Účtovanie transferov v územnej samospráve

Od 1. 1. 2024 nadobudla účinnosť novela postupov účtovania pre územnú samosprávu. V článku nájdete množstvo príkladov účtovania nielen k zmenám na základe novely opatrenia.

Image78337

OBSAH

1. Účtovanie bežných a kapitálových transferov

2. Účtovanie vkladu do základného imania obchodných spoločností

3. Účtovanie bezodplatne nadobudnutého dlhodobého majetku

4. Inventarizačný prebytok dlhodobého majetku

5. Účtovanie bezodplatne nadobudnutých zásob

6. Účtovanie bezodplatného odovzdania zásob

7. Účtovanie dlhodobého majetku obstaraného za symbolickú cenu

8. Účtovanie zásob obstaraných za symbolickú cenu

9. Účtovanie prevodu správy dlhodobého majetku

10. Účtovanie zverenia majetku obce a VÚC do správy a odňatia majetku obce a VÚC

11. Účtovanie prevodu vlastníctva dlhodobého majetku

Novelizáciou opatrenia sa v § 51 od 1. 1. 2024 jednoznačne ustanovilo, že na účte 384 – Výnosy budúcich období sa účtuje aj prevod správy dlhodobého hmotného majetku a prevod správy dlhodobého nehmotného majetku u nového správcu majetku obce alebo VÚC, ak bol tento majetok obstaraný pôvodným správcom majetku obce a VÚC z vlastných zdrojov.

12. Účtovanie prevodu vlastníctva zásob

13. Účtovanie zámeny dlhodobého majetku

14. Účtovanie obstarania dlhodobého majetku vytvoreného vlastnou činnosťou

15. Konsolidácia transferov

 

Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie územnej samosprávy. Pod pojmom transfer sa chápu finančné (poskytnutie peňažných prostriedkov) aj nefinančné vzťahy v rámci verejnej správy aj mimo nej. V rámci tzv. „nefinančných vzťahov“ ide o možnosť čerpania bežných a kapitálových výdavkov prostredníctvom bežného alebo výdavkového rozpočtového účtu (výdavkového účtu v Štátnej pokladnici, resp. iných bankách organizáciami územnej samosprávy), bezodplatné nadobudnutie majetku obce alebo vyššieho územného celku (ďalej aj ako „VÚC“), prevod správy majetku vyššieho územného celku a obce na inú organizáciu.

Základné pravidlá účtovania transferov pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie sú vymedzené v § 19 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len „postupy účtovania pre územnú samosprávu“)https://www.mfsr.sk/sk/financie/statne-vykaznictvo/legislativa-fin-vykazy-iuz-postupy-uctovania-ropo-obce-vuc-statne-ucelove-fondy-kuz-vo-verejnej-sprave/novy-podadresar/.

Od 1. 1. 2024 nadobudla účinnosť novela postupov účtovania pre územnú samosprávu opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 7. decembra 2023 č. MF/014915/2023-361, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. decembra 2022 č. MF/14454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizáciehttps://www.mfsr.sk/files/archiv/83/Zb._navrh-opatrenia.pdf.

Dotácie, príspevky, rozpočtové bežné výdavky, kapitálové výdavky, granty, dlhodobý hmotný majetok obstaraný za plnenie vo forme koncesie na stavebné práce podľa osobitného predpisu, prevod správy dlhodobého majetku a zásob a iné finančné operácie sa účtujú ako transfery.

Na účely účtovania sa transfery členia na:

  • bežné transfery – na úhradu bežných výdavkov a zabezpečenie prevádzkových potrieb,
  • kapitálové transfery – na obstaranie dlhodobého nehmotného, hmotného a finančného majetku.

Príspevky poskytované zo štrukturálnych fondov Európskej únie, Kohézneho fondu a Plánu obnovy a odolnosti, ktoré sú zapájané do štátneho rozpočtu, sa účtujú ako transfery zo štátneho rozpočtu.

Ak je prijatý bežný alebo kapitálový transfer a ide o transakciu medzi účtovnými jednotkami v rámci príslušného konsolidovaného celku obce alebo VÚC, prijímateľ transferu zúčtuje bežný transfer do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkom z tohto transferu a kapitálový transfer sa zúčtuje do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi pri majetku obstaranom z tohto kapitálového transferu.

Ak podmienky zúčtovania týchto transferov v rámci príslušného konsolidovaného celku (obce, VÚC) nie sú splnené, účtuje sa o transferoch v prospech príslušného účtu účtovej skupiny 35 – Zúčtovanie medzi subjektmi verejnej správy.

Ak je prijatý bežný alebo kapitálový transfer iný ako medzi subjektmi príslušného konsolidovaného celku (obce, VÚC), u prijímateľa sa zúčtuje bežný transfer do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi hradenými z tohto transferu a kapitálový transfer sa zúčtuje do výnosov vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi z majetku obstaraného z tohto kapitálového transferu. Ak prostriedky z týchto transferov boli použité, ale nezúčtované do výnosovpreúčtujú sa tieto transfery na účet 384 – Výnosy budúcich období ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Ak prostriedky z transferov neboli použité, účtuje sa o týchto transferoch v prospech:

  • 357 – Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku (pri prijatí transferov zo štátneho rozpočtu),
  • 359 – Zúčtovanie transferov medzi subjektmi verejnej správy a iné zúčtovania (pri prijatí transferov od ostatných subjektov verejnej správy mimo príslušného konsolidovaného celku obce a VÚC a mimo prostriedkov zo štátneho rozpočtu),
  • 371 – Zúčtovanie s Európskou úniou (pri prijatí účelovo určených transferov priamo od Európskej únie),
  • 372 – Transfery a ostatné zúčtovania so subjektmi mimo verejnej správy (pri prijatí účelovo určených transferov od subjektov mimo verejnej správy),
  • 384 – Výnosy budúcich období (pri účelovo neurčených transferoch od subjektov mimo verejnej správy).

Za náklady z majetku sa považujú náklady na odpisy, náklady na tvorbu opravných položiek a zostatková cena pri vyradení dlhodobého majetku pri likvidácii, predaji, bezodplatnom prevode vlastníctva alebo v dôsledku manka a škody.

Vo všeobecnosti platí, že ten, kto poskytne transfer (dotáciu alebo príspevok), má náklad. Ten, komu sa transfer (dotácia alebo príspevok) poskytol, účtuje do doby použitia transferu ako záväzok voči tomu, kto transfer poskytol. Pri použití bežného transferu a pri vzniku nákladov z dlhodobého majetku nakúpeného z transferu (odpisy, tvorba opravných položiek, zostatková cena pri likvidácii, predaji, manku alebo škode, darovania, resp. bezodplatného prevodu vlastníctva) sa účtuje o výnosoch. Kapitálové transfery sa časovo rozlišujú aj u príjemcu (stále časovo rozlíšený výnos alebo zúčtovací vzťah z transferu voči zriaďovateľovi), aj u poskytovateľa (časovo rozlíšený náklad – len v prípade, ak sa poskytuje organizácii vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti). V prípade poskytnutia transferov zo štátneho rozpočtu a zo štátnych finančných aktív je poskytovateľom dotácií štát, ktorého reprezentuje Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej aj ako „MF SR“ alebo „Ministerstvo financií SR“), a nie správca kapitoly, cez ktorú bola dotácia poskytnutá. Kapitola štátneho rozpočtu nie je účtovná jednotka v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, preto o poskytnutých transferoch účtuje správca kapitoly a v mene štátu účtuje o nákladoch na poskytnuté transfery v rámci štátneho rozpočtu Ministerstvo financií SR.

Je potrebné sledovať viac dimenzií poskytovaných transferov. Okrem toho, že sa transfery rozdeľujú podľa ich charakteru, resp. účelu použitia na bežné a kapitálové, môžu byť ešte členené podľa zdroja na transfery od zriaďovateľa alebo od iných subjektov. Od iných subjektov môžu byť transfery v rámci verejnej správy a mimo nej. Ďalším dôležitým hľadiskom, od ktorého závisí účtovanie, je, či sú prostriedky účelovo určené alebo nie sú.

Zdroj prostriedkov sa chápe v užšom ponímaní, čiže ak sa transfer poskytuje zo štátneho rozpočtu prostredníctvom obce alebo VÚC, tak sú to prostriedky štátu a o ich spotrebe sa účtuje na MF SR. Ak obecnej rozpočtovej organizácii je poskytnutý takýto transfer, uvádza sa ako transfer zo štátu, aj keď bol poskytnutý prostredníctvom obce. Podobne je to aj v prípade prostriedkov EÚ, ktoré sú prostriedkami od iných subjektov mimo verejnej správy, aj keď sú poskytované štátnymi orgánmi Slovenskej republiky. Ak sa tieto prostriedky zapájajú do rozpočtu na Ministerstve financií SR (napríklad prostriedky štrukturálnych fondov EÚ, prostriedky Plánu obnovy a odolnosti) a navyšujú rozpočet niektorej z kapitol štátneho rozpočtu, tak sú z hľadiska účtovníctva považované za prostriedky štátneho rozpočtu. Organizácia (obec, VÚC) o transferoch, ktoré dostáva a poskytuje, ďalej účtuje ako o záväzku voči tomu, kto transfer poskytol, a ako o pohľadávke voči organizáciám, ktorým poskytla transfer ďalej.

Predpis odvodu rozpočtových príjmov sa v rozpočtovej organizácii účtuje na príslušných účtov účtovej skupiny 58 – Náklady na transfery a náklady z odvodu rozpočtových príjmov a v prospech účtu 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa. Odvod rozpočtových príjmov (finančný prevod rozpočtových príjmov na účet zriaďovateľa) v účtovnej jednotke, ktorou je rozpočtová organizácia, sa účtuje na ťarchu účtu 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa súvzťažne s účtom
223 – Príjmový rozpočtový účet.

Predpis odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa vo výške vyinkasovaných príjmov účtovaných v bežnom účtovnom období do výnosov bežného obdobia účtuje rozpočtová organizácia na ťarchu účtu 588 – Náklady z odvodu príjmov (súčasne pri účtovaní pripísania daného príjmu na bankový účet alebo sumárne na mesačnej báze) a v prospech účtu 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa.

Predpis budúceho odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa vo výške nevyinkasovaných príjmov predpísaných v bežnom účtovnom období účtuje rozpočtová organizácia na ťarchu účtu 589 – Náklady z budúceho odvodu príjmov. O nákladoch z budúceho odvodu príjmov sa účtuje ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, ak sa netvorí opravná položka k pohľadávke z rozpočtových príjmov.

Ak bola vytvorená opravná položka k pohľadávkam z príjmov, ku ktorým bol zaúčtovaný predpis budúceho odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa, alebo sa odpíše pohľadávka, zúčtuje sa výška tvorby opravnej položky v priebehu účtovného obdobia v prospech účtu 589 – Náklady z budúceho odvodu príjmov súvzťažne s účtom 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa.

Ak bola zúčtovaná alebo rozpustená opravná položka k pohľadávkam, účtuje sa predpis budúceho odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa na ťarchu účtu
589 – Náklady z budúceho odvodu príjmov súvzťažne s účtom 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa.

Rozpočtové príjmy odvedené prostredníctvom rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa (obce/VÚC) predstavujú výnosy obcí/VÚC na účte 699 – Výnosy z odvodu rozpočtových príjmov. Pokiaľ tieto príjmy predpísané v bežnom účtovnom období neboli zo strany rozpočtových organizácií vyinkasované (a teda ani odvedené do rozpočtu zriaďovateľa), vzniká pohľadávka obce, resp. VÚC voči týmto rozpočtovým organizáciám na účte 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa súvzťažne s výnosom z odvodu rozpočtových príjmov v prospech účtu 699 – Výnosy samosprávy z odvodu rozpočtových príjmov.

Rozpočtové organizácie vykazujú záväzok na účte 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa a náklady z odvodu rozpočtových príjmov a budúceho odvodu rozpočtových príjmov na účtoch 588 – Náklady z odvodu príjmov a 589 – Náklady z budúceho odvodu príjmov voči svojmu zriaďovateľovi (obci/VÚC).

Článok je uvedený v skrátenom znení. Zostáva vám 83 % na dočítanie.

 

Prečítajte si celé znenie: Účtovanie transferov v územnej samospráve

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Autor: Ing. Katarína Pergely

Súvisiace právne predpisy

AUTOR

Ing. Katarína Pergely

Na popise autora pracujeme. Ďakujeme za vašu trpezlivosť.

Dátum publikácie

30.04.2024

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.