Dôvodová správa k zákonu č. 215/2007 Z. z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Cieľom zákona č. 215/2007 Z. z. je ustanovenie povinnosť pre obec alebo PO, alebo FO, ktorá vykonáva správu trhového miesta, ustanovuje sa oprávnenie pre zamestnanca správcu dane, ktorým je daňový úrad zabezpečiť tovar zahraničnej osobe, ktorá opakovane predáva tovar na trhovom mieste, upravuje sa ustanovenia súvisiace s ukončením daňovej kontroly, so začatím konania a daňového konania, spresňuje sa postup FO alebo PO pri registrácii, dopĺňajú sa povinnosti bánk pri zabezpečení súčinnosti so správcom dane, spresňuje sa ustanovenie o spolupráci Všeobecnej zdravotnej poisťovne a iných zdravotných poisťovní so správcom dane, upravujú sa ustanovenia o odvolaní a preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania, spresňujú sa ustanovenia o odpísaní daňového nedoplatku a nadväzne zánik daňového nedoplatku alebo jeho vykazovanie v pomocnej evidencii.

Zákon č. 215/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Dôvodová správa

A. Všeobecná časť

Úvod

Zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov je procesným predpisom, ktorý upravuje postupy pri výkone správy daní a poplatkov. Prostredníctvom týchto postupov správca dane a daňový subjekt vykonávajú úkony za účelom dosiahnutia spoločného cieľa, správne určiť a zaplatiť, resp. vybrať daň, a to v súlade s hmotnoprávnymi daňovými predpismi. Týmto zákonom bol v roku 1993 začatý proces, ktorým sa v Slovenskej republike vytvorili predpoklady pre takú správu, aká je obvyklá v krajinách, v ktorých je ekonomika založená na trhových princípoch.

1. Súčasný stav

Súčasne platný zákon rieši práva a povinnosti daňového subjektu vo vzťahu k správcom daní (daňový úrad, colný úrad a obec) a taktiež aj práva a povinnosti správcov daní voči daňovým subjektom, a to v ich vzájomnej súvislosti. V jednotlivých ustanoveniach sa dbá na zachovávanie práv a právom chránených záujmov daňových subjektov, ale zároveň sa postihuje porušenie zákonných povinností, a to aj na strane správcov dane. Jednotlivými novelami dochádza postupne k zrovnoprávneniu práv a povinností medzi daňovým subjektom a správcom dane.

2. Návrh novely zákona

Predkladaná novela návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov reaguje predovšetkým na zmeny jednotlivých hmotnoprávnych daňových zákonov, ako aj na poznatky získané z jeho uplatňovania v praxi.

Návrh je 34. novelou zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. K tomuto veľkému počtu zmien dochádza predovšetkým z dôvodu zmien hmotnoprávnych daňových zákonov, s ktorými je potrebné zosúladiť túto procesnú normu, ale aj z dôvodu prelomenia daňového tajomstva a iných zmien (elektronická pošta a pod.), ktoré sú vykonávané samostatnými článkami pri vypracovaní osobitných zákonov jednotlivými rezortami. Vzhľadom na veľký rozsah zmien, v čl. VI novely zákona sa navrhuje, aby ministerstvo financií predložilo predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky na schválenie a vyhlásenie v Zbierke zákonov Slovenskej republiky úplné znenie (toto znenie už bolo viackrát pripravené, avšak z dôvodu ďalších zmien sa stalo neaktuálne; posledné úplné znenie je uverejnené pod č. 171/2001 Z. z. zo dňa 12. 05. 2001).

Predkladaný návrh novely zákona nadväzuje na:

- novelu zákona o dani z pridanej hodnoty, predovšetkým v oblasti zaplatenia preddavku na daň zahraničnou osobou ako platiteľom dane z pridanej hodnoty pri predaji tovaru na trhovom mieste,
- zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, na základe ktorého je potrebné riešiť oblasť prihlasovania daňových pohľadávok, účinky vyhlásenia konkurzu a povolenia reštrukturalizácie, odpísanie daňovej pohľadávky, podmienky pre podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu,
- súčasnú úpravu sankčného systému a potreby, ktoré je potrebné riešiť z dôvodu aplikácie v praxi.

V návrhu novely zákona sa ďalej:

- ustanovuje povinnosť pre obec alebo právnickú osobu, alebo fyzickú osobu, ktorá vykonáva správu trhového miesta, predkladať zoznam predávajúcich na trhovom mieste a taktiež aj predávajúcich, ktorí nepoužívajú elektronickú registračnú pokladnicu,
- ustanovuje oprávnenie pre zamestnanca správcu dane, ktorým je daňový úrad zabezpečiť tovar zahraničnej osobe, ktorá opakovane predáva tovar na trhovom mieste a nepreukáže sa osvedčením o registrácii pre daň z pridanej hodnoty a zaplatením preddavku na daň z pridanej hodnoty, ako platiteľa dane a zároveň aj procesný postup pre vrátenie alebo prepadnutie tohto tovaru v prospech štátu,
- upravujú ustanovenia súvisiace s ukončením daňovej kontroly, so začatím konania a daňového konania,
- spresňuje postup fyzickej osoby alebo právnickej osoby pri registrácii,
- dopĺňajú povinnosti bánk pri zabezpečení súčinnosti so správcom dane,
- spresňuje ustanovenie o spolupráci Všeobecnej zdravotnej poisťovne a iných zdravotných poisťovní so správcom dane z dôvodu zmien právnych foriem poisťovní,
- upravujú ustanovenia o odvolaní a preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania, čím sa rozširujú práva daňových subjektov,
- spresňujú ustanovenia o odpísaní daňového nedoplatku a nadväzne zánik daňového nedoplatku alebo jeho vykazovanie v pomocnej evidencii,
- doplnili v daňovom exekučnom konaní tituly, ktoré nepodliehajú daňovej exekúcii (napr. peňažné prostriedky poskytnuté z rozpočtu EÚ a rôzne formy sociálnej pomoci a veci, ktoré sú obstarané z týchto prostriedkov), rieši sa problém neprevzatia hnuteľných vecí daňovým dlžníkom, ak ich správca dane nepredá na dražbe alebo na základe ponuky a vyzve daňového dlžníka na ich prevzatie, ocenenie nehnuteľnosti a ďalšie procesné postupy, ktoré vyplynuli z praxe,
- vykonali ďalšie úpravy z hľadiska praktickej aplikácie v ustanoveniach súvisiacich s poskytovaním úľav a spresnením niektorých ustanovení súčasne platného zákona.

V predkladanom návrhu novely zákona sa v čl. II navrhuje novelizovať zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 310/1999 Z. z., zákona č. 115/2000 Z. z., zákona č. 128/2002 Z. z. a zákona č. 524/2005 Z. z., v súvislosti s poskytovaním zoznamu predávajúcich na trhovom mieste správcovi dane, ktorým je daňový úrad, za obdobie určené vo výzve a s poskytovaním informácie správcovi dane, ktorým je daňový úrad, príslušný podľa trhového miesta o tom predávajúcom, ktorý nepoužíva elektronickú registračnú pokladnicu. Týmto postupom sa navrhuje riešiť problém daňových únikov v praxi.

V čl. III sa navrhuje novelizovať zákon č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov nadväzne na čl. I bod 63, na základe ktorého daňovému subjektu vznikne nárok na náhradu škody len vo výške rozdielu medzi vyčíslenou náhradou škody a zaplateným sankčným úrokom správcom dane.

V čl. IV sa navrhuje novelizovať zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z., zákona č. 651/2004 Z. z., zákona č. 340/2005 Z. z. a zákona č. 523/2005 Z. z. Ak sa zahraničná osoba, ktorá predáva tovar na trhovom mieste, nezaregistruje pre daň z pridanej hodnoty pred začatím predaja tovaru podľa § 5 zákona o dani z pridanej hodnoty, správca dane má právo zabezpečiť tovar podľa § 14c, ktorý sa navrhuje doplniť v čl. I. Doplnené ustanovenie § 78a v zákone o dani z pridanej hodnoty ukladá povinnosť platiť preddavok na daň tým zahraničným osobám, ktoré si už splnili registračnú povinnosť a sú platiteľom dane v tuzemsku. Z toho vyplýva, že tieto osoby v postavení platiteľa dane majú určené zdaňovacie obdobie, majú povinnosť podávať daňové priznania a platiť daň (vlastnú daňovú povinnosť). Nakoľko ide prevažne o osoby, ktoré majú sídlo alebo bydlisko v iných členských štátoch Európskej únie a dosah slovenskej daňovej správy na tieto osoby je zložitý a zdĺhavý, navrhuje sa uložiť týmto osobám povinnosť platiť preddavky, ktoré si po skončení zdaňovacieho obdobia odpočítajú od výslednej daňovej povinnosti za príslušné zdaňovacie obdobie, v ktorom preddavok zaplatili.

V čl. V predkladaného návrhu zákona sa navrhuje novelizovať zákonč. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení zákona č. 719/2004 Z. z., zákona č. 353/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 25/2006 Z. z. a zákona č. 282/2006 Z. z. Ide o prelomenie povinnosti zachovávať mlčanlivosť voči colným orgánom a obciam, ako správcov daní, ktoré vedú daňové konanie.

3. Hospodársky a finančný dosah právnej úpravy

Návrh novely zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov je procesnou normou. Prijatie predkladanej novely tohto zákona a jeho aplikácia v praxi nebude mať dopad na štátny rozpočet. Zmeny zákona uvedené v čl. II až čl. V si nevyžiadajú administratívne posilnenie a s tým spojené vynaloženie finančných prostriedkov na zabezpečenie nových úloh.

Predkladané návrhy noviel zákonov sú v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zároveň sú v súlade s právnymi normami EÚ, ktoré sú pre SR, ako členský štát, záväzné.

Predkladaný návrh novely zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov je procesnou normou. Novela si nevyžaduje zvýšené výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov. Nemá dopady na zamestnanosť, environmentálnu oblasť a na podnikateľské prostredie.

Rovnako novely zákonov uvedené v čl. II až čl. V nemajú finančný, ekonomický vplyv, ani dopady na zamestnanosť, environmentálnu oblasť a na podnikateľské prostredie.

DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie

1. Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.

2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

3. Problematika návrhu zákona:
a) je upravená v práve Európskych spoločenstiev:

v primárnom práve:
- Zmluva o založení Európskeho spoločenstva v čl. 90 a 93,

v sekundárnom práve:
- Smernica Rady 76/308/EHS z 15. marca 1976 o vzájomnej pomoci pri refundácii pohľadávok vyplývajúcich z činností, ktoré tvoria časť systému financovania Európskeho poľnohospodárskeho usmerňovacieho a záručného fondu a o poľnohospodárskych poplatkoch a clách v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 2/zv. 1),
- Smernica Rady 77/799/EHS z 19. decembra 1977 o vzájomnej pomoci príslušných úradov členských štátov v oblasti priamych daní v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 9/zv. 1),
- Smernica Komisie 2002/94/ES z 9. decembra 2002 ustanovujúca podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení smernice Rady 76/308/EHS o vzájomnej pomoci pri vymáhaní pohľadávok týkajúcich sa určitých poplatkov, ciel, daní a iných opatrení v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 2/zv. 12),
- Smernica Rady 2003/48/ES z 3. júna 2003 o zdaňovaní príjmu z úspor v podobe výplaty úrokov v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 9/zv. 1),
- Nariadenie Rady (ES) č. 1798/2003 zo 7. októbra 2003 o administratívnej spolupráci v oblasti dane z pridanej hodnoty a ktoré zrušuje nariadenie (EHS) č. 218/92 v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v.EÚ, 9/zv. 1).

b) nie je upravená v práve Európskej únie

c) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev:
- v rozhodnutí Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C – 533/03, Commission of the European Communities v Council of the European Union, rok 2006,
- v rozhodnutí Súdneho dvora Európskych spoločenstiev vo veci C – 349/03, Commission of the European Communities v United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, rok 2005.

4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:

a) Zo Zmluvy o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii, najmä Aktu o podmienkach pristúpenia nevyplývajú pre SR žiadne záväzky.
b) Podľa Zmluvy ...


 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

22.12.2007

Právne oblasti

Daň z pridanej hodnoty
Správa daní a poplatkov
Obchodovanie

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.