
Dňa 10. mája 2023 bol prijatý Národnou radou Slovenskej republiky (ďalej len „NRSR“) dlhoočakávaný zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia. Tento bol vyhlásený v zbierke zákonov Slovenskej republiky dňa 1. 6. 2023 pod číslom 190/2023 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia (ďalej len „zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia“). Zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia prináša určite zmeny v porovnaní so zákonom č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov (ďalej len „starý zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia“).
Úvod
Dĺžka schvaľovania toho právneho predpisu bola bezprecedentná. Vládny návrh zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia bol predložený do Národnej rady Slovenskej republiky dňa 27. 5. 2022 a v parlamentnej tlači bol zaevidovaný pod číslom 1040.
Prvé čítanie prebehlo dňa 15. 6. 2023, v rámci ktorého boli určené príslušné výbory s lehotou na prerokovania.
Rokovania výborov prebehli v týchto dňoch:
- 7. 9. 2022, Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie,
- 8. 9. 2022, Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj,
- 9. 9. 2022, Ústavnoprávny výbor NR SR,
- 12. 9. 2022, Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti,
- 13. 9. 2022, Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Rokovania vo výboroch boli posledným krokom v roku 2022. Proces pokračoval až v roku 2023. II. a III. čítane prebehlo dňa 10. 5. 2023, kedy bol návrh zákona prerokovaný a schválený.
Dňa 25. 5. 2023 prezidentka Slovenskej republiky zákon podpísala a tento bol následne 26. 5. 2023 odoslaný do Zbierky zákonov, kde bolo 1. 6. 2023 vyhlásené znenie.
Od predloženia návrhu zákona do Národnej rady Slovenskej republiky po jeho schválenie uplynulo 349 dní. Hlavným dôvodom bola silná negatívna reakcia podnikateľského prostredia, ktorá sa premietla aj do samotného schvaľovacieho procesu. Pripomienky smerovali k výške základného poplatku a k ďalším častiam návrhu zákona.
Dôvodová správa
Primárnym dôvodom návrhu zákona bolo vytvoriť účinný ekonomický a motivačný nástroj na dosiahnutie cieľov stanovených v oblasti ochrany ovzdušia podľa princípu „znečisťovateľ platí“. Starý zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia obsahoval vyššie uvedený princíp, ale poplatky za znečisťovanie ovzdušia boli neprimerane nízke a nemotivovali prevádzkovateľov prijímať opatrenia v dostatočnej miere.
Ďalej prišlo k prehodnoteniu spoplatnených znečisťujúcich látok. Široký rozsah stanovený v starom zákone o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia sa zúžil na šesť látok: TZL,SO2, NOx, CO, TOC a amoniak.
Navrhuje sa postupné zvyšovanie sadzby poplatkov s tým, že v priebehu piatich rokov pomocou nábehového kompenzačného koeficientu sa poplatok zdvojnásobí a do roku 2030 sa znova zdvojnásobí. Následne od roku 2031 sa navrhuje každoročné navyšovanie poplatkov prispôsobené výške inflácie.
Pre zníženie administratívnej záťaže sa navrhlo zvýšenie hranice minimálnej sadzby pre vznik poplatkovej povinnosti z doterajších 34 eur na 500 eur.
Zmena sa týka aj odstránenia dvojitého spoplatňovania „fosílneho uhlíka“, a to tak, že sa upúšťa od poplatku za oxid uhoľnatý (CO) pre zdroje znečisťovania ovzdušia zaradené do schémy obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov (za emisie CO z biomasy sa platí).
Rovnako návrh ešte prináša administratívnu úpravu vo vzťahu k malým zdrojom. Pôvodný zámer oslobodiť od poplatkovej povinnosti malé zdroje sa na základe zásadných pripomienok zmenil na právomoc miesta obcí rozhodnúť všeobecne záväzným nariadením o zavedení poplatkov v danom meste či obci.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: Ing. Peter ŠimurkaNezávislá Environmentálna Konzultačná Agentúra s. r. o.
Dátum publikácie: 26. 6. 2023
Autor: Nezávislá Environmentálna Konzultačná Agentúra s. r. o.; Ing. Peter Šimurka