
Štátna školská inšpekcia sa zúčastnila v školskom roku 2022/2023 spolu na 400 výberových konaní na obsadenie miesta riaditeľa školy. Na výberové konania prizývajú zástupcov inšpekcie rady škôl pri základných školách zriadených obcou a stredných školách zriadených samosprávnym krajom.
Najčastejším dôvodom výberových konaní bolo uplynutie funkčného obdobia. Dôvodom vyše polovice opakovaných výberových konaní bola nezhoda komisie na spoločnom kandidátovi v predchádzajúcom výberovom konaní. Takmer dve tretiny výberových konaní malo jedného kandidáta. Do veľkej miery ním bol súčasný riaditeľ alebo súčasná riaditeľka školy (vrátane poverených).
Štátna školská inšpekcia konštatuje, že aj napriek zisteniam, ktoré naznačujú vysokú mieru regulárnosti výberových konaní, dochádza k zásahom zriaďovateľov do výberových konaní alebo iným foriem ovplyvňovania členov komisie a tiež nezrovnalostí ako prizývanie kandidátov nad maximálne povolený vek 65 rokov.
Štátna školská inšpekcia a výberové konania riaditeľov v súčasnej legislatíve
Podľa platnej legislatívy§ 4 ods. 3 zákon č. 596/2003 Z. z. zástupcovia ŠŠI sú prizývaní na výberové konania riaditeľov s riadnym hlasom vo výberovej komisii. Povinnosť prizvať ŠŠI majú rady škôl pri základných školách zriadených obcou, v prípade stredných škôl samosprávnym krajom. V minulom školskom roku sa táto povinnosť nevzťahovala na 87 súkromných a 118 cirkevných základných škôl, čo predstavuje 10 % všetkých ZŠ. V prípade stredných škôl túto povinnosť nemalo 123 súkromných a 71 stredných cirkevných škôl, spolu 29 % všetkých SŠ (gymnáziá, stredné športové školy, konzervatóriá a stredné odborné školy)na základe údajov Centra vedecko-technických informácií SR.
Výberové konania však prebiehajú aj v iných druhoch škôl a školských zariadení, napríklad v materských školách, základných umeleckých školách, špeciálnych školách, jazykových školách, centrách voľného času, na ktoré sa táto zákonná povinnosť nevzťahuje. Tiež platí, že v ich prípade zriaďovateľom môže byť obec/štát, súkromník alebo cirkev. Nie je teda zrejmé, prečo účasť zástupcu ŠŠI bola zákonom uložená len na výberové konania ZŠ zriadených obcou a SŠ zriadených samosprávnym krajom.
Základné výberové konania predstavovali 92 % všetkých konaní.
Najčastejším dôvodom bolo uplynutie funkčného obdobia (80 % základných VK).
Opakované výberové konania predstavovali 8 %.
Dôvodom vyše polovice opakovaných VK bola nezhoda komisie na spoločnom kandidátovi v predchádzajúcom výberovom konaní (60 % z opakovaných VK).
Takmer dve tretiny výberových konaní malo jedného kandidáta (64 %).
Do veľkej miery ním bol súčasný riaditeľ alebo súčasná riaditeľka školy (vrátane poverených).
V 96 % výberových konaní bol pre hodnotenie kandidátov vopred stanovený postup na základe zrozumiteľných a objektívnych kritérií.
V prípade, že sa výberového konania zúčastnilo viac kandidátov, v 17 % prípadov nebol vopred určený postup pre riešenie situácie rovnakého počtu bodov/hlasov viacerých kandidátov.
V 88 % konaní boli časové limity na prezentáciu koncepcií vopred určené.
S výnimkou troch výberových konaní bol tento časový limit podľa vyjadrení inšpektorov dodržaný.
Verejných konaní bolo 11 %, výber z kandidátov prebiehal tajným hlasovaním v 92 % konaní.
Viac informácií nájdete tu.
AUTOR: Štátna školská inšpekcia
Dátum publikácie: 20. 12. 2023
Autor: Štátna školská inšpekcia