Voľby prezidenta SR 2019 – úlohy obce

Predseda NR SR rozhodnutím č. 8/2019 Z. z. vyhlásil voľby prezidenta SR a určil deň ich konania na sobotu 16. marca 2019. Ak v prvom kole volieb nezíska ani jeden z kandidátov na prezidenta SR nadpolovičnú väčšinu platných hlasov voličov, určil deň konania druhého kola volieb na sobotu 30. marca 2019.

Image14040

V roku 2019 nás čakajú po dvoch voľbách do orgánov územnej samosprávy (krajské voľby v roku 2017 a obecné voľby v roku 2018) opäť celoštátne voľby. V marci (16. 3. 2019 prvé kolo, 30. 3. 2019) si budeme voliť prezidenta Slovenskej republiky, v máji (25. 5. 2019) zas slovenských poslancov Európskeho parlamentu. V prípade oboch týchto volieb, rovnako ako aj v prípade volieb do Národnej rady Slovenskej republiky zákonná úprava voličom umožňuje voliť nielen v mieste svojho bydliska, ale aj kdekoľvek na území Slovenskej republiky, a to prostredníctvom tzv. hlasovacieho preukazu. Na nasledujúcich riadkoch si v stručnosti priblížime nielen to, ako môže volič hlasovanie na základe hlasovacieho preukazu využiť, ale aj to, aké úlohy spojené s hlasovacími preukazmi boli zverené jednotlivým obciam.

Hlasovanie na základe hlasovacieho preukazu vo všeobecnosti

Základným zákonným predpokladaným spôsobom hlasovania je, v prípade všetkých druhov volieb, hlasovanie vo volebnej miestnosti určenej pre ten volebný okrsok, do ktorého volič so zreteľom na miesto svojho trvalého pobytu patrí. V praktickom živote však nemožno vylúčiť situácie, kedy sa volič, či už z objektívnych alebo subjektívnych dôvodov, nebude v čase volieb zdržiavať v mieste svojho trvalého pobytu. Zákon na takúto situáciu pamätá, a preto voličom umožňuje hlasovať aj v inej ako podľa miesta ich trvalého pobytu príslušnej volebnej miestnosti. Voličom je dokonca umožnené hlasovať v ktorejkoľvek volebnej miestnosti na území SR. Nástrojom umožňujúcim takéto hlasovanie je práve hlasovací preukaz. Hlasovací preukaz preto napomáha k praktickému zabezpečeniu ústavného princípu všeobecnosti volebného práva, keďže voličom uľahčuje praktický výkon ich volebného práva.

Pravidlá hlasovania na základe hlasovacieho preukazu, ako aj úlohy obce s takýmto hlasovaním spojené sú predmetom § 46 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva (ďalej aj len „volebný zákon“). Táto úprava je síce súčasťou pravidiel volieb do NR SR, no volebný zákon na ňu odkazuje aj v rámci úpravy pravidiel volieb prezidenta SR (§ 99) i pravidiel volieb do EP (§ 76). Nevyhnutným predpokladom pre možnosť hlasovania prostredníctvom hlasovacieho preukazu je vybavenie hlasovacieho preukazu ešte pred samotnými voľbami. Aktivitu v tomto smere musí prejaviť samotný volič, keďže hlasovací preukaz sa vydáva len na žiadosť voliča.

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.

Autor: doc. JUDr. Marek Domin, PhD.

Súvisiace komentované ustanovenia

AUTOR

doc. JUDr. Marek Domin, PhD.

Pôsobí od roku 2011 na Katedre ústavného práva Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, kde sa okrem iného pedagogicky a vedecky venuje najmä problematike volebného práva. Je autorom učebnice Volebné právo a volebné systémy a komentára k zákonu o podmienkach výkonu volebného práva. V roku 2018 sa úspešne habilitoval za docenta v odbore ústavného práva s prácou zameranou na praktickú uplatniteľnosť všeobecnosti volebného práva.

Dátum publikácie

04.02.2019

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.