NKÚ SR vykonal kontrolu účinnosti verejných prostriedkov vynaložených na tieto komunálne služby:
- nakladanie s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi
- výstavba, rekonštrukcia, údržba a správa miestnych komunikácií a verejných priestranstiev
- správa, obnova, modernizácia a údržba verejného osvetlenia, verejnej zelene, cintorína a domu smútku.
Skontrolovaných bolo 30 obcí a štyri mestá s viac než 2 000 obyvateľmi, čo predstavuje 8 % z celkového počtu obcí na Slovensku s viac než 2 000 obyvateľmi. Kontrolovaným obdobím boli roky 2012 – 2015.
Rozsah poskytovaných komunálnych služieb bol závislý od miestnych podmienok jednotlivých kontrolovaných obcí (geografických, demografických, technických, ekonomických). Niektoré obce zabezpečovali len základnú, najnevyhnutnejšiu údržbu. Iné realizovali aj rozvojové projekty, najmä s finančnou podporou EÚ. V závislosti od toho sa odvíjali aj výdavky na komunálne služby.
Aby obce mohli účinne nakladať so svojimi zdrojmi, musia mať jasnú predstavu, čo a kedy chcú dosiahnuť. Základnými riadiacimi nástrojmi, ktoré toto určujú, sú PHSR a programový rozpočet. Nie vždy a vo všetkých obciach použitie verejných prostriedkov vychádzalo z PHSR či z programového rozpočtu. Až 25 % obcí takéto dokumenty nemalo; buď vôbec nemalo (12 %), alebo nemalo v celom kontrolovanom období (13 %). Chýbajúce PHSR a programové rozpočty boli vážnym nedostatkom s negatívnym dosahom na účinnosť použitých verejných prostriedkov.
Zo zákonne povinných dokumentov až 50 % obcí nemalo technickú evidenciu o svojich miestnych komunikáciách. Nepovinné plány údržby nemalo 83 % obcí; považovali ich za zbytočné a uprednostňovali operatívne zabezpečenie komunálnych služieb. POH boli vypracovávané so spätnou platnosťou, no nie vinou obcí. Takže ciele v nich uvedené sa namiesto piatich rokov mali splniť za rok, rok a pol. To sa reálne nedalo dosiahnuť. Projekty spolufinancované EÚ obce realizovali mimo rámca svojich programových rozpočtov.
Celú záverečnú správu z kontroly nájdete tu.
AUTOR: Najvyšší kontrolný úrad SR
Dátum publikácie: 16. 12. 2016
Autor: Najvyšší kontrolný úrad SR