
V príspevku sa venujeme zostaveniu záverečného účtu obce a VÚC, zameriame sa na legislatívne východiská, ako aj na praktický postup pri zostavení záverečného účtu obce a VÚC.
Základnou legislatívnou normou, ktorá upravuje zostavenie záverečného účtu, je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Tento zákon je základným finančným zákonom územnej samosprávy; ide o legislatívnu normu, ktorá okrem iných skutočností upravuje zostavenie záverečného účtu, jeho náležitosti a obsah.
Obec a VÚC pri spracovaní návrhu záverečného účtu postupuje podľa § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Po skončení rozpočtového roka obec a VÚC údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu.
Zostavenie záverečného účtu je proces, ktorý má svoje zákonitosti a pravidlá.
Povinnosti obce a VÚC v procese zostavenia záverečného účtu
K najdôležitejším a zásadným povinnostiam obce a VÚC v procese zostavenia záverečného účtu podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy patrí najmä:
- po skončení účtovného roka zostaviť účtovnú závierku podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve,
- overiť účtovnú závierku audítorom,
- po skončení rozpočtového roka údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovať do záverečného účtu,
- finančne usporiadať svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým boli poskytnuté prostriedky z rozpočtu,
- usporiadať finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom VÚC,
- zostaviť záverečný účet v obsahovom členení v súlade s § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,
- nevyčerpané prostriedky previesť na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradiť do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu,
- rozhodnúť o použití prebytku rozpočtu zo strany zastupiteľstva pri prerokúvaní záverečného účtu,
- zastupiteľstvom potvrdiť spôsob financovania schodku rozpočtu,
- pred schválením záverečný účet predložiť na verejnú diskusiu podľa osobitných predpisov, ktorými sú zákon o obecnom zriadení a zákon o samosprávnych krajoch,
- prerokovať záverečný účet najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka, prijať opatrenia na nápravu nedostatkov, ak sa záverečný účet zo strany zastupiteľstva schváli s výhradami.
Článok je uvedený v skrátenom znení, celé znenie nájdete tu.
 | Pokračovanie článku je súčasťou predplateného prístupu.
Ročný prístup si môžete objednať v našom e-shope:
Výhody predplateného prístupu nájdete TU
|
Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 246 € s DPH
Cena (ročný prístup): 200 € bez DPH
|
Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov
Viac ako 100 aktuálnych videoškolení
Tím odborníkov na telefóne a online chate
Online / Video rozhovory s odborníkmi
Mesačný prehľad priamo do e-mailu
Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií
|
 | Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?
Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.
|
AUTOR: Ing. Ingrid Konečná Veverková
Dátum publikácie: 24. 1. 2018
Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková