A. Všeobecná časť
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR predkladá materiál "Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia dopĺňajú niektoré zákony" ako iniciatívny návrh.
Preložený návrh zákona v samostatných článkoch mení a dopĺňa tri základné zákony v oblasti regionálneho školstva.
Navrhuje sa:
zvýšiť maximálne počtov žiakov v triedach základných škôl a stredných škôl, určiť minimálne počty žiakov v triedach základných škôl, stredných škôl, praktických školách a odborných učilištiach, povoliť riaditeľovi školy doplniť počet žiakov vzdelávaných v triede z titulu povolenia štúdia v zahraničí až na maximálny počet žiakov v triede, upraviť hodnotenie žiakov s mentálnym postihnutím bez vyjadrenia stupňov a s komentárom o dosiahnutých vzdelávacích výsledkoch, zrušiť jazykové certifikáty ako náhradu maturitnej skúšky z cudzieho jazyka, umožniť vzdelávanie detí a žiakov v školách pri zdravotníckych zariadeniach aj pedagogickým zamestnancom inej špeciálnej školy, zosúladiť ustanovenie zákona č. 597/2003 Z. z. v oblasti financovania nákladov na učebnice, pracovné zošity a učebné texty s ustanovením § 13 školského zákona, upraviť podmienky na financovanie súťaží a predmetových olympiád, umožniť zriaďovateľovi školy schvaľovať okrem počtu prijímaných žiakov aj počet tried, každoročne zverejňovať metodiku prideľovania finančných prostriedkov zriaďovateľom škôl v rámci dohodovacieho konania a zriaďovateľom štátnych materských škôl a štátnych školských zariadení.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a s právom Európskej únie.
Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, má negatívny sociálny vplyv, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nemá environmentálny vplyv a má pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1:
Navrhuje sa zvýšiť maximálny počet žiakov v triedach piateho až deviateho ročníka základnej školy z 28 na 29 žiakov. Pri určení maximálnych počtov žiakov v triedach sa vychádzalo z priemernej naplnenosti triedy v krajinách OECD v roku 2010, a to na I. stupni základnej školy z 21,3 žiaka na triedu a na 2. stupni základnej školy z 23,3 žiaka na triedu. Tieto počty žiakov v triede tvorili 75% z maximálnych počtov žiakov v triede.
Vzdelávanie žiakov viacerých ročníkov prvého stupňa základnej školy v jednej triede bude možné najviac z dvoch ročníkoch prvého stupňa základnej školy (napr. prváci a ...