:

  • predchádzanie vzniku odpadu,
  • príprava na opätovné použitie,
  • recyklácia,
  • iné zhodnocovanie, napríklad energetické zhodnocovanie,
  • zneškodňovanie.

2. Od hierarchie odpadového hospodárstva je možné odkloniť sa iba pre určité prúdy odpadov, ak je to odôvodnené úvahami o životnom cykle výrobku vo vzťahu k celkovým vplyvom vzniku a nakladania s takým odpadom a ak to ustanoví tento zákon.

3. Predchádzanie vzniku odpadu sú opatrenia, ktoré sa prijmú predtým, ako sa látka, materiál alebo výrobok stanú odpadom, a ktoré znižujú

  • množstvo odpadu aj prostredníctvom opätovného použitia výrobkov alebo predĺženia životnosti výrobkov,
  • nepriaznivé vplyvy vzniknutého odpadu na životné prostredie a zdravie ľudí alebo
  • obsah nebezpečných látok v materiáloch a vo výrobkoch.

4. Predchádzaním vzniku odpadu z obalov je znižovanie

  • množstva materiálov a látok obsiahnutých v obaloch a odpadoch z obalov a ich škodlivosti pre životné prostredie,
  • množstva obalov a odpadov z obalov a ich škodlivosti pre životné prostredie v etape výrobného procesu, predaja, distribúcie, využitia a ich eliminácia; prevencia sa uplatňuje osobitne pri vývoji výrobkov a technológií priaznivejších pre životné prostredie a
  • spotreby ľahkých plastových tašiek.

5. Právnická osoba a fyzická osoba – podnikateľ, ktorá vyrába výrobky, prihliada

  • pri ich výrobe na potrebu uprednostniť technológie a postupy šetriace prírodné zdroje a obmedzujúce vznik nevyužiteľného odpadu z týchto výrobkov, obzvlášť nebezpečného odpadu,
  • na potrebu informovanosti verejnosti o spôsobe zhodnotenia alebo zneškodnenia odpadu z výrobku a jeho častí, predovšetkým pri vyhotovovaní obalu výrobku, návodu na použitie alebo inej dokumentácie k výrobku.

6. Pôvodca odpadu je povinný predchádzať vzniku odpadu zo svojej činnosti a obmedzovať jeho množstvo a nebezpečné vlastnosti. Odpad, vzniku ktorého nie je možné zabrániť, musí byť zhodnotený, prípadne zneškodnený v súlade s odsekom 1 spôsobom, ktorý neohrozuje ľudské zdravie, životné prostredie a ktorý je v súlade s týmto zákonom a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi.

7. Materiály a výrobky je potrebné využívať opätovným použitím, ak nie je možné alebo účelné predchádzanie vzniku odpadu.

8. Zhodnocovať odpad recykláciou umožňujúcou získavanie surovín je prípustné, ak nie je možné alebo účelné predchádzanie jeho vzniku alebo nie je možný a účelný postup podľa odseku 7.

9. Odpad je možné využívať ako zdroj energie, ak nie je možné alebo účelné predchádzanie jeho vzniku alebo nie je možný a účelný postup podľa odsekov 7 a 8.

10. Zneškodňovať odpad je možné spôsobom, ktorý neohrozuje zdravie ľudí a nepoškodzuje životné prostredie, ak nie je možné a účelné predchádzať jeho vzniku alebo nie je možný a účelný postup podľa odsekov 7 až 9.

11. Ciele a záväzné limity odpadového hospodárstva sú ustanovené v prílohe č. 3.

12. Príklady hospodárskych nástrojov a ďalších opatrení na poskytovanie stimulov na uplatňovanie hierarchie odpadového hospodárstva sú uvedené v prílohe č. 4a.

Doplnenie novej prílohy súvisí so zabezpečením úplnej transpozície prílohy č. IVa rámcovej smernice. V záujme nakladania s odpadom v súlade s hierarchiou odpadového hospodárstva, ochrany životného prostredia, využívania už existujúcich materiálov a výrobkov a s tým súvisiacej podpory predchádzania vzniku odpadu sa ustanovuje príloha č. 4a, ktorá obsahuje zoznam príkladov opatrení na vytvorenie stimulov pre držiteľov odpadu, aby prevzali svoju zodpovednosť a odovzdávali svoj odpad do zavedených systémov triedeného zberu, predovšetkým v podobe ekonomických stimulov alebo predpisov.

S cieľom prispieť k dosahovaniu cieľov uvedených v prílohe č. 4a sa uvádzajú príklady hospodárskych nástrojov a ďalších opatrení. Je potrebné zaviesť primerané stimuly na uplatňovanie hierarchie odpadového hospodárstva vrátane hospodárskych nástrojov a iných opatrení. Takéto opatrenia by mali byť zamerané na minimalizáciu environmentálnych vplyvov odpadov z hľadiska životného cyklu. Uvedené opatrenia sú v s súlade s novou prílohou č. IVa rámcovej smernice.

 

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.

Autor: Ing. Karin Štecová, PhD., EKO-KOMPLET, s.r.o.

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

EKO-KOMPLET, s.r.o.

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Ing. Karin Štecová, PhD.

autor_Stecova-Karin_120x180.jpg

Problematike životného prostredia sa venuje už viac ako 23 rokov. Počas svojej praxe pracovala v rôznych pracovných pozíciách, ale vždy v oblasti životného prostredia. Svoju odbornú prax začínala v roku 1996 na Ministerstve hospodárstva SR ako odborný referent/špecialista na Odbore ekologickej politiky, neskôr sa venovala pedagogicko-vedeckej činnosti na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite v Nitre. Od roku 2005 pracovala v priemyselnej sfére ako manažér pre environment, špecialista pre životné prostredie, technik odpadového hospodárstva a interný audítor IMS. Od roku 2012 vykonáva konzultačno-poradenskú činnosť vo vlastnej spoločnosti EKO-KOMPLET, s.r.o., ktorá sa špecializuje na plnenie povinností podnikateľských subjektov vyplývajúcich z legislatívy životného prostredia.

Dátum publikácie

03.08.2020

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.