
V súvislosti so zverejnením dokumentov Európskej komisie k verejnému obstarávaniu v čase šírenia ochorenia COVID-19 Úrad pre verejné obstarávania (ďalej „úrad“) vás chce o nich podrobnejšie informovať prostredníctvom nasledujúceho rozhovoru.
- Aké sú teda najnovšie trendy, prípadne úpravy postupov aj v rámci krajín EÚ?
Dovoľujeme si dať do pozornosti, že Európska komisia pripravila pre verejných obstarávateľov a obstarávateľov dva dokumenty, ktoré sa týkajú obstarávania v súčasnej neľahkej situácii spôsobenej pandémiou ochorenia COVID-19. Prvý dokument je Usmernenie Európskej komisie k využívaniu rámca pre verejné obstarávanie počas núdzovej situácie súvisiacej s krízou spôsobenou ochorením COVID-19 2020/C 108 I/01. Druhý dokument sa týka pravidiel uzatvárania dodatkov. Oba dokumenty nájdete na stránke úradu na linku: https://www.uvo.gov.sk/legislativametodika-dohlad/metodika-zadavania-zakaziek-5ae.html.
- Zameriame sa na druhý dokument. Mnohých verejných obstarávateľov a obstarávateľov v súčasnosti trápi najmä to, či je možné už prebiehajúce či vysúťažené zákazky meniť, prípadne upravovať z dôvodu prebiehajúcej krízy COVID-19. Ide im o to, aby sa podľa možnosti vyhli rôznym komplikáciám pri výkone prác odsúhlasených v zmluve a poskytovaní služieb alebo dodávok, ktoré sú predmetom zmluvy. V určitých prípadoch sa totiž môže napríklad stať, že hospodársky subjekt nie je z týchto dôvodov schopný plniť zákazku. Toto by mohlo viesť k situáciám všeobecného zlyhania postupov verejného obstarávania, ktoré by následne mohli vyústiť do prípadných súdnych sporov a iných významných ekonomických a sociálnych dôsledkov.
V tejto situácii môžu byť opodstatnené úpravy verejných zákaziek na základe čl. 72 ods. 1 písm. c) smernice 2014/24/EÚ (a ekvivalentných ustanovení smerníc pojednávajúcich o zadávaní koncesií a sektorových služieb), a to od okamihu, keď sú dodržané konkrétne podmienky stanovené v tomto ustanovení. V našej legislatíve, zákone č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní ide konkrétne o ust. § 18 ods. 1 písm. c), teda konkrétne zmluvu, rámcovú dohodu alebo koncesnú zmluvu možno zmeniť počas jej trvania bez nového verejného obstarávania, ak potreba zmeny vyplynula z okolností, ktoré verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ nemohol pri vynaložení náležitej starostlivosti predvídať a zmenou sa nemení charakter zmluvy, rámcovej dohody alebo koncesnej zmluvy.
- O aké konkrétne a nevyhnutné podmienky ide?
V prvom rade ide o to, aby potreba úpravy bola vyvolaná okolnosťami, ktoré nemohol obozretný verejný obstarávateľ predvídať: za súčasných okolností je zrejmé, že prvá podmienka je naplnená (kríza COVID-19 je jasne okolnosťou, ktorá nemohla byť verejnými obstarávateľmi predvídaná). Ďalšou podmienkou je, že úpravou sa nemení celková povaha zákazky. Tento bod znamená, že úpravy by nemali podstatne pozmeniť rozmer / objem a povahu stavebných prác, služieb alebo dodávok tovaru (toto by sa samozrejme vyhodnocovalo na individuálnej báze). Avšak za danej situácie je zrejmé, že zmeny týkajúce sa podmienok platieb, udeľovania výnimiek pre hospodárske subjekty, ktoré oslobodzujú od zmluvných a zákonných sankcií za nesplnenie povinností pri plnení zákaziek, ako aj opodstatnených omeškaní pri plnení zákazky, sa budú s veľkou pravdepodobnosťou považovať za opodstatnené úpravy na základe § 18 ods. 1 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní.
- Spomína uvedený dokument aj podmienky, za akých sa môže upravovať (hlavne zrejme zvyšovať) cena zákazky?
Áno, treťou podmienkou „conditio sine qua non“, teda nevyhnutným predpokladom je, že akékoľvek zvýšenie ceny nie je vyššie ako 50 % hodnoty pôvodnej zákazky alebo rámcovej dohody. Ak sa vykoná niekoľko úprav nasledujúcich po sebe, uvedené obmedzenie sa vzťahuje na hodnotu každej úpravy. Účelom takýchto úprav nasledujúcich po sebe nesmie byť obchádzanie tejto smernice ani zákona o verejnom obstarávaní.
- Takže, aké by mohlo byť stručné zhrnutie tejto problematiky na záver?
Za súčasných okolností existuje predpoklad, že úpravy verejných zákaziek na základe § 18 ods. 1 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní môžu byť a zrejme aj budú akceptovateľné, avšak to len v rámci nasledujúceho limitu: úpravy musia byť opodstatnené výlučne do takej miery, do akej sú potrebné na zmiernenie dôsledkov krízy pri plnení verejných zákaziek.
Odpovede poskytli v rámci metodického usmernenia zamestnanci stálych pracovísk úradu.
AUTOR: Úrad pre verejné obstarávanie
Dátum publikácie: 6. 4. 2020
Autor: Úrad pre verejné obstarávanie