Zákon č. 215/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Úvod
Zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov je procesným predpisom, ktorý upravuje postupy pri výkone správy daní a poplatkov. Prostredníctvom týchto postupov správca dane a daňový subjekt vykonávajú úkony za účelom dosiahnutia spoločného cieľa, správne určiť a zaplatiť, resp. vybrať daň, a to v súlade s hmotnoprávnymi daňovými predpismi. Týmto zákonom bol v roku 1993 začatý proces, ktorým sa v Slovenskej republike vytvorili predpoklady pre takú správu, aká je obvyklá v krajinách, v ktorých je ekonomika založená na trhových princípoch.
1. Súčasný stav
Súčasne platný zákon rieši práva a povinnosti daňového subjektu vo vzťahu k správcom daní (daňový úrad, colný úrad a obec) a taktiež aj práva a povinnosti správcov daní voči daňovým subjektom, a to v ich vzájomnej súvislosti. V jednotlivých ustanoveniach sa dbá na zachovávanie práv a právom chránených záujmov daňových subjektov, ale zároveň sa postihuje porušenie zákonných povinností, a to aj na strane správcov dane. Jednotlivými novelami dochádza postupne k zrovnoprávneniu práv a povinností medzi daňovým subjektom a správcom dane.
2. Návrh novely zákona
Predkladaná novela návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov reaguje predovšetkým na zmeny jednotlivých hmotnoprávnych daňových zákonov, ako aj na poznatky získané z jeho uplatňovania v praxi.
Návrh je 34. novelou zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. K tomuto veľkému počtu zmien dochádza predovšetkým z dôvodu zmien hmotnoprávnych daňových zákonov, s ktorými je potrebné zosúladiť túto procesnú normu, ale aj z dôvodu prelomenia daňového tajomstva a iných zmien (elektronická pošta a pod.), ktoré sú vykonávané samostatnými článkami pri vypracovaní osobitných zákonov jednotlivými rezortami. Vzhľadom na veľký rozsah zmien, v čl. VI novely zákona sa navrhuje, aby ministerstvo financií predložilo predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky na schválenie a vyhlásenie v Zbierke zákonov Slovenskej republiky úplné znenie (toto znenie už bolo viackrát pripravené, avšak z dôvodu ďalších zmien sa stalo neaktuálne; posledné úplné znenie je uverejnené pod č. 171/2001 Z. z. zo dňa 12. 05. 2001).
Predkladaný návrh novely zákona nadväzuje na:
- novelu zákona o dani z pridanej hodnoty, predovšetkým v oblasti zaplatenia preddavku na daň zahraničnou osobou ako platiteľom dane z pridanej hodnoty pri predaji tovaru na trhovom mieste,
- zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, na základe ktorého je potrebné riešiť oblasť prihlasovania daňových pohľadávok, účinky vyhlásenia konkurzu a povolenia reštrukturalizácie, odpísanie daňovej pohľadávky, podmienky pre podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu,
- súčasnú úpravu sankčného systému a potreby, ktoré je potrebné riešiť z dôvodu aplikácie v praxi.
V návrhu novely zákona sa ďalej:
- ustanovuje povinnosť pre obec alebo právnickú osobu, alebo fyzickú osobu, ktorá vykonáva správu trhového miesta, predkladať zoznam predávajúcich na trhovom mieste a taktiež aj predávajúcich, ktorí nepoužívajú elektronickú registračnú pokladnicu,
- ustanovuje oprávnenie pre zamestnanca správcu dane, ktorým je daňový úrad zabezpečiť tovar zahraničnej osobe, ktorá opakovane predáva tovar na trhovom mieste a nepreukáže sa osvedčením o registrácii pre daň z pridanej hodnoty a zaplatením preddavku na daň z pridanej hodnoty, ako platiteľa dane a zároveň aj procesný postup pre vrátenie alebo prepadnutie tohto tovaru v prospech štátu,
- upravujú ustanovenia súvisiace s ukončením daňovej kontroly, so začatím konania a daňového konania,
- spresňuje postup fyzickej osoby alebo právnickej osoby pri registrácii,
- dopĺňajú povinnosti bánk pri zabezpečení súčinnosti so správcom dane,
- spresňuje ustanovenie o spolupráci Všeobecnej zdravotnej poisťovne a iných zdravotných poisťovní so správcom dane z dôvodu zmien právnych foriem poisťovní,
- upravujú ustanovenia o odvolaní a preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania, čím sa rozširujú práva daňových subjektov,
- spresňujú ustanovenia o odpísaní daňového nedoplatku a nadväzne zánik daňového nedoplatku alebo jeho vykazovanie v pomocnej evidencii,
- doplnili v daňovom exekučnom konaní tituly, ktoré nepodliehajú daňovej exekúcii (napr. peňažné prostriedky poskytnuté z rozpočtu EÚ a rôzne formy sociálnej pomoci a veci, ktoré sú obstarané z týchto prostriedkov), rieši sa problém neprevzatia hnuteľných vecí daňovým dlžníkom, ak ich správca dane nepredá na dražbe alebo na základe ponuky a vyzve daňového dlžníka na ich prevzatie, ocenenie nehnuteľnosti a ďalšie procesné postupy, ktoré vyplynuli z praxe,
- vykonali ďalšie úpravy z hľadiska praktickej aplikácie v ustanoveniach súvisiacich s poskytovaním úľav a spresnením niektorých ustanovení súčasne platného zákona.
V predkladanom návrhu novely zákona sa v čl. II navrhuje novelizovať zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 310/1999 Z. z., zákona č. 115/2000 Z. z., zákona č. 128/2002 Z. z. a zákona č. 524/2005 Z. z., v súvislosti s poskytovaním zoznamu predávajúcich na trhovom mieste správcovi dane, ktorým je daňový úrad, za obdobie určené vo výzve a s poskytovaním informácie správcovi dane, ktorým je daňový úrad, príslušný podľa trhového miesta o tom predávajúcom, ktorý nepoužíva elektronickú registračnú pokladnicu. Týmto postupom sa navrhuje riešiť problém daňových únikov v praxi.
V čl. III sa navrhuje novelizovať zákon č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov nadväzne na čl. I bod 63, na základe ktorého daňovému subjektu vznikne nárok na náhradu škody len vo výške rozdielu medzi vyčíslenou náhradou škody a zaplateným sankčným úrokom správcom dane.
V čl. IV sa navrhuje novelizovať zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z., zákona č. 651/2004 Z. z., zákona č. 340/2005 Z. z. a zákona č. 523/2005 Z. z. Ak sa zahraničná osoba, ktorá predáva tovar na trhovom mieste, nezaregistruje pre daň z pridanej hodnoty pred začatím predaja tovaru podľa § 5 zákona o dani z pridanej hodnoty, správca dane má právo zabezpečiť tovar podľa § 14c, ktorý sa navrhuje doplniť v čl. I. Doplnené ustanovenie § 78a v zákone o dani z pridanej hodnoty ukladá povinnosť platiť preddavok na daň tým zahraničným osobám, ktoré si už splnili registračnú povinnosť a sú platiteľom dane v tuzemsku. Z toho vyplýva, že tieto osoby v postavení platiteľa dane majú určené zdaňovacie obdobie, majú povinnosť podávať daňové priznania a platiť daň (vlastnú daňovú povinnosť). Nakoľko ide prevažne o osoby, ktoré majú sídlo alebo bydlisko v iných členských štátoch Európskej únie a dosah slovenskej daňovej správy na tieto osoby je zložitý a zdĺhavý, navrhuje sa uložiť týmto osobám povinnosť platiť preddavky, ktoré si po skončení zdaňovacieho obdobia odpočítajú od výslednej daňovej povinnosti za príslušné zdaňovacie obdobie, v ktorom preddavok zaplatili.
V čl. V predkladaného návrhu zákona sa navrhuje novelizovať zákonč. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení zákona č. 719/2004 Z. z., zákona č. 353/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 25/2006 Z. z. a zákona č. 282/2006 Z. z. Ide o prelomenie povinnosti zachovávať mlčanlivosť voči colným orgánom a obciam, ako správcov daní, ktoré vedú daňové konanie.
3. Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy
Návrh novely zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov je procesnou normou. Prijatie predkladanej novely tohto zákona a jeho aplikácia v praxi nebude mať dopad na štátny rozpočet. Zmeny zákona uvedené v čl. II až čl. V si nevyžiadajú administratívne posilnenie a s tým spojené vynaloženie finančných prostriedkov na zabezpečenie nových úloh.
Predkladané návrhy noviel zákonov sú v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zároveň sú v súlade s právnymi normami EÚ, ktoré sú pre SR, ako členský štát, záväzné.
Predkladaný návrh novely zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov je procesnou normou. Novela si nevyžaduje zvýšené výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov. Nemá dopady na zamestnanosť, environmentálnu oblasť a na podnikateľské prostredie.
Rovnako novely zákonov uvedené v čl. II až čl. V nemajú finančný, ekonomický vplyv, ani dopady na zamestnanosť, environmentálnu oblasť a na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3. Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
v primárnom práve:
- Zmluva o založení Európskeho spoločenstva v čl. 90 a 93,
v sekundárnom práve:
- Smernica Rady 76/308/EHS z 15. marca 1976 o vzájomnej pomoci pri refundácii pohľadávok vyplývajúcich z činností, ktoré tvoria časť systému financovania Európskeho poľnohospodárskeho usmerňovacieho a záručného fondu a o poľnohospodárskych poplatkoch a clách v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 2/zv. 1),
- Smernica Rady 77/799/EHS z 19. decembra 1977 o vzájomnej pomoci príslušných úradov členských štátov v oblasti priamych daní v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 9/zv. 1),
- Smernica Komisie 2002/94/ES z 9. decembra 2002 ustanovujúca podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení smernice Rady 76/308/EHS o vzájomnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok týkajúcich sa určitých poplatkov, ciel, daní a iných opatrení v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 2/zv. 12),
- Smernica Rady 2003/48/ES z 3. júna 2003 o zdaňovaní príjmu z úspor v podobe výplaty úrokov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 9/zv. 1),
- Nariadenie Rady (ES) č. 1798/2003 zo 7. októbra 2003 o administratívnej spolupráci v oblasti dane z pridanej hodnoty a ktoré zrušuje nariadenie (EHS) č. 218/92 v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 9/zv. 1).
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev:
- v rozhodnutí Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C – 533/03, Commission of the European Communities v Council of the European Union, rok 2006,
- v rozhodnutí Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C – 349/03, Commission of the European Communities v United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, rok 2005.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Zo Zmluvy o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii, najmä Aktu o podmienkach pristúpenia nevyplývajú pre SR žiadne záväzky.
b) Podľa Zmluvy ...