
OBSAH
1 Úvod
2 Zmeny v zákone o majetku obcí
2.1 Nové povinnosti správcu a mestskej časti
2.2 Vklad majetku do kapitálového fondu
2.3 Špeciálna úprava pre Bratislavu a Košice
2.4 Doplnenie obsahu zásad hospodárenia
2.5 Zverejňovanie zámeru predaja majetku
2.6 Obchodná verejná súťaž
Novela
zákona o obecnom zriadení doplnila
§ 18f ods. 1 o nové písmeno i), ktorým hlavnému kontrolórovi obce uložila povinnosť vykonať za predchádzajúci kalendárny rok kontrolu prevodov nehnuteľného majetku obce. Viac sa dozviete v článku.
2.7 Priamy predaj
2.8 Osobitný zreteľ
2.9 Výnimky z povinnej minimálnej kúpnej ceny
2.10 Predaj hnuteľného majetku
2.11 Nájom majetku obce
2.12 Možnosť podať žalobu pre nedodržanie podmienok zákona
3 Zmena v zákone o obecnom zriadení
4 Účinnosť
1 Úvod
Zákonom č. 137/2023 Z. z. (ďalej aj ako „novela“) dochádza s účinnosťou od 1. 11. 2023 k:
Cieľom tejto poslaneckej novely bolo najmä posilniť preferenciu súťažných foriem predaja a nájmu majetku obce a zvýšenie transparentnosti. Doterajšie slabšie pravidlá totiž umožňovali nakladať s majetkom obce nie vždy najvýhodnejšie pre obec. Dochádzalo napríklad k účelovým rušeniam už vyhlásených obchodných verejných súťaží (prípadne súťaže obsahovali rôzne účelové podmienky) alebo k neodôvodnenému znižovaniu ceny v prípadoch hodných osobitného zreteľa.
Najviac zmien je, pochopiteľne, v samotnom zákone o majetku obcí.
2.1 Nové povinnosti správcu a mestskej časti
Existujúce oprávnenia a povinnosti správcu majetku obce alebo mestskej časti v § 6 ods. 3 sa doplnili aj o povinnosť majetok obce udržiavať v užívaniaschopnom stave a zhodnocovať ho. (čl. I bod 2 novely)
2.2 Vklad majetku do kapitálového fondu
Okrem vkladu majetku obce do základného imania obchodnej spoločnosti alebo jeho použitia na založenie právnickej osoby (§ 6 ods. 5) sa umožňuje vklad majetku obce aj do kapitálového fondu obchodnej spoločnosti. (čl. I bod 3 novely)
2.3 Špeciálna úprava pre Bratislavu a Košice
Novinky sa týkajú aj samosprávy hlavného mesta a Košíc. (§ 6a ods. 2, čl. I bod 5)
Zaviedlo sa právo mestskej časti na primeranú náhradu za zhodnotenie spravovaného majetku, ale iba ak hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava alebo mesto Košice:
- dali mestskej časti predchádzajúci písomný súhlas so zhodnotením svojho majetku,
- určili, čo sa považuje za zhodnotenie majetku,
- odňali mestskej časti správu majetku obce, ktorý v čase odňatia mestská časť využívala na účel, na ktorý jej bol zverený.
Podľa úmyslu zákonodarcu to neznamená, že mestská časť má právo na plnú náhradu vynaložených nákladov, ale ide skôr o ekvivalent vydania bezdôvodného obohatenia, keďže mestská časť užíva majetok zverený do jej správy bezodplatne.
Darovanie:
- nehnuteľný majetok obce môže hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava darovať svojej mestskej časti a opačne aj mestská časť môže darovať svoj nehnuteľný majetok hlavnému mestu Slovenskej republiky Bratislava,
- rovnako tak aj v prípade Košíc,
- takto darovať nehnuteľný majetok možno len z dôvodov uvedených v zásadách hospodárenia, o čom rozhoduje obecné zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom sa nepoužije postup podľa § 9a zákona.
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH
Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.
Dátum publikácie: 4. 7. 2023
Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.