
Finančné riaditeľstvo SR
20/DZPaU/2024/MU
Usmernenie k oslobodeniu príjmov z reklám určených na charitatívne účely od dane a k súvisiacim úpravám základu dane
Finančné riaditeľstvo SR vydáva usmernenie na zabezpečenie jednotného postupu pri oslobodzovaní príjmov z reklám určených na charitatívne účely plynúcich vybraným právnym formám daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie od dane a k úprave základu dane súvisiacej s úhradou týchto príjmov.
1. Právny rámec
Zákonom č. 344/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, sa v článku I tohto zákona s účinnosťou od 1.1.2018 zmenil a doplnil zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) a legislatívne sa upravila možnosť oslobodenia príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, od dane.
Zákonom č. 530/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií (ďalej len „zákon č. 530/2023 Z. z.“), sa s účinnosťou od 1.1.2024 mení a dopĺňa zákon o dani z príjmov a dochádza k rozšíreniu skupiny daňovníkov, ktorí môžu byť prijímateľmi oslobodených príjmov z reklám určených na charitatívne účely a zároveň sa zvyšuje maximálna výška uvedených príjmov, ktoré môžu byť oslobodené od dane.
Podľa všeobecného pravidla uvedeného v § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov sú od dane oslobodené príjmy (výnosy) daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie plynúce z činnosti, na ktorej účel títo daňovníci vznikli alebo ktorá je ich základnou činnosťou vymedzenou osobitným predpisom.
Oslobodenie od dane podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2017 sa nevzťahovalo na príjmy daňovníkov podľa § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov z predaja majetku, príjmy z nájomného, príjmy z reklám a príjmy z členských príspevkov, ak nie sú oslobodené podľa § 13 ods. 1 písm. b) až g) alebo odseku 2, príjmy na základe zmluvy o sponzorstve v športe, príjmy z činností, ktoré sú podnikaním a príjmy, z ktorých sa daň vyberá podľa § 43.
Podľa § 13 ods. 1 písm. g) doplneného do zákona o dani z príjmov sú s účinnosťou od 1.1.2018 oslobodené od dane príjmy z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, plynúce daňovníkom uvedeným v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, pričom tieto príjmy je daňovník povinný použiť len na účel vymedzený v § 50 ods. 5, a to najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy daňovník prijal; ak daňovník do uplynutia tejto lehoty nepoužije príjmy z reklám oslobodené od dane na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, je povinný zahrnúť tieto príjmy alebo ich nepoužitú časť do základu dane najneskôr v zdaňovacom období, v ktorom uplynie táto lehota.
V súvislosti s oslobodením príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, boli doplnené ustanovenia § 17 ods. 3 písm. m) a § 17 ods. 19 písm. i) zákona o dani z príjmov a upravené existujúce ustanovenia § 12 ods. 3 písm. a) a § 13 ods. 1 písm. a) a písm. g) zákona o dani z príjmov.
2. Podmienky pre oslobodenie príjmov od dane
V súlade s § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1.2024 sú od dane oslobodené príjmy z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, najviac do výšky 30 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie u daňovníkov uvedených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov. Takýto daňovník je povinný tieto príjmy použiť len na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, a to najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy daňovník prijal.
Poznámka:
Podľa ustanovenia § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2023 bolo možné oslobodiť od dane príjmy (výnosy) daňovníkov uvedených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, najviac do výšky 20 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie.
Keďže zákon o dani z príjmov neobsahuje ustanovenie vymedzujúce pojem „reklama“, na účely uplatnenia § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov sa vychádza zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o reklame“).
Reklamou sa podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona o reklame rozumie predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu. Produktom sa podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona o reklame rozumie tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním. Ustanovenie § 2 ods. 2 zákona o reklame obsahuje tiež vymedzenie, čo nie je možné považovať za reklamu. V súvislosti so zavedením oslobodenia príjmov (výnosov) z reklám určených na charitatívne účely od dane u vybraných daňovníkov došlo od 1.1.2018 k rozdeleniu daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie podľa § 12 ods. 3 zákona o dani z príjmov na dve skupiny.
Oslobodenie príjmov (výnosov) z reklám určených na charitatívne účely od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov sa vzťahuje výlučne na daňovníkov vymedzených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, ktorými sú občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, účelové zariadenia cirkvi a náboženskej spoločnosti, organizácie s medzinárodným prvkom, Slovenský Červený kríž a subjekty výskumu a vývoja (ďalej len „daňovník“).
Poznámka:
Podľa ustanovenia § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2023 mohli byť prijímateľmi príjmov z reklám určených na charitatívne účely, na ktoré sa vzťahovalo oslobodenie od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani
z príjmov, iba občianske združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby.
Podmienky pre vznik a činnosť občianskych združení sú uvedené v zákone č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov.
Postavenie a právne pomery nadácií ako aj vytváranie nadačných fondov sú upravené zákonom č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.
Zriadenie, vznik, zrušenie, zánik a hospodárenie neinvestičných fondov je legislatívne upravené zákonom č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona Národnej rady SR č. 207/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Právna úprava neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby je vymedzená v zákone č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov.
Zriaďovanie a prevádzkovanie účelových zariadení, vlastných zdravotníckych zariadení a zariadení sociálnych služieb cirkví a náboženských spoločností je upravené v § 6 ods. 1 písm. h) a k) zákona č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských spoločností v znení neskorších predpisov.
Podmienky zriadenia a činnosti organizácií s medzinárodným prvkom sú uvedené v zákone č. 116/1985 Zb. o podmienkach činnosti organizácií s medzinárodným prvkom v Československej socialistickej republike v znení v znení neskorších predpisov.
Pôsobnosť Slovenského Červeného kríža je vymedzená v zákone č. 460/2007 Z. z. o Slovenskom Červenom kríži a ochrane znaku a názvu Červeného kríža a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Subjekty štátneho sektora a sektora vysokých škôl uskutočňujúce výskum a vývoj sú vymedzené v § 7 písm. a) a c) zákona č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
Príklad č. 1
Právnická osoba uskutočňujúca výskum a vývoj zriadená súkromnou vysokou školou prijala v zdaňovacom období roka 2023 príjmy (výnosy) z reklám zameraných na podporu vzdelávania vo výške 10 000 eur.
Je možné predmetné príjmy (výnosy) považovať za príjmy oslobodené od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o daní z príjmov?
Keďže táto právnická osoba nebola v zdaňovacom období roka 2023 daňovníkom uvedeným v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, príjmy (výnosy) z reklám určené na charitatívne účely plynúce tomuto daňovníkovi nie je možné oslobodiť od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov.
V prípade, ak by tejto právnickej osobe uskutočňujúcej výskum a vývoj plynuli predmetné príjmy (výnosy) z reklamy v zdaňovacom období roka 2024 a zároveň by boli splnené aj ostatné podmienky uvedené v § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov, uvedené príjmy by boli oslobodené od dane.
Príjmy (výnosy) z reklám, aj keď sú určené na charitatívne účely, plynúce daňovníkom nezaloženým alebo nezriadeným na podnikanie uvedeným v § 12 ods. 3 písm. b) zákona o dani z príjmov, nie sú podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov oslobodené od dane.
Príjmy (výnosy) z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, sa od 1.1.2024 u daňovníka podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov oslobodia najviac do výšky 30 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie, a to bez ohľadu na počet objednávateľov reklám, od ktorých tomuto daňovníkovi predmetné príjmy z reklám plynú.
Poznámka:
Podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2023 bolo možné oslobodiť príjmy (výnosy) daňovníkov uvedených v § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, najviac
do výšky 20 000 eur za príslušné zdaňovacie obdobie.
Príklad č. 2
Občianske združenie poskytne v roku 2024 spoločnosti A, spoločnosti B a spoločnosti C reklamné služby v hodnote 10 500 eur pre každú spoločnosť, pričom úhrady za tieto služby sú prijaté v roku 2024 a sú splnené tiež ostatné podmienky stanovené zákonom o dani z príjmov. Môže si občianske združenie predmetné príjmy (výnosy) oslobodiť od dane?
Ak občianske združenie účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, predmetné príjmy sú zahrnuté do rozdielu medzi príjmami a výdavkami. Ak účtuje v sústave podvojného účtovníctva, predmetné výnosy sú zahrnuté vo výsledku hospodárenia.
Podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov je pri dodržaní ostatných vymedzených podmienok oslobodený príjem (výnos) občianskeho združenia do výšky 30 000 eur. Z dôvodu oslobodenia predmetných príjmov (výnosov) občianske združenie pri zisťovaní základu dane vykoná úpravu rozdielu medzi príjmami a výdavkami alebo výsledku hospodárenia podľa § 17 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov.
Keďže príjmy (výnosy) občianskeho združenia z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, sú v úhrnnej sume 31 500 eur a prevyšujú sumu 30 000 eur, od dane sa oslobodia najviac do výšky 30 000 eur za zdaňovacie obdobie 2024. Zostávajúca suma príjmov (výnosov) z reklamy o výške 1 500 eur je súčasťou základu dane občianskeho združenia.
Poznámka:
Vo vzore tlačiva daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby č. MF/016108/2022-721 (ďalej len „tlačivo“) sa príjmy oslobodené od dane uvádzajú v riadku 230 tlačiva. Za predpokladu, že nedôjde k zmene obsahovej náplne riadku 230 tlačiva,
sa aj v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach budú príjmy oslobodené od dane uvádzať na r. 230 príslušného tlačiva. Podmienkou pre oslobodenie príjmov z reklám od dane je použitie týchto príjmov na charitatívne účely vymedzené v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, a to najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov prijal.
V súlade s § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov môže daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov použiť príjmy oslobodené od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov len na účely, ktoré sú predmetom jeho činnosti, ak predmetom jeho činnosti sú
a) ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva
a sociálnych služieb,
b) podpora a rozvoj športu,
c) poskytovanie sociálnej pomoci,
d) zachovanie kultúrnych hodnôt,
e) podpora vzdelávania,
f) ochrana ľudských práv,
g) ochrana a tvorba životného prostredia,
h) veda a výskum,
i) organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.
Príklad č. 3
Občianske združenie Stop hazardu použilo v roku 2023 príjmy vo výške 19 000 eur, ktoré mu v predchádzajúcom zdaňovacom období plynuli z reklám, na účel prevencie a liečby patologického hráčstva (gamblerstva). Splnilo občianske združenie podmienku použitia takýchto príjmov vymedzenú v § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov?
Keďže podiel zaplatenej dane je možné podľa § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov použiť aj na účel ochrany a podpory zdravia, kam spadá aj prevencia a liečba patologického hráčstva (gamblerstva), občianske združenie splnilo podmienku použitia príjmov z reklám oslobodených od dane na účel podľa § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov.
Ustanovenie § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov podmieňuje oslobodenie príjmov z reklám určených na charitatívne účely od dane tiež skutočnosťou, že tieto príjmy na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov použije len daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, ktorému tieto príjmy plynú.
Ak daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, ktorému plynú príjmy z reklám určené na charitatívne účely, do uplynutia lehoty stanovenej zákonom o dani z príjmov predmetné príjmy na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov nepoužije z dôvodu ich darovania, nie je splnená podmienka použitia predmetného príjmu pre oslobodenie od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov a tento daňovník je povinný príjem (výnos) z reklám, resp. jeho nepoužitú časť, zahrnúť do základu dane najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom tieto príjmy (výnosy) prijal.
Príklad č. 4
Občianske združenie účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva prijalo v roku 2023 príjmy za poskytnuté reklamné služby v hodnote 10 000 eur. Občianske združenie z týchto prostriedkov darovalo v roku 2024 časť vo výške 4 000 eur prostredníctvom darovacej zmluvy spoločnosti s ručením obmedzeným, ktorá ich použila na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov. Môže si občianske združenie darované príjmy oslobodiť od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov?
Podľa predmetného ustanovenia je podmienkou pre oslobodenie príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, od dane aj použitie predmetných príjmov v stanovenej lehote daňovníkom, ktorému tieto príjmy plynú, na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov.
Keďže občianske združenie, ktorému tieto príjmy plynuli, nepoužilo časť príjmov vo výške 4 000 eur na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, nesplnilo tak podmienku pre oslobodenie tejto časti príjmu od dane vymedzenú v § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov a je povinné o túto sumu zvýšiť základ dane za zdaňovacie obdobie 2024.
3. Úprava základu dane
V súlade s § 3 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov náklady a výnosy účtuje účtovná jednotka v tom účtovnom období, v ktorom vznikli, bez ohľadu na deň ich úhrady, inkasa alebo na deň vyrovnania iným spôsobom. Výdavky a príjmy účtuje účtovná jednotka vždy v tom účtovnom období, v ktorom dôjde k ich úhrade alebo inkasu. Ak účtovná jednotka účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, zaúčtovaný príjem je súčasťou základu dane vo výške a v období, v ktorom ovplyvnil rozdiel medzi príjmami a výdavkami podľa § 17 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov.
Ak účtovná jednotka účtuje v sústave podvojného účtovníctva a pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty vychádza z výsledku hospodárenia, vymedzenie zdaňovacieho obdobia, v ktorom sa zahŕňajú výnosy z reklám do jeho základu dane, je osobitne upravené v § 17 ods. 3 písm. m) zákona o dani z príjmov. Podľa § 17 ods. 3 písm. m) zákona o dani z príjmov sa do základu dane nezahŕňa príjem (výnos) z reklám plynúci daňovníkovi podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, ktorý účtuje v sústave podvojného účtovníctva v zdaňovacom období, v ktorom bolo o ňom účtované vo výnosoch podľa osobitného predpisu; tento príjem (výnos) z reklám sa zahrnie do základu dane tohto daňovníka v tom zdaňovacom období, v ktorom ho prijal.
Keďže § 17 ods. 3 písm. m) zákona o dani z príjmov neobmedzuje podmienku zahrnutia príjmu (výnosu) do základu dane daňovníka až po prijatí len na príjmy z reklám oslobodené od dane, všetky výnosy z reklám, ktoré plynú daňovníkovi účtujúcemu v sústave podvojného účtovníctva, sa zahrnú do základu dane tohto daňovníka až v tom zdaňovacom období, v ktorom daňovník prijal úhradu pohľadávky prislúchajúcej k výnosu z reklamy.
V súlade s uvedeným ustanovením daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov účtujúci v sústave podvojného účtovníctva nezahŕňa príjem (výnos) z reklám do základu dane v zdaňovacom období, v ktorom o tomto výnose účtoval, ale až v tom zdaňovacom období, v ktorom predmetný príjem (výnos) z reklám prijal (napr. na bankový účet).
Daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov, ktorý uplatňuje oslobodenie príjmov z reklám podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov, postupuje pri zahrnovaní výdavkov (nákladov) vynaložených na príjmy nezahŕňané do základu dane podľa § 21 ods. 1 písm. j) zákona o dani z príjmov.
Objednávateľ reklamy postupuje pri zahrnovaní výdavkov (nákladov) na reklamu objednanú u daňovníka podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov v súlade s § 17 ods. 19 písm. i) zákona o dani z príjmov, podľa ktorého sú výdavky (náklady) na reklamu poskytnutú takýmto daňovníkom súčasťou základu dane len po zaplatení.
V súlade so znením § 17 ods. 19 písm. i) zákona o dani z príjmov podmienkou pre zahrnutie výdavkov (nákladov) do daňových výdavkov objednávateľa reklamy je zaplatenie celej sumy príslušného výdavku (nákladu), t. j. záväzku voči daňovníkovi, bez ohľadu na limit pre oslobodenie príjmu (výnosu) z reklamy, ktoré sú určené na charitatívne účely podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov.
Príklad č. 5
Občianske združenie účtujúce v sústave podvojného účtovníctva poskytlo v roku 2022 spoločnosti D, spoločnosti E a spoločnosti F reklamné služby v hodnote 6 000 eur pre každú spoločnosť. Občianske združenie účtovalo o týchto skutočnostiach vo výnosoch v roku 2022, pričom úhradu za tieto služby od spoločnosti D a spoločnosti E prijalo na bankový účet v roku 2023, úhradu od spoločnosti F prijalo občianske združenie na bankový účet až v roku 2024.
Kedy si občianske združenie zahrnie do základu dane príjem (výnos) z reklám určený na charitatívne účely? Kedy môžu spoločnosti D, E a F považovať výdavky (náklady) za daňové výdavky? Občianske združenie účtovalo o predmetných výnosoch v účtovníctve v roku 2022, keďže však nedošlo k prijatiu úhrady za poskytnutú reklamu, zníži výsledok hospodárenia za rok 2022 v súlade s § 17 ods. 2 písm. c) zákona o dani z príjmov prostredníctvom položiek znižujúcich výsledok hospodárenia (r. 290 tlačiva) o sumu 18 000 eur (3 x 6 000 eur).
S ohľadom na skutočnosť, že občianske združenie zinkasovalo časť z pohľadávok z poskytnutých reklamných služieb v hodnote 12 000 eur (od spoločnosti D a E) na svoj bankový účet až v roku 2023, zahrnie tieto príjmy do základu dane za zdaňovacie obdobie 2023 v súlade s § 17 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov ako položku zvyšujúcu výsledok hospodárenia (r. 180 tlačiva).
Súčasne oslobodí od dane príjmy maximálne do sumy 20 000 eur podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov platného do 31.12.2023. Predmetnú sumu uvedie v tlačive ako príjem oslobodený od dane (r. 230 tlačiva).
Obdobne, príjmy z reklám v sume 6 000 eur inkasované (od spoločnosti F) v roku 2024 zahrnie občianske združenie do základu dane za zdaňovacie obdobie 2024 ako položku zvyšujúcu výsledok hospodárenia, pričom v prípade splnenia podmienok pre oslobodenie týchto príjmov od dane ich zároveň uvedie v daňovom priznaní ako položku znižujúcu výsledok hospodárenia.
Spoločnosti D, E a F zvýšili výsledok hospodárenia za rok 2022 (r. 140 tlačiva) o sumu výdavkov (nákladov) na prijaté reklamné služby od občianskeho združenia, ktoré neboli zaplatené do konca zdaňovacieho obdobia 2022, z dôvodu nesplnenia podmienky zaplatenia podľa § 17 ods. 19 písm. i) zákona o dani z príjmov.
Po splnení podmienky zaplatenia výdavkov (nákladov) na reklamu (v prípade spoločností D a E v zdaňovacom období 2023 a v prípade spoločnosti F až v zdaňovacom období 2024) sú tieto výdavky (náklady) považované za daňové výdavky v súlade s § 17 ods. 19 písm. i) zákona o dani z príjmov a spoločnosti si znížia výsledok hospodárenia prostredníctvom položky znižujúcej výsledok hospodárenia (r. 270 tlačiva).
4. Nesplnenie podmienky použitia príjmov oslobodených od dane na stanovený účel alebo v stanovenej lehote
Ak daňovník podľa § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov najneskôr do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom príjmy (výnosy) z reklám určené na charitatívne účely prijal, nepoužije predmetné oslobodené príjmy od dane na účel vymedzený v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, je povinný zahrnúť tieto príjmy alebo ich nepoužitú časť do základu dane najneskôr v zdaňovacom období, v ktorom uplynie táto lehota.
Príklad č. 6
V roku 2022 poskytla nadácia reklamné služby a zároveň v tomto zdaňovacom období zinkasovala pohľadávku za tieto služby vo výške 15 000 eur, na ktoré v tomto zdaňovacom období uplatnila oslobodenie od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom do 31.12.2023.
V zdaňovacom období 2023 použila 10 000 eur na podporu a rozvoj športu, avšak zostávajúcich 5 000 eur už nestihla v tomto zdaňovacom období použiť na charitatívne účely. Ako bude nadácia ďalej postupovať?
Časť príjmov z reklám vo výške 5 000 eur, ktorá nebola použitá v stanovenom termíne na charitatívne účely vymedzené v § 50 ods. 5 zákona o dani z príjmov, nadácia zahrnie do základu dane za zdaňovacie obdobie 2023 (r. 180 tlačiva) v súlade s § 17 ods. 2 písm. b) zákona o dani z príjmov.
5. Účinnosť
Zmeny ustanovení zákona o dani z príjmov účinné od 1.1.2024 sú upravené v článku VIII zákona č. 530/2023 Z. z., ktorý podľa článku XX tohto zákona nadobúda účinnosť 1.1.2024. Prechodné ustanovenie k úpravám zákona o dani z príjmov účinným od 1.1.2024 uvedené v § 52zzz zákona o dani z príjmov osobitne neupravuje uplatnenie § 12 ods. 3 písm. a) a § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1.2024.
S ohľadom na spôsob zisťovania základu dane podľa § 17 ods. 1 zákona o dani z príjmov a skutočnosť, že maximálna výška oslobodených príjmov z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, sa posudzuje v úhrne za príslušné zdaňovacie obdobie, sa ustanovenie § 12 ods. 3 písm. a) a ustanovenie § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1.2024 uplatní prvýkrát u daňovníka, ktorého zdaňovacím obdobím je:
a) kalendárny rok začínajúci najskôr 1.1.2024
b) hospodársky rok, do ktorého spadá 1.1.2024.
Poznámka:
Ustanovenia § 12 ods. 3 písm. a), § 13 ods. 1 písm. a), § 13 ods. 1 písm. g), § 17 ods. 3 písm. m) a § 17 ods. 19 písm. i) zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1.1.2018 týkajúce sa oslobodenia príjmov z reklám určených na charitatívne účely plynúcich vybraným typom daňovníkov nezaložených alebo nezriadených na podnikanie a súvisiacich úprav základu dane bolo možné uplatniť na príjmy (výnosy) a na výdavky (náklady) za poskytnutie reklamných služieb, ktoré boli zaúčtované
účtovnou jednotkou najskôr od 1.1.2018.
Príklad č. 7
Nadácia účtujúca v sústave podvojného účtovníctva, ktorá nie je subjektom verejnej správy, má zdaňovacie obdobie hospodársky rok od 1.12.2023 do 30.11.2024. V decembri 2023 táto nadácia prijala a zaúčtovala výnosy z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, vo výške 25 000 eur. Okrem uvedeného výnosu z reklám nepoberala nadácia žiadne iné príjmy, ktoré by mohli byť oslobodené podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov. V akej výške si môže nadácia oslobodiť predmetné príjmy od dane?
Keďže nadácia prijala príjmy z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, v zdaňovacom období hospodárskeho roka od 1.12.2023 do 30.11.2024, do ktorého spadá 1.1.2024, a s ohľadom na skutočnosť, že maximálna výška predmetných príjmov oslobodených od dane sa posudzuje v úhrne za príslušné zdaňovacie obdobie, nadácia si môže oslobodiť tieto príjmy od dane podľa podmienok uvedených v § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom po 1.1.2024 najviac do výšky 30 000 eur.
Príklad č. 8
Zdaňovacím obdobím právnickej osoby účtujúcej v sústave podvojného účtovníctva uskutočňujúcej výskum a vývoj, ktorá bola zriadená súkromnou vysokou školou, je hospodársky rok od 1.8.2023 do 31.7.2024. V septembri 2023 táto právnická osoba prijala a zaúčtovala výnosy z reklám vo výške 10 000 eur, ktoré sú určené na charitatívne účely.
Môže si tento daňovník oslobodiť predmetné príjmy od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov, ak ide o subjekt výskumu a vývoja, ktorý bol do § 12 ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov doplnený až s účinnosťou od 1.1.2024?
Keďže splnenie podmienok pre oslobodenie príjmu od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov sa posudzuje za celé zdaňovacie obdobie hospodársky rok od 1.8.2023 do 31.7.2024, do ktorého spadá 1.1.2024, táto právnická osoba uskutočňujúca výskum a vývoj si môže oslobodiť príjmy z reklám, ktoré sú určené na charitatívne účely, od dane podľa § 13 ods. 1 písm. g) zákona o dani z príjmov v znení účinnom po 1.1.2024.
Vypracoval: Odbor daňovej metodiky FR SR
Jún 2024
AUTOR: Finančné riaditeľstvo SR
Dátum publikácie: 10. 6. 2024
Autor: Finančné riaditeľstvo SR