
1 Úvod
Od 1. 1. 2021 je účinná (s dvomi výnimkami, ako je uvedené ďalej v texte) zmena zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní (v texte ďalej aj ako „zákon o dotáciách na rozvoj bývania“). Táto novela bola publikovaná ako zákon č. 358/2020 Z. z. (ďalej aj ako „novela“).
Podľa predkladateľa návrhu novely účelom návrhu zákona je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 zvýšenie atraktivity nájomného bývania a zefektívnenie čerpania podpory obstarávania nájomných bytov a s tým súvisiaca úprava niektorých podmienok a postupov pri poskytovaní dotácií na rozvoj bývania, ako aj ďalšie úpravy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. Novelou sa zavádza viacero prvkov flexibility do poskytovania štátnej podpory. Zároveň novela úzko súvisí so zákonom č. 359/2020 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania.
2 Vybrané zmeny
V tomto príspevku si predstavíme najdôležitejšie zmeny.
2.1 Zmeny v definíciách
V definícii bytu bežného štandardu [§ 2 ods. 1 písm. e) zákona o dotáciách na rozvoj bývania] a bytu nižšieho štandardu [§ 2 ods. 1 písm. f) zákona o dotáciách na rozvoj bývania] sa požiadavka, aby plošná výmera a vybavenie bytu zodpovedali technickej norme, dopĺňa o alternatívu „alebo obdobnej technickej špecifikácii“. Tým sa reaguje na skutočnosť, že technická norma nie je verejne dostupný dokument (čl. I bod 1 a 2 novely).
Bez náhrady sa vypúšťa doterajšia definícia plochy obytných miestností v § 2 ods. 1 písm. h) zákona o dotáciách na rozvoj bývania a na to nadväzujúce zmeny v § 2 ods. 2 (čl. I bod 2, 5, 6 a 7 novely).
S cieľom odstránenia výkladových nejasností a sprehľadnenia právnej úpravy v oblasti podpory nájomného bývania sa navrhuje zmena pojmu „oprávnené náklady“ na „obstarávacie náklady“, ktorý lepšie reprezentuje výšku nákladov, ktoré žiadateľ vynaložil v súvislosti s obstaraním nájomného bytu.
Vyslovene sa definuje, že sociálne bývanie poskytované obcou alebo vyšším územným celkom je všeobecne prospešnou službou (§ 21 ods. 1 zákona o dotáciách na rozvoj bývania, čl. I bod 46 novely).
2.2 Poskytovanie dotácií
Rozširuje sa poskytovanie dotácie na výstavbu nájomného bytu získaného nadstavbou alebo prístavbou bytovej budovy alebo nebytovej budovy (čl. I bod 8 novely). Ide teda o akúkoľvek budovu, keďže budovy sa v zmysle stavebného zákona členia na bytové a nebytové. Oproti doterajšiemu textu zákona sa teda dopĺňa aj o tzv. ostatné budovy na bývanie podľa § 43b ods. 1 písm. c) stavebného zákona. Zároveň sa táto úprava harmonizuje s úpravou v zákone č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania.
Dotáciu na obstaranie nájomného bytu v rodinnom dome bude možné poskytnúť, ak sa v rodinnom dome nachádzajú najmenej dva nájomné byty (čl. I bod 9 novely), čo je rozšírenie oproti doterajšej podmienke (§ 4 ods. 2 zákona o dotáciách na rozvoj bývania), aby sa v rodinnom dome obstarávali najmenej dva nájomné byty. Týmto sa podľa predkladateľa sleduje, aby mohli žiadatelia získať dotáciu na obstaranie nájomných bytov v rodinných domoch, ktoré budú mať po dokončení najmenej dve bytové jednotky.
Príspevok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
AUTOR: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.
Dátum publikácie: 18. 1. 2021
Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.