Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona o pohrebníctve a o zmene zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovsa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2009.
Cieľom navrhovaného právneho predpisu je odstrániť problémy pri zaobchádzaní s ľudskými pozostatkami v zdravotníckych zariadeniach, pri preprave a pri pochovávaní na pohrebiskách.
Zákon č. 470/2005 Z. z. o pohrebníctve a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) upravil práva a povinnosti fyzických osôb, fyzických osôb oprávnených na podnikanie, právnických osôb ako aj orgánov štátnej správy a samosprávy na úseku pohrebníctva. Úprava práv a povinností v tejto z etického hľadiska citlivej oblasti vychádzala z tradície na našom území a snažila sa zohľadniť praktické potreby spoločnosti a zároveň náboženské cítenie a zvyklosti. Vzhľadom na to, že prevádzkovanie pohrebísk, pohrebných služieb, krematórií a vykonávanie balzamovania a konzervácie, možno vykonávať len na základe živnostenského oprávnenia, bol novelizovaný v príslušných ustanoveniach živnostenský zákon.
Po prijatí zákona o pohrebníctve a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon), ktorý nadobudol účinnosť dňa 1. novembra 2005 z praxe vyplynuli nemalé problémy s aplikáciou niektorých ustanovení, a to najmä v oblasti ochranných pásiem, nakladania s ľudskými pozostatkami v zdravotníckych zariadeniach, pri odovzdávaní ľudských pozostatkov pohrebnej službe, ale aj pri pochovávaní na pohrebiskách.
Súčasný právny stav prináša časté a opakované konflikty medzi prevádzkovateľmi pohrebných služieb navzájom, medzi prevádzkovateľmi pohrebných služieb a prevádzkovateľmi pohrebísk a konflikty medzi zdravotníckymi zariadeniami a pohrebnými službami. V konečnom dôsledku tieto konflikty priniesli neriešiteľné situácie pre pozostalých. Dochádza k nadbytočným prevozom mŕtvych, ktoré boli vyúčtované pozostalým. Súčasná situácia umožnila zvýhodnenie jednej skupiny prevádzkovateľov pohrebných služieb na úkor inej skupiny živnostníkov poskytujúcich tieto služby. Za tejto situácie síce došlo k úspore výdavkov v zdravotníckych zariadeniach, ale zneužívanie takmer monopolného postavenia na trhu prinieslo neprimerané ceny za jednotlivé úkony. Dozorné orgány riešili časté sťažnosti v tejto oblasti. Závažnou otázkou je aj súčasné znenie ustanovenia o ochrannom pásme, ktoré neumožňuje stavať žiadne budovy v blízkosti pohrebiska, čo mnohí majitelia pôdy kritizujú najmä v zahustených zónach.
Predložený návrh zákona tieto problémy odstraňuje. Umožní výstavbu budov aj v ochranných pásmach, ktoré súvisia s prevádzkou pohrebísk, a to na zabezpečenie obradov a na zabezpečenie plynulej údržby hrobových miest.
Návrh zákona ustanovil povinnosť umožniť vstup prevádzkovateľom pohrebných služieb na pohrebiská na účel vykonania pohrebných služieb podľa vôle a objednávky obstarávateľa pohrebu. Týmto ustanovením sa splnili požiadavky Protimonopolného úradu Slovenskej republiky. Návrh zákona zdôrazňuje právo obstarávateľa pohrebu na možnosť výberu pohrebnej služby, k čomu boli vytvorené podmienky aj vyčlenením miestnosti pre dočasné uloženie mŕtvych v zariadeniach, kde došlo k úmrtiu. Povinnosť vyčleniť miestnosť na dočasné uloženie mŕtvych sa vzťahuje len na poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorý poskytuje ústavnú zdravotnú starostlivosť (ďalej len „poskytovateľ zdravotnej starostlivosti“).
Návrh zákona nepovoľuje prevádzkovateľovi pohrebnej služby využívať chladiace zariadenia a iné miestnosti v zdravotníckom zariadení, v zariadení sociálnych služieb s celoročným pobytom (ďalej len „zariadenie sociálnych služieb“) a v ich areáloch a na pracoviskách Úradu pre dohľad zdravotnou starostlivosťou ak ich vlastní na prevádzkovanie pohrebnej služby.Prevádzkovateľ pohrebnej služby nesmie mať v nájmealebo vo výpožičke chladiace zariadenia a iné hnuteľné veci a nehnuteľné veci vo vlastníctve, správe alebo užívaní zdravotníckeho zariadenia, sociálneho zariadenia alebo na pracovisku Úradu pre dohľad zdravotnou starostlivosťou.
Návrh zákona zároveň ustanovuje sankcie pre všetky subjekty pri porušení tejto povinnosti. Doterajšie využívanie chladiacich zariadení v zdravotníckom zariadení, v zariadení sociálnych služieb a na pracovisku Úradu pre dohľad zdravotnou starostlivosťou alebo v ich areáloch, sa musí ukončiť do 31. decembra 2011.
Návrh zákona mení rozsah odbornej prípravy prevádzkovateľov pohrebných služieb, prevádzkovateľov pohrebísk a prevádzkovateľov krematórií v súlade so zmeneným rozsahom poskytovaných služieb.
Návrh zákona ďalej spresňuje zaobchádzanie s ľudskými pozostatkami zo strany poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v oblasti evidencie a vedenia záznamov. Nedovoľuje ponuku, propagáciu a informovanie o pohrebných službách v zdravotníckych zariadeniach, v zariadeniach sociálnych služieb a v ich areáloch a na pracoviskách Úradu pre dohľad nad zdravotníckou starostlivosťou.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon o pohrebníctve a o zmene zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie upravená v práve Európskych spoločenstiev
b)je upravená v práve Európskej únie,
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/ES z 12. decembra 2006 o službách na vnútornom trhu
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
Nie sú.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravovanej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie.
6.Gestor (spolupracujúce rezorty):
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych ...