Výsledok hospodárenia a nevyčerpané účelovo určené prostriedky

Príspevok rieši problematickú oblasť v procese vyrovnania finančných vzťahov a zisťovania výsledku hospodárenia. Upozorňuje na povinnosť, ktorú samospráva má, a to, že musí zistený výsledok hospodárenia upraviť v zmysle § 16 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Image70648

Samospráva (obec a vyšší územný celok) po finančnom usporiadaní svojho rozpočtového hospodárenia zostaví bilanciu svojich príjmov a výdavkov, vrátane príjmov a výdavkov svojich rozpočtových organizácií. Na základe tejto bilancie samospráva zistí, ako v príslušnom rozpočtovom roku hospodárila, zistí výsledok rozpočtového hospodárenia.

Výsledkom hospodárenia samosprávy môže byť prebytok rozpočtu alebo schodok rozpočtu. Prebytok rozpočtu je potrebné pre tvorbu peňažných fondov upraviť v zmysle § 16 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, podľa ktorého ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu (ŠR), z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. zákona z tohto prebytku vylučujú.

Podľa odkazu pod čiarou sú osobitným predpisom napr.:

  1. zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v z. n. p., ktorý rieši náhradnú výsadbu drevín – podľa § 48 ods. 1 cit. zákona orgán ochrany prírody uloží žiadateľovi v súhlase na výrub dreviny povinnosť, aby uskutočnil primeranú náhradnú výsadbu drevín na vopred určenom mieste, a to na náklady žiadateľa; ak nemožno uložiť náhradnú výsadbu, orgán ochrany prírody uloží finančnú náhradu do výšky spoločenskej hodnoty dreviny; orgán ochrany prírody uloží povinnosť zaplatiť finančnú náhradu aj tomu, kto vyrúbal dreviny bez súhlasu, a to do výšky spoločenskej hodnoty dreviny. Finančná náhrada je príjmom obce, na území ktorej sa výrub uskutočňuje; obec je povinná tieto príjmy výlučne použiť na úhradu nákladov spojených so starostlivosťou o dreviny rastúce na jej území;
  2. zákon č. 523/2004 Z. z., konkrétne:
    • podľa § 8 ods. 4 kapitálové výdavky možno použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch a kapitálové výdavky poskytnuté na účel ustanovený osobitným predpisom [podľa § 2 písm. c) zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky] možno použiť aj v nasledujúcich piatich rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované. Prostriedky Európskej únie (EÚ), prostriedky štátneho rozpočtu (ŠR) určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ a prostriedky ŠR určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch až do ich vyčerpania na určený účel. Rovnako v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované, možno použiť aj bežné výdavky na úhradu dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona;
    • podľa § 8 ods. 5 cit. predpisu bežné výdavky s výnimkou miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní a odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré boli poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe príslušným správcom kapitoly ako bežný transfer po 31. júli rozpočtového roka a ktoré nebolo možné použiť do konca príslušného rozpočtového roka, možno použiť do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka.

Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu:

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Súvisiace príklady z praxe

AUTOR

Ing. Ingrid Konečná Veverková

Veverková.png

Pracuje ako hlavná kontrolórka mesta Brezno od roku 2003, predtým pracovala v štátnej správe a vo verejnej správe, vždy v ekonomickej oblasti. Je zakladajúcou členkou a predsedníčkou Asociácie kontrolórov územnej samosprávy. Pôsobí ako lektorka pre rôzne vzdelávacie inštitúcie. Vo svojej publikačnej časti sa venuje najmä oblasti kontroly a ekonomiky, zameriava sa na oblasť územnej samosprávy. Je autorkou viacerých monografií.

Dátum publikácie

28.04.2023

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.