
Úrad pre verejné obstarávanie dáva verejným obstarávateľom a obstarávateľom do pozornosti zhrnutie jeho metodickej a vzdelávacej činnosti za 4. štvrťrok 2020, obsahujúce najčastejšie okruhy otázok, ktoré boli predmetom metodickej a vzdelávacej práce Inštitútu verejného obstarávania. Uvedené informácie nájdete v sumárnom dokumente
"Výber z metodickej a vzdelávacej činnosti".
VÝBER Z METODICKEJ A VZDELÁVACEJ ČINNOSTI 4. štvrťrok 2020
V poslednom štvrťroku 2020 bolo zamestnancom IVO doručených celkovo 138 žiadostí o metodické usmernenie, resp. vyjadrenie alebo stanovisko. Najviac otázok sme za posledný kvartál zaznamenali k zmenám zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy počas ich trvania a k zákazkám s nízkou hodnotou. Zamestnanci odboru metodiky vykonávajú svoju činnosť v súlade s pôsobnosťou vymedzenou v ustanovení § 147 písm. h) zákona o verejnom obstarávaní (ďalej len „ZVO“ alebo „zákon“).
Medzi základné požiadavky, ktoré sú kladené na proces verejného obstarávania patrí požiadavka na jeho realizáciu prostredníctvom čestnej hospodárskej súťaže. Jednou z kľúčových okolností, ktoré spravodlivú súťaž ohrozujú, je existencia konfliktu záujmov.
Pre jednoduchšie zorientovanie sa v danej problematike pripravil Inštitút verejného obstarávania v spolupráci s odbornými organizačnými útvarmi Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) komplexný materiál „Verejné obstarávanie a KONFLIKT ZÁUJMOV“, ktorý nájdete na webovom sídle úradu. Vypracovaný dokument obsahuje výber z metodickej a rozhodovacej praxe úradu, príslušnú legislatívu a judikatúru súvisiacu s touto témou, upozornenia na najčastejšie porušenia a v neposlednom rade odporúčania na predchádzanie konfliktu záujmov. Súčasťou ucelene spracovanej témy je aj podcast, ktorý si je možné vypočuť na internetovej stránke úradu. Jednou z tém, ktorým sme sa venovali aj v poslednom kvartáli roku 2020 je problematika výstavby nájomných bytov. Pripravili sme odborný materiál pod názvom „Obstarávanie nájomných bytov“ a s tým súvisiacu infografiku "Možnosti obstarania stavebných prác".
Súčasťou komplexného zhrnutia témy je aj prehľad rozhodovacej praxe a výber metodickej činnosti úradu v rámci danej problematiky. Zámerom je napomôcť verejným obstarávateľom, najmä mestám a obciam, pri zabezpečení výstavby bytových domov s nájomnými bytmi v súlade so ZVO a aby sa zároveň vyhli problémom, ktoré sa pri tom vyskytujú a môžu byť v rozpore s pravidlami verejného obstarávania. Na odborný materiál a infografiku sme nadviazali podcastom dostupným na internetovej stránke úradu. Podpredseda úradu a riaditeľ Inštitútu verejného obstarávania Jaroslav Lexa v spojitosti s obstarávaním nájomného bývania v úvodnom príspevku príručky upriamil pozornosť na možnosť vytvorenia katalógu projektov bytových domov s viacerými variantmi. Tie by umožnili citlivo zasadiť bytový dom do prostredia konkrétnej lokality obce, či mesta.
„Základnou výhodou katalógových projektov je to, že verejní obstarávatelia (mestá a obce) by nemuseli strácať dlhé mesiace čakaním na síce jedinečnú, ale nikým neodskúšanú projektovú dokumentáciu, za ktorú musí každé mesto a obec zaplatiť plnú cenu a ktorá v sebe nesie riziko navýšenia nákladov počas realizačnej fázy,“ upozornil podpredseda úradu. Pravidlá čestnej hospodárskej súťaže pri pravidelne vyhlasovaných verejných obstarávaniach podľa podpredsedu úradu môžu prispieť k selekcii kvalitných a menej kvalitných dodávateľov. Vďaka unifikovaným projektovým dokumentáciám sa zároveň dajú nakúpiť stavebné materiály vo väčšom objeme a lacnejšie a súčasne sa dajú dodržať aj tzv. „zelené“ štandardy.
Úrad pre verejné obstarávanie v rámci svojej činnosti vydáva množstvo zaujímavých rozhodnutí či metodických usmernení. V závere roka Inštitút verejného obstarávania predstavil prvé vydanie nového mesačníka „ÚVOdzovky“, v ktorom budeme pravidelne prinášať zaujímavé rozhodnutia úradu, príp. metodické usmernenia a rozhodnutia Súdneho dvora EÚ.
V úvodnom vydaní sme sa zaoberali dôležitosťou inštitútu vysvetľovania, posudzovaním podmienok účasti súvisiacich so systémom environmentálneho manažérstva.
V poslednom štvrťroku minulého roka zamestnanci Inštitútu verejného obstarávania spolu s kolegami z odboru dohľadu realizovali školenia k zelenému a sociálnemu verejnému obstarávaniu. Školenia boli realizované v rámci národného projektu Zvyšovanie efektívnosti v oblasti verejného obstarávania na Slovensku, ktorý podporuje Európsky sociálny fond prostredníctvom Operačného programu Efektívna verejná správa. Pre súčasnú epidemiologickú situáciu mali školenia dištančnú formu s využitím on-line platformy. Školenia sa uskutočnili v novembri a v decembri tohto roka a zúčastnilo sa na nich spolu približne osemdesiat zástupcov verejných obstarávateľov a obstarávateľov najmä spomedzi ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy, zriaďovateľských organizácií v ich pôsobnosti, miest a samosprávnych krajov. Cieľom školenia bolo priblížiť verejným obstarávateľom základné možnosti aplikácie environmentálnych charakteristík v procese verejného obstarávania.
Výnimky z aplikácie zákona
Za príslušné obdobie pomerne veľa otázok smerovali účastníci procesu verejného obstarávania k ustanoveniu § 1 ZVO – Predmet úpravy. Otázky sa týkali hlavne výnimiek z aplikácie zákona.
V súvislosti s výnimkami opätovne pripomíname, že podľa konštantnej judikatúry Súdneho dvora Európskej únie, ktorú preberá v rámci svojej dohľadovej a metodickej činnosti aj úrad, každá výnimka z pravidiel verejného obstarávania sa musí vykladať reštriktívne a ten, kto ju chce použiť, má dôkazné bremeno, pokiaľ ide o skutočnú existenciu okolností, ktoré použitie výnimky odôvodňujú. Zodpovednosť za uplatnenie výnimky z aplikácie ZVO pri zadávaní zákazky je teda výlučne na verejnom obstarávateľovi. V prípade, že verejný obstarávateľ využije niektorú z výnimiek z aplikácie zákona, alebo uplatní niektorý z postupov vo verejnom obstarávaní, ktorého použitie je podmienené splnením určitej podmienky, je povinný uvedenú skutočnosť riadne odôvodniť. V nadväznosti na uvedené je potrebné, aby verejný obstarávateľ dôkladne zvážil aplikáciu akejkoľvek výnimky z procesu verejného obstarávania vo väzbe na konkrétne skutkové okolnosti.
Výnimky z procesu verejného obstarávania sú zakotvené v ustanovení § 1 ods. 2 až 14 ZVO. V prípade, ak je použitie niektorej z výnimiek dôvodné, znamená to, že verejný obstarávateľ, resp. obstarávateľ v závislosti od znenia tej, ktorej výnimky nemusí postupovať podľa zákona. ZVO v tejto súvislosti vyžaduje v zásade len splnenie informačnej povinnosti vo forme zverejnenia súhrnnej správy podľa ustanovenia § 10 ods. 10.
Základné povinnosti verejného obstarávateľa a obstarávateľa
Veľa našich metodických usmernení za posledný kvartál smerovalo k § 10 zákona – základné povinnosti verejného obstarávateľa a obstarávateľa a to hlavne k odseku 2 príslušného paragrafu – princípy verejného obstarávania.
Verejný obstarávateľ a obstarávateľ je pri zadávaní zákaziek povinní uplatňovať základné princípy práva EÚ zakotvené v zákone, a to počas celého priebehu realizácie verejného obstarávania. Podľa § 10 ods. 2 ZVO verejný obstarávateľ a obstarávateľ musia dodržať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov, princíp transparentnosti, princíp proporcionality a princíp hospodárnosti a efektívnosti.
Podľa ustálenej rozhodovacej praxe súdov, princíp rovnakého zaobchádzania so všetkými uchádzačmi alebo záujemcami spočíva v tom, že verejný obstarávateľ a obstarávateľ pristupujú principiálne rovnakým spôsobom voči všetkým uchádzačom alebo záujemcom, pričom nemôžu žiadneho z nich priamo alebo nepriamo, vedome alebo nevedome zvýhodňovať alebo znevýhodňovať oproti iným uchádzačom alebo záujemcom v rovnakom postavení.
Princíp nediskriminácie nezakazuje len otvorenú diskrimináciu z hľadiska štátnej príslušnosti, sídla, ale aj všetky formy skrytej diskriminácie predstavujúce rozdiel v zaobchádzaní vedúci k ujme hospodárskych subjektov usadených v iných členských štátoch, ktoré by mohli mať o zákazku záujem. Princíp nediskriminácie sa preto prejavuje v zákaze akéhokoľvek zvýhodňovania určitého uchádzača alebo záujemcu.
Účelom princípu transparentnosti v procese verejného obstarávania je zabezpečiť, aby tento proces prebiehal prehľadným, predvídateľným a preskúmateľným spôsobom, v súlade s podmienkami stanovenými v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania, v oznámení použitom ako výzva na súťaž alebo vo výzve na predkladanie ponúk a v súťažných podkladoch a zabrániť tak svojvoľnému konaniu verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa pri rešpektovaní slobodnej hospodárskej súťaže. V rozpore s týmto princípom je preto akékoľvek konanie verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, ktoré by robilo verejné obstarávanie nečitateľné, nekontrolovateľné alebo horšie kontrolovateľné.
Princíp proporcionality vyžaduje, aby verejní obstarávatelia a obstarávatelia neprekračovali hranice toho, čo je vhodné a potrebné na dosiahnutie sledovaných cieľov.
Tým sa rozumie, že v prípade, ak existuje voľba medzi viacerými primeranými opatreniami, je potrebné prikloniť sa k tomu najmenej obmedzujúcemu a že spôsobené ťažkosti nesmú byť neúmerné vo vzťahu k sledovaným cieľom.
Účelom princípu hospodárnosti a efektívnosti je zabezpečiť dosiahnutie výberu takého uchádzača, ktorý za vynaložené prostriedky poskytne najlepšie plnenie, pričom hospodárne a efektívne je také verejné obstarávanie, ktoré zabezpečí čo najvyšší počet predložených ponúk, a tým čo najširšiu hospodársku súťaž pri čo najmenšej finančnej a administratívnej náročnosti procesu verejného obstarávania.
Zákazky s nízkou hodnotou
Aj za štvrtý štvrťrok 2020 bolo zaznamenaných veľa otázok k § 117 zákona – zákazka s nízkou hodnotou.
V praxi si verejní obstarávatelia prispôsobujú zadávanie týchto zákaziek svojim potrebám >a vo svojich interných predpisoch si ustanovujú ďalšie pravidlá, ktoré zväčša presahujú rámec požiadaviek zákona. Verejný obstarávateľ je povinný postupovať tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne, aby dochádzalo k účelnému a hospodárnemu vynakladaniu finančných prostriedkov. Jednou zo základných povinností pri zákazkách s nízkou hodnotou je zdokumentovanie celého priebehu verejného obstarávania tak, aby jeho úkony boli preskúmateľné bez ohľadu na použité prostriedky komunikácie.
Na webovom sídle úradu je zverejnený pomocný materiál, ktorý bol vypracovaný odborom vzdelávania:„Infografika k zákazke s nízkou hodnotou“ - obsahuje 10 základných krokov k úspešnému nákupu daným postupom zadávania zákaziek.
Zmena zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy počas ich trvania
Za štvrtý štvrťrok sme najviac otázok dostali k ustanoveniu § 18 ZVO – Zmena zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy počas ich trvania.
Upozorňujeme, že uplatnenie pravidiel pre zmenu zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy podľa § 18 ZVO fakticky predstavuje výnimku z povinnosti použitia nového postupu zadávania zákazky. Možnosť úprav zmluvy by sa mala používať mimoriadne opatrne a jej cieľom by nemalo byť obchádzanie ZVO a princípov rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie a transparentnosti, na ktorých je tento zákon založený.
K problematike zmeny zmluvy úrad vydal všeobecné metodické usmernenie č.10-2019.
Koniec roka bol v značnej miere ovplyvnený druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19. Opätovne Vám dávame do pozornosti dokument pripravený Európskou komisiou ešte v prvom štvrťroku 2020 pre verejných obstarávateľov a obstarávateľov týkajúceho sa obstarávania v situácii spôsobenej ochorením COVID-19. Spomínaný dokument sa zaoberá pravidlami uzatvárania dodatkov a bol zverejnený pod názvom „Zmena prebiehajúcich zákaziek verejného obstarávania v kontexte krízy COVID-19“.
V spomínanom dokumente možno nájsť odpovede na otázky týkajúce sa zmien zmluvy, ktoré vyplynuli z okolností zapríčinených pandémiou. V tejto situácii môžu byť aj podľa názoru Európskej komisie opodstatnené úpravy verejných zákaziek na základe ČI. 72 ods. 1 písm. c) Smernice 2014/24/EU, t. j. v ZVO § 18 ods. 1 písm. c), a to od okamihu, keď sú dodržané podmienky stanovené v tomto ustanovení, t. j. od výskytu nepredvídateľných okolností.
Zdôrazňujeme, že predmetné pravidlá sa vzťahujú na zmeny (bez nového verejného obstarávania) zmluvy, rámcovej dohody alebo koncesnej zmluvy počas ich trvania, t. j. zmluvy platné a účinné. Upozorňujeme, že v každom konkrétnom prípade, t. j. aj v prípade situácie spôsobenej pandémiou ochorenia COVID-19, je potrebné, zo strany verejného obstarávateľa a obstarávateľa, rešpektovať ZVO i Smernicu a dôkladne, s osobitnou pozornosťou, ad-hoc vyhodnotiť splnenie podmienky, ktorou je podmienená oprávnená (zákonná) zmena zmluvy (ktorá je výsledkom verejného obstarávania) počas jej trvania.
Viac informácií nájdete tu.
AUTOR: Úrad pre verejné obstarávanie
Dátum publikácie: 15. 2. 2021
Autor: Úrad pre verejné obstarávanie