Dôvodová správa k zákonu č. 546/2011 Z. z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Cieľom predkladaného zákona je okrem iného, na základe Koncepcie boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach, prijať také opatrenia, ktoré by efektívnym spôsobom eliminovali nelegálne aktivity podnikateľských subjektov najmä v oblasti spotrebnej dane z minerálneho oleja a tabakových výrobkov. Vzhľadom na doterajšie zistenia správcu dane, by malo odstránenie nekalých praktík pri podnikaní s týmito predmetmi spotrebnej dane, pozitívny vplyv na vývoj príjmov štátneho rozpočtu a v konečnej fáze aj na zlepšenie podnikateľského prostredia pre legálne podnikajúce subjekty.

Zákon č. 546/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony

Dôvodová správa

Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2011 a v súlade s Koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach, schválenou uznesením vlády Slovenskej republiky č. 290 zo 4. mája 2011, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, a to zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z uhlia, elektriny a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).

Prijatím nového procesného predpisu, ktorým je zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj nového kompetenčného zákona pre oblasť daňovej a colnej správy, dochádza k zavŕšeniu prvej fázy reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov prijatej uznesením vlády Slovenskej republiky č. 285 zo 7. mája 2008. Účelom tejto reformy je zmeniť daňovú a colnú správu tak, aby bola efektívnejšia v zmysle zníženia vlastných nákladov, účinnejšia z pohľadu výberu štátnych príjmov a ústretová k daňovým subjektom s cieľom zjednodušenia procesov a odstránenia nadbytočnej byrokracie a záťaže na strane povinného subjektu, no predovšetkým pripravená na prevzatie úlohy miesta zjednoteného výberu daní a cla.

V súvislosti s prijatím týchto právnych predpisov je potrebné vykonať aj zmeny vo vyššie uvedených zákonoch o spotrebných daniach. Zmeny v uvedených zákonoch je potrebné vykonať tak, aby sa zabezpečila ich konformita s novoprijatým právnym rámcom upravujúcim správu daní, ako aj s novou štruktúrou daňovej a colnej správy.

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2012 okrem ustanovení čl. II bodov 7, 9, 37, 60 a 61, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. februára 2012, čl. I bodov 3, 61, 62, 74, 78, 79, 80, 81, 84 a 87 a čl. III bodu 76, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2012, čl. I bodov 46, 51, 53, 58, 66, 70, 83 a 86 a čl. II bodov 38, 65 a 67, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2012.

Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet, pričom v roku 2012 sa predpokladá dodatočný príjem do štátneho rozpočtu vo výške 28,977 mil. eur, v roku 2013 vo výške 36,518 mil. eur a v roku 2014 vo výške 36,518 mil. eur. Dosah niektorých navrhovaných opatrení nie je možné v súčasnom období kvantifikovať.

Dopady návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie a vplyv na informatizáciu spoločnosti sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.

Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Termín začatia a ukončenia PPK: 28. 06. 2011 – 06. 07. 2011

A.2. Vplyvy:

 Pozitívne Žiadne Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správyx  
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie x x
3. Sociálne vplyvy  x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,   
– sociálnu exklúziu,   
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť   
4. Vplyvy na životné prostredie x 
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnostix  

A.3. Poznámky
bezpredmetné

A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné

A.5. Stanovisko gestorov
Ministerstvo financií SR má pripomienky k doložke vybraných vplyvov z hľadiska vplyvov na informatizáciu spoločnosti, keďže návrh zákona má pozitívny vplyv na informatizáciu, zároveň sekcia rozpočtovej politiky žiada o doplnenie finančných vplyvy podľa jednotlivých článkov novely, ktoré nie sú v doložke kvantifikované.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR súhlasí s doložkou vybraných vplyvov v časti sociálne vplyvy pripravenou k predloženému návrhu.
Ministerstvo životného prostredia SR súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo hospodárstva SR súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.
Ministerstvo financií SR po zapracovaní telefonicky odkonzultovaných pripomienok nemá ďalšie pripomienky k doložke vybraných vplyvov z hľadiska vplyvov na informatizáciu spoločnosti.

Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1

Vplyvy na rozpočet verejnej správyVplyv na rozpočet verejnej správy (v mil. eur)
201220132014 
Príjmy verejnej správy celkom    
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť28,977 36,51836,518

 

z toho:    
- vplyv na ŠR28,97736,51836,518 
- vplyv na územnú samosprávu0000
Výdavky verejnej správy celkom0000
v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť0000
z toho:     
- vplyv na ŠR0000
- vplyv na územnú samosprávu0000
Celková zamestnanosť 0000
- z toho vplyv na ŠR 0000
Financovanie zabezpečené v rozpočte0000
v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť0000

2.2. Financovanie návrhu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, (ďalej len „zákon“) nemá vplyv na financovanie verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka – financovanie návrhu (tabuľka č. 2) nepredkladá.

2.3. Popis a charakteristika návrhu 

2.3.1. Popis návrhu:
Návrh zákona:
– zvyšuje sadzbu dane na vykurovací olej a zavádza sadzbu dane na mazacie a ostatné oleje, upravuje skladanie a dopĺňania zábezpeky pri prevádzkovateľovi daňového skladu a konanie vo veci upustenia od povinnosti zložiť zábezpeku na daň,
– v súlade s koncepciou boja proti daňovým únikom na spotrebných daniach navrhuje niektoré opatrenia, pri ktorých sa predpokladá pozitívny vplyv na štátny rozpočet napr. rozšírenie evidencie subjektov, ktoré obchodujú alebo budú obchodovať s vybraným minerálnym olejom,
– navrhuje sa zvýšenia sadzby spotrebnej dane z tabakových výrobkov v dvoch etapách, a to od 1. februára 2012 a 1. marca 2013.

2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
x zmena sadzby
  zmena v nároku
 
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
 
kombinovaný návrh
x iné

Zvyšuje sadzbu dane na vykurovacie oleje z terajších 26,55 eura/1 000 kg na 111,50 eura/1 000 kg“.
Zavádza sadzbu dane na mazacie a ostatné oleje kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 91 až 2710 19 99 v členení podľa ich kinematickej viskozity pri teplote 40 ºC. Ak je kinematická viskozita do 10 mm2/s pri teplote 40 ºC vrátane 100 eur/1 000 kg a ak je nad 10 mm2/s pri teplote 40 ºC 0 eur/1 000 kg.

Spotrebná daň z cigariet sa zvyšuje nasledovne:
– špecifická časť dane sa od 1. 2. 2012 sa zvyšuje z 55,70 eura/1 000 kusov na 58 eur/1 000 kusov,
– minimálna sadzba dane sa od 1. 2. 2012 sa zvyšuje z 85 eur/1 000 kusov na 88,50 eur/1 000 kusov.

Spotrebná daň z tabakových výrobkov s výnimkou cigariet sa zvyšuje nasledovne:
– sadzba dane z cigár a cigariet sa od 1. 2. 2012 sa zvyšuje zo 72,86 eura/1 000 kusov na 75,56 eura/ 1000 kusov,
– sadzba dane z tabaku sa od 1. 2. 2012 sa zvyšuje zo 66,96 eura/kg na 69,44 eura/kg.

2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Návrh zákona nemá vplyv na objem aktivít, z toho dôvodu sa tabuľka č. 3 – objem aktivít nepredkladá.

2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

Tabuľka č. 4

Príjmy (v mil. eur)Vplyv na rozpočet verejnej správypoznámka
2012201320142015
Daňové príjmy (132001)128,97736,51836,518  
Nedaňové príjmy (200)1     
Granty a transfery (300)1     
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)     
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)     
Dopad na príjmy verejnej správy celkom28,97736,51836,518  

1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Návrh zákona nemá vplyv na výdavkovú časť rozpočtu verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvu na rozpočet verejnej správy - výdavková časť (tabuľka č. 5) nepredkladá.

Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvov na zamestnanosť (tabuľka č. 6) nepredkladá

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet? Všeobecne sa predpokladá zníženie administratívnych náklady pre všetky daňové subjekty zrušením povinnosti predkladania tých údajov správcovi dane daňovými subjektmi, ktorými už disponuje iný orgán štátnej správy, ako napr. uvádzanie daňového identifikačného čísla, identifikačného čísla pre alebo daň z pridanej hodnoty, ak bolo pridelené.
Navrhované zmeny sa tiež dotknú:
– Prevádzkovateľov daňového skladu, ktorý skladajú zábezpeku na daň a ktorým colný úrad upustil od povinnosti zložiť zábezpeku na daň.
– Daňových subjektov, ktoré obchodujú a naďalej chcú obchodovať s vybraným minerálnym olejom a nie sú už registrovanými osobami vznikne jednorazová ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 


 

Získajte prístup k celému obsahu, funkciám a službám

Cena (ročný prístup): 265,68 € s DPH

Cena (ročný prístup): 216 € bez DPH

 

gilka_zelena Viac ako 17 000 aktuálnych dokumentov

gilka_zelena Viac ako 100 aktuálnych videoškolení

gilka_zelena Tím odborníkov na telefóne a online chate

gilka_zelena Online / Video rozhovory s odborníkmi

gilka_zelena Mesačný prehľad priamo do e-mailu

 

Zobraziť kompletný prehľad služieb a funkcií

 

newsletter-icon

Chcete mať pravidelné informácie o novinkách a aktuálnej ponuke?

Prihláste sa na odber noviniek e-mailom.

 

Právny stav od

23.09.2011

Právne oblasti

Colné orgány
Spotrebné dane
Správa daní a poplatkov
Palivá
Štátna správa

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.