Účinnosť verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby

NKÚ SR vykonal kontrolu účinnosti verejných prostriedkov vynaložených na komunálne služby. Skontrolovaných bolo 30 obcí a štyri mestá s viac než 2 000 obyvateľmi.

logo-nku-srNKÚ SR vykonal kontrolu účinnosti verejných prostriedkov vynaložených na tieto komunálne služby:

  • nakladanie s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi
  • výstavba, rekonštrukcia, údržba a správa miestnych komunikácií a verejných priestranstiev
  • správa, obnova, modernizácia a údržba verejného osvetlenia, verejnej zelene, cintorína a domu smútku.

Skontrolovaných bolo 30 obcí a štyri mestá s viac než 2 000 obyvateľmi, čo predstavuje 8 % z celkového počtu obcí na Slovensku s viac než 2 000 obyvateľmi. Kontrolovaným obdobím boli roky 2012 – 2015.

Rozsah poskytovaných komunálnych služieb bol závislý od miestnych podmienok jednotlivých kontrolovaných obcí (geografických, demografických, technických, ekonomických). Niektoré obce zabezpečovali len základnú, najnevyhnutnejšiu údržbu. Iné realizovali aj rozvojové projekty, najmä s finančnou podporou EÚ. V závislosti od toho sa odvíjali aj výdavky na komunálne služby.

Aby obce mohli účinne nakladať so svojimi zdrojmi, musia mať jasnú predstavu, čo a kedy chcú dosiahnuť. Základnými riadiacimi nástrojmi, ktoré toto určujú, sú PHSR a programový rozpočet. Nie vždy a vo všetkých obciach použitie verejných prostriedkov vychádzalo z PHSR či z programového rozpočtu. Až 25 % obcí takéto dokumenty nemalo; buď vôbec nemalo (12 %), alebo nemalo v celom kontrolovanom období (13 %). Chýbajúce PHSR a programové rozpočty boli vážnym nedostatkom s negatívnym dosahom na účinnosť použitých verejných prostriedkov.

Zo zákonne povinných dokumentov až 50 % obcí nemalo technickú evidenciu o svojich miestnych komunikáciách. Nepovinné plány údržby nemalo 83 % obcí; považovali ich za zbytočné a uprednostňovali operatívne zabezpečenie komunálnych služieb. POH boli vypracovávané so spätnou platnosťou, no nie vinou obcí. Takže ciele v nich uvedené sa namiesto piatich rokov mali splniť za rok, rok a pol. To sa reálne nedalo dosiahnuť. Projekty spolufinancované EÚ obce realizovali mimo rámca svojich programových rozpočtov.

Celú záverečnú správu z kontroly nájdete tu.

Autor: Najvyšší kontrolný úrad SR

AUTOR

Najvyšší kontrolný úrad SR

Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky je štátny orgán, ktorý je vo svojej kontrolnej činnosti nezávislý. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky vykonáva svoju kontrolnú činnosť na základe uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky a podľa vlastného Plánu kontrolnej činnosti.

Dátum publikácie

16.12.2016

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.